Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk foder og hønsenes helbred  (Læst 18233 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Økologisk foder og hønsenes helbred
« Dato: 12 Februar , 2014, 10:03 »
Er der nogen andre der har lagt mærke til ændringer i hønsenes helbred efter skift til økologisk foder? Det kan sagtens være et tilfælde, men jeg har lagt mærke til, at efter skift til øko-hønsepiller for 6 måneder siden, har jeg (7-9-13) ikke haft syge høns i flokken. Jeg har ellers regelmæssigt haft høns med forkølelse (individer, aldrig hele flokken), men ikke siden skift til det økologiske foder. Hveden er dog stadig konventionel, da jeg ikke har kunnet finde en øko-bondemand tæt ved.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2014, 18:52 »
Jeg har heller ikke haft syge høns. En hønnike som jeg købte har dog altid haft problemer, så hende slagtede jeg. Men køber alt, hvis muligt økologiskt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2014, 19:14 »
Jeg så for et stykke tid siden en udsendelse på tv om landmænd ( en ægproducent og en svinebonde)der havde skiftet den alm. soja ud med økologisk ditto. Begge kunne fortælle om væsentlig færre dyrlægeudgifter ( noget med 2/3 reduktion ) og væsentlig bedre trivsel. Ægproducenten havde registreret en helt ændret adfærd hos hønsene. De var blevet mindre opfarende og kunne holdes æglæggende i længere tid. Så på trods af højere foderudgifter gav det et større økonomisk overskud. Det er da tankevækkende!!!

Offline Annemarie2013

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 204
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2014, 19:46 »
Det var en rigtig god udsendelse som gav genlyd her inde på forummet. Meget tankevækkende.. Har endnu ikke skiftet helt over til økofoder, køber det når det er på tilbud i Land og Fritid,,,men ville gerne give øko på fuldtid.
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2014, 19:55 »
Det er da godt nok tankevækkende.....tak fordi I skrev om det :-)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2014, 19:57 »
Jeg så for et stykke tid siden en udsendelse på tv om landmænd ( en ægproducent og en svinebonde)der havde skiftet den alm. soja ud med økologisk ditto. Begge kunne fortælle om væsentlig færre dyrlægeudgifter ( noget med 2/3 reduktion ) og væsentlig bedre trivsel. Ægproducenten havde registreret en helt ændret adfærd hos hønsene. De var blevet mindre opfarende og kunne holdes æglæggende i længere tid. Så på trods af højere foderudgifter gav det et større økonomisk overskud. Det er da tankevækkende!!!
Det er også den udsendelse jeg havde i tankerne. Jeg glæder mig over, at min hønseflok på 4 og 5 år, har det så godt som de har det, og har som sagt lagt mærke til, at de har været sunde og raske hele vinteren, trods meget fugtigt vejr. Jeg fortsætter med øko-pillerne og går på jagt efter øko-hvede også. I Land og Fritid reklamerede de desuden en overgang med GMO-fri majs, men der står ikke noget om det på de poser jeg købte. Vi er vel enige om, at når det er majs der er dyrket i EU er det (desværre kun ind til nu, da det lige er blevet tilladt /d) GMO-fri majs der er at finde i sækkene? Mener at huske, at den store synder i konventionelt foder er GMO producerede afgrøder, fx Soja, som er mistænkt for bl.a. at give misdannelser hos grise + andre rigtig uheldige defekter hos andre dyr.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2014, 20:04 »
om man vil fodre økologisk er et spørgsmål om holdning, og hvis man kun køber når der er tilbud, er man med til at underminere den oklogiske drift der jo os skal løbe rundt for producenter. jeg kan desvere ikk berette om nogen forskel, da jeg aldrig har gjort andet.

Offline Sønderklit

  • Bruger
  • Indlæg: 58
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2014, 20:42 »
… hvis man kun køber når der er tilbud, er man med til at underminere den oklogiske drift der jo os skal løbe rundt for producenter.
Hvordan skal det forståes? Jeg troede faktisk at landmanden fik samme pris for deres produkt og det så var butikken, der tjente mindre.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2014, 23:53 »
Jeg tror ikke på at mindre sygdom hænger sammen med økologisk foder.

Jeg tror på tilfældighedernes spil.

Jeg er overhovedet ikke mod økologi, men jeg er klar over at hvis al mad skal produceres økologisk, så vil én endnu større del af verdens befolkning ikke kunne mættes. Simpelthen fordi der ville værre endnu større knaphed på føde.

Giver økologisk fodring et bedre produkt? Ja rent moralsk gør det. Men hvordan smager moral?? Smager det godt?

Jeg ved at ovenstående er MEGET provokerende. Det kunne være gjort endnu mere provokerende. Tro er i kirken om søndagen osv, men det tjener ikke noget formål.

Økologitanken er fin men nok ikke gennemførlig på verdensbasis. Og nøgternt set hvad får man ud af den? I min optik ikke nødvendigvis et væsentligt bedre produkt.

Lad os tage et eksempel. En svineproducent vælger, af ideologiske grunde, udelukkende at fodre sine svin med økologisk foder. Men han kører stadig 20.000 svin/år gennem produktionsanlægget. Så har svinene fået det bedre? Svaret er nej. Er kvaliteten af kød blevet væsentligt bedre? Igen er svaret nok nej.

