Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æglægningstilskudsfoder fra dlg.  (Læst 5740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Dato: 29 Oktober , 2012, 19:10 »
jeg køber normalt tilskudsfoder hos dlg. den der hedder special.

og var og hente 4 sække igen her den anden dag.

der har altid kun stået på sækken, noget lign, dette: bør kun anvendes med indtil 500 g pr kg af det daglige foder. (kan tjekke hvad der helt præcist står, men gider ikke lige rende ud og kigge nu :-)


nu står der så også noget lign. dette:

bør blandes med 15% byg, 30% hvede og 5% skaller/kridt. og at det anbefales der er fri adgang til skaller.


jeg har altid givet 1 del hvede, 1 del byg, og 1 del tilskud. plus nogen gange lidt andet, eks. majs

men som det nu OGSÅ står læser jeg det som 1 del korn og 1 del tilskud.
hvor jeg før læste det som 1 del tilskud 2 dele korn eller andet.

så nu bliver prisen jo en helt anden når der skal så meget i.
får kornet ret billigt så vil jo helst fodre med så meget korn så muligt, men så jeg stadig får æg.


vil lige tjekke protein indholdet, om det er ændret.

en anden ting jeg lige lagde mærke til er at der er noget  i som giver ægge blommerne farve. det er jeg egentlig ikke intereseret i, blommerne har fint farve af alt det grønne de får. det har måske altid været i, har bare aldrig lagt mærke til det før.


dlg ligger tæt på mig, og er det billigste sted jeg kan få tilskud lige i nærheden. (har haft købt hos danish agro også, men det er dyere og hønsene vil ikke så gerne spise det)


hvad er der ellers af muligheder?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #1 Dato: 29 Oktober , 2012, 19:21 »
Står der hvad de har brugt til at lave mørkegule blommer?

Det behøver ikke være problematisk. Økologerne bruger også stoffer til det, og det er naturlige ingredienser. Men det er naturligvis en form for snyd, og jeg er da også hellere fri.

Nogle ikke-økologer bruger også paprika og kinesiske blomster.

http://politiken.dk/mad/madnyt/ECE1587589/den-gule-aeggeblomme-er-tilsat-farvestoffer/
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #2 Dato: 13 November , 2012, 20:37 »
havde da glemt alt om denne tråd :-)

vil gå ud og se hvad der står som farvestof på sækken.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #3 Dato: 13 November , 2012, 21:38 »
Mener at der stod begge dele da jeg brugte speciel fra DLG. Men har ikke nogen at læse det på mere.
500g af et kg er jo også 50/50 ligesom fordelingen med 30+15+5=50
Så det er vist det samme
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #4 Dato: 13 November , 2012, 22:02 »
Det er vist meget normalt at tilskudsfoder (æglægningspiller) blandes med 50 % korn. Og ja det kan være noget af et problem, når det ikke må koste noget at have høns.  For tilskuds foderet koster noget mere end korn pr. kg.

Men vil man have æg/kød, så skal hønsene også have ordentligt foder, for det kræver sin høne at skulle lægge et æg om dagen. Og ja ordentligt foder kan man da også blande selv, hvis man har mod på det.

En arbejdsmand som knokler på en byggeplads hver dag kan vist heller ikke leve af to franskbrødsmadder med ost på om dagen...
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #5 Dato: 13 November , 2012, 22:15 »
okay, så er det bare mig, kæresten og en veninde der åbenbart er dumme ;D  vi var sikker på det betød 500g til 1 kg korn. måske derfor de har uddybet hvad der skal blandes i nu, da flere har læst det forkert. :o jeg har nok også forstået det sådan da jeg kunne se flere giver 1 del tilskud,1 del hvede og 1 del byg. og flere også 1 del andet.

nå, har kigget hvad der stod som farvestof, ordret står der dette:

(30) premixen er tilsat antioxydanten Loxidan opblandet i calciumkarbonat (kridt) og tilfører blandingen de under garantien anførte mængder blommefarvestoffer, vitaminer og mikromineraler samt enzymer osv..........(en masse numre og tal)


info: (30) premix er et af de "ting" der står i sammensætningen. så det må være vit/min og blommefarve blandingen.


alle andre steder jeg har købt æglægningstilskudspiller har pillerne ikke haft denne gule farve som disse har. de har været mere grå i farven.

har også engang fået andre tilskudspiller fra dlg, som ikke var farvede, men også grå i farven.
det har ikke strejfet mig før at det kunne være farve til æggeblommerne der gjorde pillerne mere gule, førend jeg igen læste indholdsfortegnelsen.


