Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blødfoder a la Liljensøe  (Læst 2525 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Blødfoder a la Liljensøe
« Dato: 24 ſeptember , 2011, 15:36 »
Hvor mange samler ind af naturens gratis bær og koger det til blødfoder? Det er jo en oplagt måde, til at komme af med al den fodersmuld  /o

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Blødfoder a la Liljensøe
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2011, 15:49 »
Jeg gør ikke, og det er en skam, for her er masser af mirabeller og fuglekirsebær at tage af. Måske til næste år, for jeg vil faktisk rigtig gerne gøre brug af alle de dejlige, gratis bær.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Blødfoder a la Liljensøe
« Svar #2 Dato: 24 ſeptember , 2011, 15:53 »
Jeg kører af og til ud og plukker hyldebær, hyben og rønnebær. Som jeg deler hele ud med det samme til alle hønsene. Jeg vil i år også prøve at samle havtorn.

Jeg har ingen muligheder for at fryse noget ned, da mine frysere er godt fyldte at fjerkræ og ged af egen avl.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

  • Gæst
Sv: Blødfoder a la Liljensøe
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember , 2011, 16:01 »
Rigtig god ide! Og også så tidskrævende, at jeg ved, at jeg aldrig kommer til det.

Når jeg finder tid til at høste bær - enten det er i naturen eller i haven, bliver de altså lavet til menneskesaft og menneskesyltetøj eller mos - og puttet i fryseren som forråd til det næste trekvarte år.

Men hønsene har da fået da både nedfaldsæbler og hyldebær idag. Det var der ikke meget arbejde i.

Fodersmuldet får de rørt op i et surmælksprodukt iblandet hvidløg, havregryn og hvad der ellers er tilovers.

Men det er rigtigt - der er mange gratis gaver til både mennesker og høns - for dem, der har tid og lyst til at hente det - derude i naturen  :D

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Blødfoder a la Liljensøe
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2011, 14:42 »
Jeg har også kun plukket friske bær og givet dem med det samme, så kommer der også lidt kulør på hønseklatterne  ;D  Jeg ville også mægtig gerne det der hjemmelavet bær noget, men har bare ikke tiden til det, desværre.