Når man køber en ribbenssteg fra et sådant produceret dyr, vil mængden af fedt på stegen formentlig være den samme som på 'konventionelt' fodrede svin. Vil den smage anderledes? Objektivt vurderet - næppe. Har grisen haft det bedre under opvækst? Objektivt vurderet - næppe.

Så hvor er det vi vil hen med kravet om økologi - er det blot for at kunne pudse glorien?
« Senest Redigeret: 13 Februar , 2014, 00:08 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #9 Dato: 13 Februar , 2014, 04:00 »
line
hvis butikken sælger til underpris på tilbud presses landmandens pris os, på grund af jords micronæringsstoffer, og næringsomsættelighed, kan der ikke dyrkes de samme mængder på øko arealer, og eks korn må ikke tvangsmodnes med sprøjten, hvilket særligt nogle år giver en del tab i høsten det vi derfor altid koste noget mere,

erik tænk den tanke den flæskesteg du spiser kommer fra hurtigtvoksende dyr, der får huttigtvoksende mad, med div gift og homon rester i, og se så på hvornår mange af meneskehedens problemer startede,  giver det mening.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #10 Dato: 13 Februar , 2014, 08:03 »
Det kunne være at en afstemning var på sin plads. Hvis man fodrer økologisk om man så har haft snottede dyr osv.
Har også undret mig over alle de snottede høns der har været skrevet om, for jeg har aldrig haft en snottet fjerkræ. Og jeg fodrer økologisk på nær solsikkekerner og majs.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2014, 08:31 »
Jeg har ikke oplevet en forskel.
Jeg havde ikke syge høns før jeg skiftede til øko og det har jeg heller ikke nu, med ren øko fodring.

Til kommentare om hvorfor man øko fodre, er jeg enig i at økofoder ikke giver bedre dyrevelfærd.
Men viste i at 10 procent at danske drenge spædbørn fødes med misdannelser på kønsorganerne i dagens Danmark?
Det kan selvfølgelig skyldes mange ting, men for mig, har det at have det tæt inde på livet, fået mig til at vælge øko overalt.
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2014, 10:12 »
Jeg mener også, at det er GMO-afgrøder, der er den store synder. De kan sprøjtes med Round Up og det, der er værre. Hørte en radioudsendelse om et sted, hvor der blev dyrket GMO-afgrøder. Round Up'en blev tilsat skrappere giftstoffer og blev sprøjtet ud over store arealer. Lokalbefolkningen havde store problemer med bla. luftvejslidelser og misdannede børn. Ca 10% af danske kornmarker bliver sprøjtet (tvangsmodnet) med Round Up - så vi køber også økologisk mel til husholdningen og bager ALT vores brød selv.
Så vidt jeg kan se, er den eneste måde at undgå GMO og sprøjtegifte på at købe økologisk, hvor det er muligt (til en fornuftig pris).

Og ja - det er et spørgsmål om holdning. Min er at undgå gifte, hvor jeg kan.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #13 Dato: 13 Februar , 2014, 11:27 »
jeg er 100% enig med Lene- vi havde een syg "høne", som viste sig at være hane= kort process

Vi fodrer ikke med GMO-produkter- de husholdninger, der bidrager med køkkenrester, køber også fortrinsvis økologisk og aldrig GMO.

Selv med levering af foder på en ikke brofast ø. kan det altså godt lade sig gøre, hvis man ønsker det og føler for det. LH-foder havde både non GMO majs. økobyg- og hvede- fragtprisen var særdeles attraktiv  /o

Den nye flok er høns i haven er jo stadig meeget ny, så jeg tør ikke ikke gisne om øget sundhed pga fodring, men "de gamle" blev altså ret gamle og lagde æg til det sidste- ingen blev syge........ Nu bruger jeg tonsvis  ::) af hvidløg i deres guf(øko. naturligvis ;) ) + Hermexcide+ et par saltsyrekure i vandet( ikke særlig økologisk  :P )

Det er et interressant emne, og jeg er spændt på, om nogle tør at konkludere det ene eller andet giver sundere dyr  :angel:
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økologisk foder og hønsenes helbred
« Svar #14 Dato: 13 Februar , 2014, 23:27 »
erik tænk den tanke den flæskesteg du spiser kommer fra hurtigtvoksende dyr, der får huttigtvoksende mad, med div gift og homon rester i, og se så på hvornår mange af meneskehedens problemer startede,  giver det mening.

Det er forhåbentligt ikke tilladt i DK??

Og ja - det er et spørgsmål om holdning. Min er at undgå gifte, hvor jeg kan.

Hvordan behandler du eventuelle syge dyr?

Det er et interressant emne, og jeg er spændt på, om nogle tør at konkludere det ene eller andet giver sundere dyr  :angel:

Der vil sikkert være nogen der tør konkludere, men der bør i så fald henvises til fakta.

Jeg er på ingen måde imod økologi. Faktisk ville det være skønt hvis alt kunne laves/sælges økologisk, og vi kunne undgå diverse mere eller mindre suspekte 'giftstoffer'.
Faktum er desværre bare at en stor/større del af verdens befolkning ville sulte, hvis man kun havde/tillod økologisk drift/produktion.
Mvh
Erik Andersen