Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk foder og hønsenes helbred  (Læst 18235 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #15 Dato: 14 Februar , 2014, 06:14 »
Har ellers hørt om kæmpe landbrugsareler der er blevet ødelagt i ulandendene efter at de er gået over til at dyrke med kunstgødning. Tror at man kan få masser af afgrøder på få kvadratmeter ved økologisk dyrkning. Der skal bare masser af viden til. Det er vores erfaring inde på Havelyst.dk, hvor vi fortæller om vores succeer og fiaskoer.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #16 Dato: 14 Februar , 2014, 13:10 »
Pilegården.
Jeg behandler syge dyr med medicin hvis nødvendigt. Jeg er ikke fanatiker - lever ikke økologisk, men forsøger at få økologi ind, der hvor der er et fornuftigt valg.

Lærte engang, at det foder, der går til at opdrætte een gris til een person, ville  kunne brødføde tre personer. Det er også et spørgsmål om, hvordan vi bruger ressourcerne. Jeg vil helst ikke hænges op på regnestykket, for min lærdom er gammel - og måske husker jeg forkert og måske er der kommet nyt på området. Men alligevel. Og igen - jeg er ikke fanatisk - jeg spiser også gerne kød, men dog mindre end førhen.


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #17 Dato: 14 Februar , 2014, 21:48 »
Har ellers hørt om kæmpe landbrugsareler der er blevet ødelagt i ulandendene efter at de er gået over til at dyrke med kunstgødning.

Jeg vil ikke afvise påstanden. Man kan ødelægge hvad som helst ved forkert brug/dosering. Men ved korrekt brug/dosering burde dette ikke kunne ske.

Tror at man kan få masser af afgrøder på få kvadratmeter ved økologisk dyrkning. Der skal bare masser af viden til.

Jeg vil ikke betvivle udsagnet, men vil påstå, at man ikke kan opnå samme mængde afgrøde, som kan opnås ved konventionel dyrkning med gødning og sprøjtning.

Lærte engang, at det foder, der går til at opdrætte een gris til een person, ville  kunne brødføde tre personer. Det er også et spørgsmål om, hvordan vi bruger ressourcerne. Jeg vil helst ikke hænges op på regnestykket, for min lærdom er gammel - og måske husker jeg forkert og måske er der kommet nyt på området.

Regnestykket er nok ikke helt ved siden af. Jeg har et par grise et par gange om året. Og de når nok at indtage ca 300 kg foder før de når en slagtevægt på omkring 100 kg.

Men hvor ville jeg ikke se frem til dagens måltider, hvis alt mit 'foder' var baseret på korn og soyaskrå. Jeg vil også gerne have lidt proteiner fra kød.
Mvh
Erik Andersen

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #18 Dato: 15 Februar , 2014, 11:12 »
Det kunne blive en trist tilværelse på sojaskrå! Endnu en pointe ifht at holde høns!

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #19 Dato: 15 Februar , 2014, 11:18 »
Køkkenhaven bliver også meget mere frugtbar, når der holdes høns og komposteres møg.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #20 Dato: 15 Februar , 2014, 13:32 »
hvor er pointen i forhold til høns og soya, eller er jeg bare fatsvag

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #21 Dato: 15 Februar , 2014, 14:13 »
Debatten er vist bare lige nu kørt ud på et sidespor, men stadig relevant ift økologisk fodring (synes jeg).

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #22 Dato: 15 Februar , 2014, 21:47 »
Citér
Faktum er desværre bare at en stor/større del af verdens befolkning ville sulte, hvis man kun havde/tillod økologisk drift/produktion.
Og hvor har du dine fakta fra? Det er vidst kun teori, Erik ;) Nøjagtig ligesom vi andre har diverse teorier...bla mine egne, at øko mad smager af mere (egen erfaring), smager bedre (egen erfaring), man skal bruge mindre for at føle sig mæt (egen erfaring), miljøet (jord og vand) har bedre af økologi (påvist flere gange)..
Jeg understreger lige, at jeg IKKE er fanatiker, men køber økologi, hvor det er mig muligt, dog ikke pt til hønsene..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #23 Dato: 15 Februar , 2014, 22:33 »
@ Mette

Nogle fakta er så mejslet i sten (indlysende) at der ikke kræves yderligere bevisførelse. Forlanger du også bevisførelse for en udtalelse om at solen står op i øst. Nej vel.

