Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk hønsefoder i Østjylland  (Læst 14901 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Signe82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Dato: 22 Marts , 2014, 20:23 »
Hej, jeg har lige fået tre høns i baghaven (befriede tre Isa Brown hønniker fra et trist burhønseliv), fordi jeg gerne vil leve et lidt grønnere liv :) Det er en fed følelse at kunne tage sit køkkenaffald og give det til nogle meget glade høns, der til gengæld leverer friske æg hver dag! Vi har nu besluttet at gå mere eller mindre all in på øko, og derfor vil jeg høre, om nogen herinde kender til et sted nære Aarhus, hvor man kan købe økologisk hønsefoder?
Mvh Signe

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2014, 20:29 »
Hej Signe. Velkommen til forum, og tillykke med dine høns <I.

Land og Fritid har økologisk hønsefoder og korn. De har butikker i Malling og Hinnerup.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #2 Dato: 22 Marts , 2014, 21:21 »
http://www.danishagro.dk/index.dsp?area=139 det de ikk har hkan de få å bestilling fra vildbjerg

ang høns har du sikkert ikk befriet dem, de er nok pillet fra hvor de andre blev lavet til hak, så reddet! nej, men du fik nogle dyr, og bare du ikk bliver skuffet over hvor lidt køkkenaffald de egentlig vil spise
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2014, 21:24 Fra kristiank »

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #3 Dato: 22 Marts , 2014, 22:08 »
Ang høns har du sikkert ikk befriet dem, de er nok pillet fra hvor de andre blev lavet til hak, så reddet! nej, men du fik nogle dyr, og bare du ikk bliver skuffet over hvor lidt køkkenaffald de egentlig vil spise
Kristian, lad nu Signe nyde sine nye høns. Om det er aflagte burhøns eller racehøns er da ligegyldigt. Høns i haven er fantastisk, uanset hvor hønen oprindeligt stammer fra.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #4 Dato: 22 Marts , 2014, 23:14 »
Jeg har nu heller ikke noget til overs for den der skinhellige redden burhøns... Mage til tåbelig måde at få folk til at føle at de redder høns/miljøet/samfundet osv på kender jeg ikke. Men tillykke med hønsene. Husk at for hver burhøne følger der en gasset daggammel hanekylling med i købet. Så nej, det er sgu´ ikke ligegyldigt. Men forhåbentligt bliver folk glade for deres høns og vælger klogere næste gang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #5 Dato: 22 Marts , 2014, 23:56 »
Hov hov. Hvad er det dog for en modtagelse at give folk? De 3 individuelle høns er ubestrideligt befriede fra burene - eller døden - og det giver næppe mening at gøre Signe medansvarlig for "mordene" på 3 daggamle hanekyllinger på den konto. Her i Forum skulle der gerne være højt til loftet og plads til mange slags hønsehold. Det er høns, der kanøfler nyankomne :-)
Og sandsynligheden for, at folk vælger anderledes næste gang (hvis det er det, I vil opnå) eller overhovedet vedbliver med at synes, at det er hyggeligt at holde høns, bliver næppe større af at folk bliver kritiseret sønder og sammen her på Forum fra dag 1- eller bliver beskyldt for tåbelige eller skinhellige beslutninger.
Nyd I bare at se jeres høns blomstre op - et eller andet sted herinde er der en billedserie om den totale forandring sådanne burhøns kan gennemgå på ret kort tid. Om I ønsker at vælge anderledes en anden gang, det finder I helt selv ud af!
Og velkommen til. Her ER plads til alle.
Hvis I hænger ved herinde, vil I opdage at tonen tidvis kan være lidt bramfri, og meningerne fyger, men det er ikke ondt ment og der er en lige så stor hjælpsomhed.
« Senest Redigeret: 22 Marts , 2014, 23:57 Fra Stella Reece »

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #6 Dato: 23 Marts , 2014, 00:05 »
Tanja, kan du huske, hvor den billedserie om befriede burhøns er? Jeg tænkte, at det kunne være sjovt for Signe at se den .....

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #7 Dato: 23 Marts , 2014, 00:24 »
Tillykke med anskaffelserne :) Er helt enig i at økofoder er det rigtige.

Det er altid godt at kende en venlig økobonde(led f.eks efter en øko gårdbutik) i nærheden af hvor man bor, så kan man nemlig få økologisk korn til helt andre priser end hvis man køber i land og fritid eller lignende steder. Jeg giver 2 kr. pr. kg hos min egen flinke økobonde.

Er du med på forskellen på fuldfoder og tilskudsfoder? Tror nok at det meste økofoder man kan købe i butikkerne er fuldfoder, altså skal man ikke give korn i tillæg til, for så bliver proteinindholdet i den samlede mængde foder for lavt.
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Anja Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 88
  • 3 høns i haven :)
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #8 Dato: 23 Marts , 2014, 00:40 »
Hallo! Hvad er det for en modtagelse? Skam jer! Er lige før jeg har lyst til at få moderator ind over..

Gad godt selv få oplevelsen ved at se en høne blomstre fra helvede til himmel i haven.
Og min kollegas burhøns spiste masser af køkkenrester, så det kan du roligt glæde dig til!
De gav også masser af fine æg, længe efter hun fik dem.
Og blev til smukke høns.