prøvede at google Loxidan, men fandt kun tyske sider, intet på dansk. og mit tyske er ikke så godt  ;D



jer der bruger fuld af pep, hvordan er blandingsforholdet til korn i det? og er det også tilsat farvestof?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #6 Dato: 13 November , 2012, 22:33 »
Loxidan ser ikke ud til at have noget med farvestof at gøre, men udelukkende en antioxidant.

http://www.lah.de/Antioxidants.52.0.html
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #7 Dato: 13 November , 2012, 22:38 »
Lene: jeg giver gerne prisen for et tilskudsfoder, hvis det betyder jeg kan få godt med æg, og selvfølgelig skal de have hvad de har brug for. men vil jo stadig gerne kunne gøre det så billigt så muligt. der er jo ingen grund til at bruge mere end nødvendigt, slet ikke hvis man selv kan lave en god blanding uden alle mulige mærkelige tilsætninger som de åbenbart kommer i. mine får pt grønkål ad libitum og har hele sommeren fået en masse grønt (kål i alle afskygninger, sammen med fri græs og hvad de kunne finde i haven) så tror ikke de mangler noget  :)

mine høns stræjker dog stadig med æggene. (giver dem nu halv tilskud, halv korn, overvejende byg) de spiser hurtigt kornet og lader tilskudsfoderet ligge. jeg fylder deres store foder silo med blandingen og de får ikke andet før der er spist op. så de er tvunget til at spise tilskudsfoderet. har dog indtryg af at nu der er mere tilskud at de så i stedet ikke spiser så meget som da der var mere korn i. syntes det holder en del længere end normalt.

og så får de pludselig mindre at spise og det er vel =  måske ikke nok til at lægge æg.

ville gerne kunne give mere protein i form af soyaskrå, og så gøre som jeg hele tiden har gjord med blandingforholdet. men de vil ikke rigtig spise soyaskråen. det prøvede jeg sidste år, så det fik ænderne i stedet.


hele sidste år fik jeg rigtig fint med æg, hele vinteren og foråret/sommer igennem indtil fældning. og har hele tiden givet tilskud 1/3.

er der mon nogen der ved hvor meget protein der er i grønkål? der er jo noget i græs (som dog er ret begrænset nu) og en del i kløver, men hvad med grønkål?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #8 Dato: 13 November , 2012, 22:44 »
hmm hvis Loxidan ikke er farvestof er det måske et af de E numrer der står længere nede? syntes bare det lignede det var det når det stod i forbindelse med teksten.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #9 Dato: 13 November , 2012, 22:49 »
4,7 gram protein i grønkål pr 100 gram så jeg et sted. Det er vist mere end i græs uden kløver.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #10 Dato: 13 November , 2012, 22:59 »
Se linket herunder:
http://www.foderplan.dk/2008/08/protein-kroppens-byggesten.html

Læs under 'Protein kvantitet og kvalitet'.

 
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #11 Dato: 14 November , 2012, 19:59 »
tak for jeres svar. :)

vidste at soyaskrå er det med det højeste protein indhold. har også heste, og har sat mig godt ind i fodring til dem, men ved ikke ret meget om hønsefoder  ;D


soyaskrå er jo ret oplagt til hønsene, men de er jo sære og vil næsten ikke spise det.
lucerne kunne da være sjovt at så lidt af i deres gård, det bliver bare så pokkers stort/højt. så tvivler på de egentlig vil spise af det, syntes heller ikke de spiser så meget kløver, men en del græs.
det tørrede lucerne man ellers kan købe er jo snittet men stadig for groft til dem.


jeg ved at hestene får dækket deres protein behov via wrappen/høet alene.. men de får så også 8-12 kg om dagen. og om sommeren er det jo nok med græsset.

men har ingen ide om hvor meget en høne skal have for at dække behovet og kunne lægge æg.
kan se der er 23,4% protein i tilskudsfoderet, og det meste kommer vel fra soyaskråen.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: æglægningstilskudsfoder fra dlg.
« Svar #12 Dato: 14 November , 2012, 20:12 »
Link til fodertabel og hønsenes behov. Siden er vedligeholdt af Finlands Forskningscentralen för jordbruk och livsmedelsekonomi og  der har været så venlige at de har oversat den  på engelsk.
Citér
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/Rehutaulukot/feed_tables_english/nutrient_requirements/poultry
Der er også foder middeltabel hvor du kan  finde hvad de enkelte foder emner indeholder.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand