Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?  (Læst 5807 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Dato: 09 Marts , 2012, 16:38 »
Vi har to Landnam og to Vorwerk høner, som render frit rundt på matriklen hele dagen. De har 6.500 kvm. at boltre sig på, så man skulle mene, der var mad nok, men nu er de begyndt at spise HUNDELORT!!!

Nu er det begrænset til et ret lille areal, hvor hunden går ude i snor, når den skal besørge og i går morges, hvor jeg endnu ikke havde fået fjernet 2 hømmere, stod hønsene lystigt og spiste af dem. Ad, det synes vi faktisk er ret klamt, selvom det selvfølgelig også er meget praktisk, hvis de beslutter sig for at spise op (vi har en Grand Danois, og den lægger jo lorte på størrelse med noget der kommer fra en hest, haha)  :P

Men udover at det er en ret ulækker tanke, at spise æg fra dyr der spiser hundelort, er der så noget sundhedsskadeligt i det, både for hønsene men også for os?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2012, 17:23 »
Avs for pokker  /3 /3 ..den har jeg aldrig hørt før. Mine høns kunne aldrig drømme om at komme i nærheden af en af de hundehøm hømmer, jeg ikke lige har fået fjernet i haven...heller ikke hvis der ligger en lækker godbid lige i nærheden af lorten.

Jeg giver dig ret i, at dèt er ulækkert...sådan en kage kan heller ikke være sund :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Majbritt Ø. Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 281
  • www.ml-arab.dk
    • ML ARAB
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2012, 18:44 »
Puha - det lyder godt nok ulækkert, det kan jeg godt forstå at du er træt af (også i betragtning af at man skal spise æggene osv).

Jeg har ikke oplevet det her hos os - vi har 3 hunde og jeg er rimelig hysterisk med at fjerne bæerne med det samme (vi har en stor spand stående med løst låg og en løvrive ved siden af, som står fast i haven), men derfor kan der jo sagtens nå at ligge en enkel man ikke lige fik fjernet hurtigt og der har jeg altså aldrig set de har spist af det. Grunden til at jeg er hys med at fjerne dem er lige så meget at jeg ikke gider hundene render rundt i det, plus vi har fodbefjerede dværge og dem har man ej heller lyst til træder rundt i bæer, hvorefter de slæber det med ind i redekasser, på siddepinde osv.
2,10,15  Sabelpoot - Porcelænsfarvede:
(i farverne: Guld-Sort, Citron-Sort,Guld-Hvid, Isabel)
1,7 Serama
Silkehøns (store)
Èn lille blandet flok "æglæggere" af følgende racer:
Maran (sort/kobber - store)
Araucana (store)
Maran (dværg)
Grünleger/Dv.Maran

1,4 FuldblodsArabere
0,2 Korthåret Collie
1,0 Schæfer (grå)
1,1 Perserkatte (klassiske type)
0,1 Hellig Birma
1,0 Perser/Hellig Birma
1,0 Ægtemand - super handymand der elsker dyr.

karina dj

  • Gæst
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2012, 18:52 »
Mangler de protein i deres foder?

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2012, 19:10 »
Vi har prøvet det, men kun med vores skrukker. Specielt vores lille dværgbrahma. Hende satte vi ud på græsset da hun lå og rugede, for at være sikker på at hun fik lidt mad og kom af med aff. Når først hun havde fundet ud af at stå på benene igen, styrtede hun lige over i en hunde.... og skrabede i den og åd af den.
Det kunne måske godt pege hen af, at der mangler noget i foderet, for vi ved jo alle hvor lidt en skruk spiser.
Vores andre høns har vi ikke set gøre det og med 4 hunde i huset og fritgående høns, er der ellers mulighed nok for dem. Men altså kun skrukkerne......

karina dj

  • Gæst
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2012, 19:16 »
Der er i hvert store mængder proteinaffald i sådan en kage  ::) og derfor at man ofte ser kragefuglene muntre sig med dem  :P

Offline walter

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 520
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2012, 20:06 »
hej
i kender vel allesammen det billede om hanen der står på møddingen og galer,så helt naturligt,hundene går også i møddingen
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2012, 20:27 »
Hvis tilfældet er at de faktisk mangler protein, så ville jeg købe en sæk kattemad, og opløse det i vand, det vil de spise, så måske de kan få stillet deres lyst, bare et forslag.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2012, 20:50 »
hej
i kender vel allesammen det billede om hanen der står på møddingen og galer,så helt naturligt,hundene går også i møddingen

:D ja og vores hunde æder hønselo.... Bvadr..


Offline Lykkers

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 15
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2012, 21:34 »
Hmm, det kan være jeg skal prøve det med kattemaden for at se, om det hjælper (der er jo ikke meget forskel på dét og det som kommer ud af hunden). Hønsene får alt det føde de selv finder i haven, (inklusive alle kronbladene på mine nyindkøbte Primula, øv)  samt korn og alskens rester fra køkkenet også kød og æg, så jeg kan næsten ikke forestille mig, at de mangler protein. Det er som sagt først i går jeg har set dem gøre det, men måske er de blevet lokket af en Skade, som i hvert fald kaster sig over en hømmer, hvis de får øje på en.

karina dj

  • Gæst
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2012, 21:50 »
Hvis i ikke giver mere kød end det der dukker op i køkkenaffaldet (uden at vide hvor meget det er seføli) vil mit bud være, at det er en rigtig god ide at give tilskudsfoder blandet med det korn de får. Der er ikke meget protein i jorden nu, så de skal altså ha et eller andet for at producerer de æg de gerne vil lægge  ;)

Jeg havde en flok der begyndte at æde deres egne æg, og jeg er ret så sikker på dt var af proteinmangel...så jeg ville skynde mig ned og købe et proteintilskud, dvs tilskudsfoder  /o

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Vores høns spiser hundelort, hvad sker der lige?
« Svar #11 Dato: 11 Marts , 2012, 12:58 »
jeg har kun set en gang vores høns  nasse i hundelort . og det var  fordi vores hunde spiste meget af faldet frugt(mirabeller og kirsebær), så lortet var fyldt med kerner og ike fordøjet frugtrester...
ellers holder de sig fra "pøller"
høns, ænder, hunde, katte...