Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk hønsefoder i Østjylland  (Læst 14899 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #15 Dato: 23 Marts , 2014, 09:12 »
Velkommen og tillykke med jeres nye beboere  :) Vi er også først "genstartede" for nogle måneder siden og NYDER at have høns igen efter maange års pause......

Jeg har fået god(e) hjælp og svar på rigtigt mange spørgsmål herinde  :D Vi har en ret broget flok gående  ;D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Signe82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #16 Dato: 23 Marts , 2014, 09:19 »
De har allerede fået meget smag for frihed, da de slap ud under et stormvejr. Heldigvis var de allerede så tamme, at jeg kunne kalde på dem :) har planer om at få hegnet haven ind inden længe, så de rigtig kan komme ud og boltre sig.

Jeg ved heller ikke, om man gør noget ekstra godt for nogen eller noget ved at 'befri' burhøns, men læste mig til, at Isa Brown skulle være rigtig gode som havehøns/tamhøns, og så er det jo nu en gang dem, der lægger flest æg, hvilket er hovedformålet med vores lille hønsehold :) Og jeg er komplet ligeglad med race, bare det er nogle gode høns!

Offline Signe82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #17 Dato: 23 Marts , 2014, 09:27 »
Dejlige billeder :) Mine høns så som skrevet fine ud, da jeg fik dem, så ved faktisk ikke nøjagtig, hvor kummerligt et liv, de levede inden da... Så aldrig, hvor de kom fra, da jeg hentede dem hjemme hos en landmand, der havde hønseriet et andet sted..

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #18 Dato: 23 Marts , 2014, 09:38 »
Vi havde samme race i sidste hønsehold, og de er bare meget kontaktsøgende  ;D Æglægningen kan man jo heller ikke klage over  /o Vi har en enkelt i nuværende flok, Røde Grethe, og hun er sjovt nok den eneste, der holder æglægningspause pt.  :laugh: Vores sidste to blev meget gamle, havde faktisk flere grå fjer en røde, men lagde alillgevel troligt en to-tre æg om ugen :)
 Efter at have læst med herinde et stykke tid faldt jeg dog for den ene smukke race efter den anden, så pas på!- man kan godt gå hen og få hønsefeber ;) Der er så mange vildt smukke, rolige, sjove, store personligheder blandt racehønsene...........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #19 Dato: 23 Marts , 2014, 09:56 »
Signe du bliver glad for dine egne æg, så glad at du aldrig vil købe i butikkerne igen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #20 Dato: 23 Marts , 2014, 10:04 »
Angående pladsen herinde, så er der ikke meget plads til dem, som synes det er forkert at redde burhøns og holde hybrider og dermed støtte industrien.
Denne mening er altid ilde hørt. Og det endda på trods af at alle har lov til at have en mening. 

Hybrider er dog ikke en race selvom Gokkelotte lige har skrevet det.

Men det hun skriver om "hønsefeber" er til gengæld rigtigt nok, for det er en alle tiders dejlig, nem og ikke mindst praktisk hobby, som giver æg og kød på bordet.

Så Signe velkommen til et BREDT Forum af hønseholdere på alle niveuer  /o /o
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2014, 10:09 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #21 Dato: 23 Marts , 2014, 12:05 »
Åh, hvis formålet er at redde burhøns går jeg også mere ind for at gøre det ved at holde høns selv/ undlade at købe æg af burhøns. Men det er jo bare min måde, at gribe det an på. Jeg kan sagtens se det fine ved at redde burhøns ud til et rigere liv også - og at nogle jo bare gerne vil have den slags høns, så de får masser af lækre æg fra egen have.
Men under alle omstændigheder synes jeg, at det er vigtigt, at vi behandler hinanden venligt og ordentligt, med gensidig respekt. Det var det, jeg syntes var blevet lidt "tyndt" i de 2 indlæg.
Det var så afgjort tonen i indlæggene - som kan opleves nedladende - og ikke holdningen bag, der fik mig på banen.
Og nej, jeg svarede ikke på Signes spørgsmål. Det emne var der svaret på, og jeg ved intet om emnet.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #22 Dato: 23 Marts , 2014, 12:11 »
Ups ja- det var forkert formuleret.

