Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk korn fra landmand  (Læst 5951 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Økologisk korn fra landmand
« Dato: 17 Juli , 2013, 16:59 »
Hvordan i alverden finder man frem til økologiske landmænd i ens nærhed, som kunne tænkes at sælge noget korn til ens fjerkræ. Jeg har det lidt stramt med at give knap 100 kr for 15 kg øko-hvede...  . Det har for mig været svært at finde frem til, men nu er det sørme lykkedes.En del af det skyldes at det her 1/7 blev gratis at søge i tinglysningsbogen.

Først gik jeg ind på http://www.viskort.dk/okomark
Her fandt jeg de marker i området som er økologiske (OK, kortet er opdateret i 2011, så der er sikkert kommer flere til, men det er en fin start)
Dernæst ind på den digitale tinglysning tinglysning og lave en forespørgsel på hvem som ejer den mark som jeg havde fundet frem til var økologisk. Find via kort virker fint, men dog skal der zoomes meget ind før den enkelte matrikel bliver valgbar. Klik på matriklen, overfør til søgning og vupti er navn og adresse på ejeren. Så til Krak og telefonnummer. /o
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2013, 17:17 »
Smart..., men jeg kan ikke få det til at virke. Skal man ikke se efter marker der er market med en grøn linje eller? Kan ikke hitte nogen i miles omkreds fra Undløse, selv om jeg ved, at der bor flere øko-landmænd inden for ca. 10 km.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2013, 17:47 »
Klik på kortindhold i øverste højre hjørne og sæt flueben i økologiske marker 2011. Du skal have zoomet noget ind førend fluebenet kan sættes
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #3 Dato: 17 Juli , 2013, 18:07 »
Klik på kortindhold i øverste højre hjørne og sæt flueben i økologiske marker 2011. Du skal have zoomet noget ind førend fluebenet kan sættes
Ok, der lå fejlen, jeg prøvede nemlig at hakke af, men det kunne jeg ikke. Jeg prøver igen.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Fr. Hønseløs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
  • Nu MED høns
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2013, 14:18 »
supertip, tak fordi du deler. /o
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2013, 21:48 »
Find en øko-mølle i din nærhed. Der kan du ofte købe urenset korn til det halve af hvad du giver på "foder-stoffen" for samme kvalitet af korn. Møllen har den fordel at du kan få flere kornsorter og dermed et bredere næringsindhold. Vi køber alle kornprodukter (undtagen æglæggerfuldfoder) også blandet klid hos et lokalt øko-mølleri til både høns, gæs og svin.
Sonja

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2013, 23:16 »
Man kan også kontakte de økologiske landmænd der har deltaget i økodag/slip køerne fri.
Det er ret nemt via lidt søgning på google. Og man kan finde frem til nogle kort der markerer deres placering.

Det er jo også landmænd der har vist sig særligt imødekommende og optagede af at udbrede økologien. Jeg har fundet tre landmænd på denne måde, og en af dem henviste mig til en fjerde.
Hos de fire køber jeg både økologisk hvede, havre, byg, ærter og foderpiller. Det hele er billigere end hvad den ikke-økologiske koster hos DLG. Og man kan købe både små og store mængder, men skal blot selv have noget med til at have det i. Og så køber jeg i øvrigt også halmballer, oksekød og mælk hos dem.
Korn opblødt i mælk er fint foder, og skulle give mørt kød.

http://www.okodag.dk/find-en-gaard-til-oekodag.aspx
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Økologisk korn fra landmand
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2013, 03:04 »
Man kan også kontakte den lokale landboforening, der har godt styr på, hvilke af deres medlemmer, der dyrker økologisk.