Der er mange referencer til et reduceret hektarudbytte ved omlægning til økologisk drift. Jeg sad lige og læste en artikel med en udtalelse fra koncernchef Riisgaard fra Novozymes, hvor han siger at hvedeudbyttet reduceres til 1/3 ved overgang til økologisk drift (om det er helt så galt ved jeg dog ikke). Artiklen er om bioethanol (brændstof), hvor han forsvarer at man bruger landbrugsarealer til produktion af biobrændstof, da nedgangen i produktion af fødevarer forårsaget af produktion af biobrændstof er meget mindre end tabet af produktion/udbytte ved omlægning til økologisk drift.

Hvis nødvendigt/ønsket skal jeg gerne forsøge at finde statistikker på høstudbytte på konventionel drift versus økologisk drift.
Jeg tror ikke jeg kan finde noget statistiks på hvor ofte solen står op i øst. Der må du tage mit ord for pålydende.  ;)

Omkring den gode økologiske 'smag' fandt jeg dette lille indlæg.
http://www.information.dk/311289

Tro er mange ting. Og som bekendt - 'tro kan flytte bjerge'.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2014, 01:39 »
Det er noget sludder at påstå, at en stor del af verden ville sulte, hvis man gik helt over til økologisk produktion.

Som nævnt har konventionelt landbrug lagt store landområder øde rundt omkring i verden, fordi jorden blev udpint. Det handler også om, at der mange steder er kommet tørke eller skiftevis tørke og oversvømmelse. Fordi jorden ikke længere kan holde på vandet i samme grad.

For det andet handler det i meget høj grad om hvilken type mad man vil producere. Og vi behøver ikke blive vegetarer. Vi kunne i Danmark blot spise kød som for 50 år siden, hvor vi kun spiste halvt så meget. Eller vi kunne spise mere fjerkræ og mindre oksekød. Det har enorm betydning for hvor meget mad der kan produceres på et areal. Så drop nu det useriøse sludder om soyaskrå til mennesker.
Og så slap man også for det meterlange slam af penicillin-hamburgerryg som fylder kølediskene.

Det er ofte den konventionelle industri der kommer med den gamle traver om en verden der sulter hvis vi går over til økologi.
Den samme industri som har medvirket til at flere hundrede millioner mennesker rundt omkring i verden er overvægtige.
Den samme industri som har smadret den lokale fødevareproduktion i utallige ulande.
Den samme industri som eksporterer USAs appelsiner til Kina og Indien, mens USA selv henter sine appelsiner i Sydafrika og Sydamerika (blot et eksempel på industriens ligegyldighed med ressourcer).
Den samme industri som har ansat hundredevis af forskere til at udvikle fødevarer, som vi spiser mere af, selv om vi er mætte.
Den samme industri, som uden at blinke har påført vestlige lande, og nu også flere andre lande, enorme udgifter til livsstilssygdomme.
Den samme industri som fik EU til at bruge milliarder af skattekroner på at oplagre, og siden destruere, tusindvis af tons mad. Samtidig med at millioner af mennesker sultede andre steder.
Den samme industri som kæmper for afbrænding af mad til energi.

Spar mig for Søren Gades patetiske vrøvl.

Gift og kunstgødning kan i mange tilfælde medføre gode produktionstal i en kortere periode. Men det er ikke bæredygtigt. I Indien gik man fra madimport til selvforsyning. Samtidig med at befolkningstallet steg. Men nu falder produktionen i nogle af de vigtigste landbrugsområder. Især på grund af tørke, som vel at mærke ikke rammer de økologiske producenter i samme grad.

Blandt sikkerhedspolitiske forskere siger man "glem olien" fremover kommer konflikterne til at handle om vand, og det bliver værre.