P.s. har du fundet ud af noget mht. foder?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #23 Dato: 23 Marts , 2014, 12:23 »
Jeg fik lige lyst til at komme med lidt løse betragtninger - først og fremmest mener jeg, at man skal se nuanceret på tingene. Burhøns og hybrider forsvinder jo ikke, selv om private køber nogle stykker, uanset om det er som unge eller udslidte.

Til gengæld må det være hver enkelts helt egen afgørelse om de vil gøre tingene på den ene, eller den anden måde. Det er nærmest gratis at overtage en udtjent burhøne - hvis du har lyst til det, jamen så er det jo en nem og billig måde at komme i gang.

Vedr. racer: Ligesom gadekrydsede hunde kan hybrider selvfølgelig fint dække behovet for hyggelige havehøns og dejlige æg. Hvis du ikke går op i det med specifikke racer, men bare er glad for dine "røde amerikanere" eller "blandede havehøns", har du sikkert fine høns alligevel, og det må trods alt være øverst på dagsordenen. Fred med det.

Jeg giver de mere "kontante" udsagn ret i, at du ikke kan "redde" en burhøne. Den har jo været burhøne. Du ændrer ingenting. Køber du den som ungdyr, er det bare en anden som skal en tur i buret.

Det er heller ikke "synd" at gøre et produktionsdyr til biomasse i den store kødkværn. Ligesom det ikke er synd af aflive en hund, der af en eller anden årsag ikke har nogen passende ejer. Så længe dyrene håndteres på en ordentlig og human måde.

Det eneste, der hjælper på sigt, er at man stemmer med indkøbskurven. Går tilstrækkeligt mange forbrugere uden om buræg, ændrer produktionsformen sig. Går tilstrækkeligt mange i gang med høns i haven, breder smagen for de gode æg og levevilkår sig.

Apropos det med at "redde dyr", skal man jo heller ikke købe dyr hos nogen, fordi man synes de har det forfærdeligt.

Den stakkels hundehvalp som kikker på dig med sine... tjah - hvalpeøjne - og nærmest tigger om at blive reddet, skal man gå væk fra. Først når tilstrækkeligt mange vender ryggen til de tvivlsomme... tjah - hundehandlere - vil de blive nødt til at lukke biksen. Kort sagt: Hvis du hjælper de dårlige avlere ved at "redde" deres dyr, støtter du deres lave standard.

Tillykke med hønsene!  /o Held og lykke med at finde økofoder, også hos de lokale bønder. Fortsat god søndag! ;D
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Anja Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 88
  • 3 høns i haven :)
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #24 Dato: 23 Marts , 2014, 14:41 »
Og til dit spørgsmål om øko foder. Prøv at google øko landbrug i dit lokalområde; det gjorde jeg.
Jeg skrev en mail til landmanden og fik lov at hente blandet øko korn til min lille husholdning.

Jeg købte nogle af de 15 ltr's plastbokse, som kan lukkes tæt, i jem&fix. De er til at håndtere.

Good luck :)
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline palleti

  • Bruger
  • Indlæg: 259
  • Livet er kort - spil bridge!
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #25 Dato: 23 Marts , 2014, 16:49 »
Gode fodertønder i forskellige størrelser, mellem Billund og Vejle. De små 30 liters er meget handy, kan stables og passer fint til indholdet i de gængse 15 kilos frø- og fodersække:

http://www.dba.dk/fodertoende-30l-plastik-30/id-1001656370/
« Senest Redigeret: 23 Marts , 2014, 16:52 Fra palleti »
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #26 Dato: 24 Marts , 2014, 21:53 »
Du kan købe økohønsefoder og økokorn både i sække og løsvægt hos Rishøjgård Farmshop, Mejlbyvej 136 i Egå - http://www.farmshop.dk/.

Butikken er i øvrigt den skønneste blandede landhandel med planter og krydderurter til haven, masser af frugt, grøntsager og kolonialvarer, myriader af dillerdaller til inde og ude, klappekaniner, rengøringsmidler, uldsokker og kridtmaling.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #27 Dato: 27 Marts , 2014, 07:37 »
Jeg køber alt mit ved lhfoder.dk i lading ved Sabroe

Deres hjemmeside er ikke komplet - de har en hel dolmerne i butikken

Prisen pr kg er langt lavere end dlg's land & fritid butikker
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever