Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk majs og fiskemel  (Læst 17018 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Økologisk majs og fiskemel
« Dato: 28 December , 2012, 23:54 »
Jeg er pt i gang med at sammensætte min egen økologiske foderblanding. Det skulle gerne blive til et farvel til pillerne som hønsene ikke kan lide, og som oftest er for gamle, eller tæt på, inden Land og Fritid får dem hjem. Og der går i det hele taget alt for mange vitaminer tabt, når man fodrer med piller.

Jeg bor på landet, så det er let at få fat i økologiske korn. Men det er ikke helt så nemt at få fat i økologisk majs, og jeg skal også bruge noget fiskemel for at få protein nok til hønsene.

Jeg tror jeg har fundet ud af hvor jeg kan skaffe det, og jeg vil derfor spørge om andre er interesseret og hvad de er villige til at give når jeg skal forhandle pris med leverandøren?
Til sammenligning kan jeg nævne, at Land og fritid tager 75 kr. for 15 kg ikke-økologisk majs (hele majskerner).

Varene kan jeg måske komme forbi med (Vestjylland), eller man kan hente dem hos mig. Måske kan de også overdrages på LU.

NB: Fiskemel er som sådan ikke økologisk. Men de bruger en særlig fiskemel til økofoder hvor der blandt andet skulle være brugt naturlig antioxidant udvundet af rosmarin. Dette fiskemel har et indhold af råprotein på 70 % og skulle have høj biologisk værdi på grund af et højt fordøjeligt indhold af aminosyrer og fedtsyrer.

PS: Jeg modtager gerne tip, hvis nogen ved noget om hvor man kan få økologiske solsikkefrø til foder (her tænker jeg altså ikke på de dyre solsikkekerner til mennesker).
« Senest Redigeret: 28 December , 2012, 23:57 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #1 Dato: 29 December , 2012, 07:31 »
mikkel har du prøvet vildbjerg mølle, jeg har ærter til at have protein inholdet men skal ha noget mejs, fisk ting er ikk hønsemad, i min verden, men vil gerne være med, til at hjælpes om noget nemt og godt

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #2 Dato: 29 December , 2012, 12:01 »
kristiank, tænker du på Vestjysk Andel i Vildbjerg? Jeg har snakket med en økobonde som vil spørge dem efter nogle af de ting jeg har efterspurgt. Så det er et af stederne jeg vil prøve.

Hvor meget majs ville du være interesseret i, og hvad må det koste? (det behøver ikke være meget - jeg skal også kun have en begrænset mængde).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #3 Dato: 29 December , 2012, 13:39 »
hvis det er lagertørt tager jeg en big bag , det kan jo udgøre en stor del af fodderet, og jeg har gode opbevarings muligheder, jeg kender ikk lige prisen, men gerne billig og jysk

Offline Regnar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #4 Dato: 29 December , 2012, 16:18 »
Kommer æg og høns ikke til at smage af fisk, hvis man bruger fiskemel?

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #5 Dato: 29 December , 2012, 16:20 »
Det har jeg også hørt........Ikke lækkert hvis det passer /d
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #6 Dato: 29 December , 2012, 16:20 »
Jo, fiskemel og levertran skal der bruges utrolig lidt af, ellers er fiskesmagen der straks

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #7 Dato: 29 December , 2012, 17:07 »
DLG skriver følgende om foder til fjerkræ:
"Anvendelse af op til 6-8 % fiskemel af daglig fodertildeling har været brugt, uden problemer med afsmag, men af hensyn til en stor sikkerhedsmargin kan en max. på 4 % fiskemel af daglig foderoptagelse anbefales."
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #8 Dato: 29 December , 2012, 17:13 »
DLG skriver følgende om foder til fjerkræ:
"Anvendelse af op til 6-8 % fiskemel af daglig fodertildeling har været brugt, uden problemer med afsmag, men af hensyn til en stor sikkerhedsmargin kan en max. på 4 % fiskemel af daglig foderoptagelse anbefales."

Netop, og hvis en høne indtager 150 gr. foder så er det skam ikke mange gr. fiskemel der skal til

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #9 Dato: 29 December , 2012, 17:32 »
Det er rigtigt Rudy. Men så holder en bøtte jo også længe.

Der er netop 4 procent fiskemel i de piller jeg giver nu (Naturæg). Og jeg ønsker at holde proteinmængden oppe, hvis jeg går væk fra pillerne.

Hvis jeg ikke kan få lov at købe den beskedne mængde jeg skal bruge, så kan det være jeg satser på hjemmeproduktion af melorme eller andemad.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #10 Dato: 29 December , 2012, 17:36 »
mikkel kig lige på ærter, og mange økobønder har byg ærteblandinger

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #11 Dato: 29 December , 2012, 19:17 »
Bygærteblandinger, er det nogen landmændene laver for at lave ensilage og for at binde kvælstof i jorden?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #12 Dato: 29 December , 2012, 19:20 »
Begge dele, men især for at tilveje bringe protein, via såvel som ensileret som tør kerne

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk majs og fiskemel
« Svar #13 Dato: 30 December , 2012, 20:43 »
Er der forresten nogen der har erfaring med tang til hønsefoder?
En del bruger det i USA. Enten købt som pulver eller hele tørrede planter som hænges op.

Det skulle være meget rigt på mineraler og i lidt mindre grad vitaminer. Proteinindholdet skulle være som korn, men en hel del højere for visse slags tang. Mon ikke der har været tradition for det langs danske kyster også?

Jeg så lige nogle tal fra en dansk forsker, hvor der blev sammenlignet med noget så næringsrigt som spinat. Der var jo nærmest intet at hente af vitaminer/mineraler i forhold til i tang. Så selv en lille mængde kunne sikkert få stor betydning, hvis man gerne vil fodre med korn-fiskemel-og-majs-blanding og sige farvel til pillerne.
« Senest Redigeret: 30 December , 2012, 20:50 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Økologisk majs og fiskemel
« Svar #14 Dato: 30 December , 2012, 22:39 »
Det må skulle skylles grundigt for salt, det kan ikke være noget for høns...
Ved du mere om hvordan det blir anvendt i USA?