Soyaproduktionen til den enorme kødproduktion i blandt andet Danmark, har medvirket til at store skovområder rundt omrkring i verden er forsvundet. Resultatet er ofte tørke. Tørke som ofte forstærkes af de klimaforandringer som landbruget i høj grad har medvirket til.

Og så har vi slet ikke nævnt madspil endnu. Hvorfor går Søren Gades disciple ikke ind i kampen mod det? Der er slet ikke mangel på mad i verden. Og kommer det heller ikke selv om befolkningstallet stiger. Men dansk landbrug kommer jo aldrig til at producere til dem der sulter. Det bliver mere kød til Kinas eksplosion i fedme.
Tvært imod medvirker dansk landbrug også med lobbyarbejde der gør det svært for andre lande at få gang i fødevareproduktionen.
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2014, 02:09 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #25 Dato: 16 Februar , 2014, 07:29 »
Mikkel det er ikke altid vi er lige enige når vi debaterer, men det du har skrevet her er jeg helt enig i. Jeg så forleden en udsendelse fra den østafrikanske kyst. Der var et kæmpemæssigt naturreservat ved kysten ved at blive nedlagt, med en katastrofe til følge for de mange dyrearter, herunder fugle. De lokale var blevet smidt væk fra deres egne jorder uden erstatning. Hvorfor? Fordi staten skal til at dyrke afgrøder til EU, så EU kan få "bæredygtigt biobrændsel" :o >:(.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #26 Dato: 16 Februar , 2014, 08:06 »
mikkel /o

 /2 /2 /2 /2 *y /2 /2 /2

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #27 Dato: 16 Februar , 2014, 08:17 »
Enig med Mikkel. Også i at solen stiger op i nogenlunde østlig retning alt efter årstiden.

Men grunden til at det er så svært at overgå til økologisk dyrkning, efter at der har været gødet med kunstgødning er at de gode bakterier i jorden, som gør den frugtbar er blevet meget reduceret, og jordstrukturen er også blevet ødelagt og jorden er blevet mere salt. Jorden er blevet afhængig af kunstgødning for at der kan gro noget der. Jeg kender det fra min egen have, der skulle gå flere år da jeg overtog den inden køkkenhavens jord havde fået en god struktur og bakterierne vendte tilbage.

Faren ved kunstgødning er også at planterne stresses og til følge af det er de mere følsomme over for sygdomme og skadedyr, som der så også sprøjtes mod.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #28 Dato: 16 Februar , 2014, 11:21 »
tina jorden kan namt gøres god igen, med et godt lag møj, et drys kalk i ca 5 år, det har industri landbruget bare ikke tid til, , men indrømmet her bruges en kali blanding til kartoflerne endnu

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #29 Dato: 16 Februar , 2014, 11:58 »
Selvom jeg køber økologisk foder til hønsene, har jeg alligevel et problem med indholdet af soja. Jeg har prøvet at regne på, om jeg selv kunne sammensætte et tilskudsfoder, hvor jeg kom op på 16% fordøjeligt renprotein uden brug af soja, fisk-og benmel. Jeg synes, at økologi også handler om at bruge lokale fødevarer. Der er også nogle problemer omkring soja ift allergi, stort indhold af fytin, der binder en række mineraler plus at toastningen, der skal til for at  frigive proteinerne fuldt ud, har nogle bivirkninger ( forhøjet kolesterol i blodet, mulig dannelse af kræftfremkaldende stoffer, og ødelæggelse af fytasen( det enzym der skal nedbryde fytinen, så mineralerne kan frigives))- jeg mangler at finde ud af om der i det hele taget er fytase i soja . Soja har et rigtig godt protein/aminosyreindhold og givet sammen med hørfrø (10:1) kan man få en optimal balance i fedtsyrerne (3:1 -omega 6:omega 3). Det er ikke lykkedes mig at finde en løsning endnu, men jeg arbejder videre på det. Tror at melorm kan være en vej frem ift proteinprocenten. Skal også have set på om andre bælgfrugter kan indgå.