Jeg synes, det er sejt at redde burhøns! Og jeg tror, at disse redningsaktioner har været med til at åbne mange menneskers øjne for de utålelige forhold, burhøns lever under! Det er godt klaret!

"Saving one chicken won't change the world, but it will definitely change the world of this chicken"

Mange opmuntrende hilsner herfra. Der er ikke mange sure løg herinde, men du rendte desværre ind i et par af dem.
0,1 rød Italiener, 0,1 Königsberger, 0,1 Sølvhals.
Kyllinger klækker lystigt under Kønigsbergeren lige nu...
Cocker spaniel, 4 år, Goldenmix, 11 år, 2 kastrerede huskatte, 30 guldfisk i havedammen.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #9 Dato: 23 Marts , 2014, 07:01 »
tanja  hvis signe 82 nu ikk var klar over, hvordan tingene hænger sammen, vil jeg blot gøre hende opmærksom på det.
der jo stadig forskel på at redde, og samle affald, men den diskusion har vi jo haft flere gange. og den er der ingen grund til at tage igen.

bemærk lige hvor mange af indlægene i tråden der besvarer, signe 82's spørgsmål !!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #10 Dato: 23 Marts , 2014, 07:42 »
Så. Det her er ikke Facebook, så lad os tage pænt imod Signe.

Husk at havehøns har det langt bedre end burhøns og skrabehøns, så den absolut bedste måde at undgå burhøns og skrabehøns er ved selv at holde høns. Så er det af mindre betydning hvor de kommer fra.

Forhåbentlig får Signe stor glæde af signe høns (!) fremover.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Signe82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #11 Dato: 23 Marts , 2014, 07:48 »
Ja sikke da en modtagelse  ??? Vidste ikke, at mit lille indlæg kunne lave så meget røre! Men jeg er nu ikke skræmt væk, og vil gerne svare lidt igen!

Hønsene, jeg købte var unghøns, der næsten var klar til at begynde at lægge æg, og de var derfor ikke 'aflagte' individer, der ellers ville være blevet aflivede. De var smukke og sunde at se på allerede fra starten :) Må indrømme, at jeg de første par dage efter de var flyttet ind tænkte, at jeg måske havde købt katten i sækken, da de ikke turde gå ud af deres hus og bare sad og puttede sig. Men så skete der ellers en helt vidunderlig forandring! I løbet af de sidste fire uger har de forvandlet sig til nogle glade høns, der gokker, skraber, gerne vil klappes, spiser MASSER af køkkenaffald med stort velbehag, og så er de endda begyndt at levere et lækkert æg hver om dagen ;) Så i mine øjne kunne jeg ikke få bedre høns! Mht om det er godt at befri burhøns eller ej, kan jeg bare sige, at for mine tre høns er livet i hvert fald blevet noget mere spændende!

Tak til de få folk, der har besvaret mit spørgsmål :)

Mvh Signe

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #12 Dato: 23 Marts , 2014, 07:52 »
Ja sikke da en modtagelse  ??? Vidste ikke, at mit lille indlæg kunne lave så meget røre! Men jeg er nu ikke skræmt væk, og vil gerne svare lidt igen!

Hønsene, jeg købte var unghøns, der næsten var klar til at begynde at lægge æg, og de var derfor ikke 'aflagte' individer, der ellers ville være blevet aflivede. De var smukke og sunde at se på allerede fra starten :) Må indrømme, at jeg de første par dage efter de var flyttet ind tænkte, at jeg måske havde købt katten i sækken, da de ikke turde gå ud af deres hus og bare sad og puttede sig. Men så skete der ellers en helt vidunderlig forandring! I løbet af de sidste fire uger har de forvandlet sig til nogle glade høns, der gokker, skraber, gerne vil klappes, spiser MASSER af køkkenaffald med stort velbehag, og så er de endda begyndt at levere et lækkert æg hver om dagen ;) Så i mine øjne kunne jeg ikke få bedre høns! Mht om det er godt at befri burhøns eller ej, kan jeg bare sige, at for mine tre høns er livet i hvert fald blevet noget mere spændende!

Tak til de få folk, der har besvaret mit spørgsmål :)

Mvh Signe
Godt at høre, at du ikke er blevet skræmt. Forum er for alle, uanset dyre- eller fjerkræhold /o. Har du andre spørgsmål vedr. dine nye høns, så spørg endelig.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #13 Dato: 23 Marts , 2014, 08:33 »
Tillykke med de tre befriede burhøns, som nu kan nyde et dejligt liv i frihed /o /o

Så fik du lige som velkomst Henriette og Kristians private mening om disse befrielsesaktioner. Tro endelig ikke, at det er den almindelige holdning her på forum til emnet.

Det er klart, at de tre har været noget tryggede ved situationen, da de pludselig kunne se, at der var en stor verden tilgængelig for dem, men hvis du kigger rundt i forskellige billedeserier, så vil du se, at de små individer lynhurtigt finder ud af at tage for sig af det frie liv og bruge alle deres naturlige instinkter.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Økologisk hønsefoder i Østjylland
« Svar #14 Dato: 23 Marts , 2014, 09:05 »
Her er for øvrigt Johans fantastiske billedserie med tekst om en flok burhøns og deres forvandlig

http://signalhorn.dk/burhoens.htm
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14