Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Behøver man foderpiller?  (Læst 9634 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Behøver man foderpiller?
« Dato: 29 November , 2012, 10:47 »
Jeg er træt af at bruge penge på hønsepiller, der med garanti ligger tilbage i truget, når alt andet er væk. Får høns mulighed for at vælge, gider de ikke de piller. Nu har jeg taget konsekvensen og helt droppet hønsepiller. Jeg vover pelsen, da de i forvejen får foderblanding med: hvede, hampefrø, hirse, afskallet solsikke, knækket majs og grovvalsede havregryn. Dertil kattemad på dåse, og blødfoder iblandet "Vispumin", A38, hvidløgssaft og dåsemajs. Så er der det løse i form af billig Emmentalerost fra Netto. Hakket i små tern ryger der nemt sådan en ost om ugen. Hvad de selv finder i haven af kryb og grønt har jeg af gode grunde ikke styr på. Men haven ligner noget, der bliver udnyttet til fulde... Mon ikke de hønsepiller mest gavner producenten?   

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #1 Dato: 29 November , 2012, 10:57 »
er det meget små høns du har  siden kernerne er maste, det foringer holbarheden i , og fodderværdien i kærnerne

katte mad,,det skal være uden animalske biprodukter, af hensyn til sygdoms smitte.

men ellers klarer mine sig på primært bygærteblandingen, og hvad de finder i gården

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #2 Dato: 29 November , 2012, 11:15 »
Jeg synes, du skal gøre forsøget. Det kan ikke gå helt galt med det foder du ellers giver dem.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #3 Dato: 29 November , 2012, 11:39 »
Tror de får en fin varieret kost. Jeg har bare ikke råd til den slags foder. Hvis man har mere end en meget lille flok havehøns bliver det jo til en formue i ost og kattemad m.m.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #4 Dato: 29 November , 2012, 11:54 »
Hvis du fortryder, Margrethe, så kan man med fordel have to fodertrug. Det ene med æglægningspiller og det andet med deres kornblanding. Det har jeg til mine orper, for de spreder ALT udover det hele, når det er blandet. Jeg bestemmer hvor meget korn de får, og resten af tiden spiser de af æglægningsfoderet (men kun så de ikke dør af sult ;D) - og uden at svine :)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #5 Dato: 29 November , 2012, 11:56 »
Hvis mine havde adgang til sådan et fint ta`selv bord, så tror jeg heller ikke de ville æde deres hønsepiller, som de iøvrigt æder med stor velbehag, skønt der er iblandet byg og hvede. Jeg ser aldrig spild.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #6 Dato: 29 November , 2012, 12:27 »
I starten da jeg havde høns for snart 2 år siden ville de hellere ikke æde pillerne, her fik de bare pillerne til de havde lært at det var det eneste de fik - derefter fik de selvfølgelig guf engang imellem.

Min pointe hvis det er det eneste der er så skal de nok lære det
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #7 Dato: 29 November , 2012, 12:53 »
Tja, det er jo lige det, jeg synes nu ikke at Margrethes diæt lyder særligt billig. Måske hvis man har få høns.

Alt andet lige så er der meget forskel på foderpiller fra firma til firma.

Mine høns trives rigtigt fint og ikke mindst æder fint deres foderpiller, så det er vel også et spørgsmål om hvad man vil have ud af sine dyr.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #8 Dato: 29 November , 2012, 13:41 »
Tjaa
hvis mine unger som små fik valget mellem den Gyldne måge 24/7 og et ordentligt måltid kender jeg godt svaret..

men det svar kender jo de fleste der har Børn
oven i er et ordentligt måltid som regel megetblligere i længden
ikke nok med det hjernen fungere også frem for at leve at noget med ikke så god næring

men men Høns går jo heller ikke i skole/job
og dog..de skal jo gerne komme med nogle  ordentlige lårbasser + æg  og med god næring i  :)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #9 Dato: 29 November , 2012, 16:49 »
Jeg forstår ikke helt Miss Christina - hvilken del af Margrethes foder er det du sammenligner med den gyldne måge?

Både hønsepillerne og foderblandingen af hvede, hampefrø, hirse, afskallet solsikke, knækket majs og grovvalsede havregryn. Dertil kattemad på dåse, og blødfoder iblandet "Vispumin", A38, hvidløgssaft og dåsemajs. Så er der det løse i form af billig Emmentalerost fra Netto indeholder vel det en høne har brug for? Eller hvad er det der mangler?

Foderblandingen har naturligvis det mest alsidige indhold, men til gengæld har hønsepillerne det mest afmålte næringsindhold.

Det er ikke mit indtryk, at Margrethe var på udkig efter den billigste løsning. For dét er ikke den foderblanding hun nævner. Hun er vel mere ude på at spare pengene til måske unødvendige hønsepiller, når hun nu har brugt tid og penge på at få sammensat en rigtig god, afvekslende og næringsrig foderblanding.
« Senest Redigeret: 29 November , 2012, 16:56 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #10 Dato: 29 November , 2012, 16:53 »
Det skal siges, at de strutter af sundhed. Meget sjældent sygdomme og fjerdragten skinner, hvilket næsten ikke kan skyldes den ene hønsepille, de har spist ved et uheld.
Men jeg kan selvfølgelig godt stille et lille trug med hønsepiller ved siden af. Så har de muligheden, og jeg skal ikke smide kilo efter kilo gamle hønsepiller ud, hver gang truget skal renses og tømmes.

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #11 Dato: 29 November , 2012, 17:06 »
Farmland her i Fredericia er solgt til Land og  fritid,som jo ejes af DLG,så bliver møllerens foder sikkert også udskiftet med deres egen blanding,så spørger jeg om der er nogen der har erfaring med DLGs tilskudsfoder?
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #12 Dato: 29 November , 2012, 17:06 »
Er det hollænderne der er kræsne? ::) Her nægtede de også at røre hønsepillerne, men de fik dem blandet i foderet alligevel. Jeg gav dem dog heller ikke så god og varieret kost ellers, som du beskriver de får nu.

Jeg ville ikke have kvaler med at indstille hønsepille-misbruget :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #13 Dato: 29 November , 2012, 17:20 »
Hvordan kunne du gætte det Tanja ;D De små kræsenpinde og stivstikkere vil kun, hvad de selv vil.

Men de andre hyggehøns, Sebrigth, Orpington, wyandot - og Majse ikke at forglemme, er nu heller ikke for flinke. Ind til videre har det været Møllerens piller, fra Stubs dyrefoder. Men en midlertidig udskiftning med andre piller fra en af de store foderstofleverandører til storbrug, var heller ikke en succes. Naboens Isa Brown flok spiser piller uden problemer. Det er kun min Isa Brown "Majse", der er stået fuldstændig af over for hønsepiller på sine gamle dage.
Mon ikke dværge generelt er mere kræsne end de store ædemaskiner.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Behøver man foderpiller?
« Svar #14 Dato: 29 November , 2012, 17:45 »
Lidt mærkeligt, at dine Orpington ikke gider at spise pillerne. Da jeg lige fik mine, blev alt korn pillet væk og kun pillerne som blev spist. Nu vil de da helst have korn, men hver morgen og aften bliver der guffet en del piller.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.