Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16  (Læst 39917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
ensilage
« Svar #60 Dato: 21 Januar , 2011, 21:12 »
I princippet ville det godt kunne lade sig gøre. I moderne landbrug vælger man jo selvfølgelig en afgrøde med stor foderværdi, men der hvor jeg har hentet min inspiration (afsides bjerge i østeuropa og asien samt i Afrika - tak google!) bruger man det grønne man kan finde i den korte vækstsæson man har og gemmer det til vinteren som ensilage, enten i sække eller hårdt sammenpresset i tætlukkede tønder.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
ensilage
« Svar #61 Dato: 21 Januar , 2011, 21:31 »
YES!!!!  ;D

Gratis foder  /o

Hvor mange høns har du og hvor lang tid rækker en sæk til?  (bare ca.)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
ensilage
« Svar #62 Dato: 21 Januar , 2011, 21:32 »
TAK

Vi kom jo lidt langt væk fra demens som det jo ik tyder på at du lider af  /o Undskyld at jeg stjal din tråd. Har lige et par sp til hvis jeg må?

Hvordan lukker du sækkene og skal de være helt fyldte? Og hvad ville du mene man skulle bruge på en vinter pr hønsehoved? eller...... til 10 høns f.eks hvad kan de æde af ensilage på en vinter?

Husk du har lidt til gode her.

Tommy

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
ensilage
« Svar #63 Dato: 21 Januar , 2011, 21:38 »
HiHi, - ja vi kom lidt langt væk fra dine Sussex.... :D

Men på den anden side...Demens er jo når man glemmer, så mon ikke vi bare glemte hvor vi kom fra ::)
- og når man har tingene på skrift så kan man finde oplysningerne igen når man har glemt dem /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: ensilage
« Svar #64 Dato: 22 Januar , 2011, 12:29 »
Tak til Finn for samling af trådene...  /o

Hvordan lukker du sækkene og skal de være helt fyldte? Og hvad ville du mene man skulle bruge på en vinter pr hønsehoved? eller...... til 10 høns f.eks hvad kan de æde af ensilage på en vinter?

Husk du har lidt til gode her.

Tommy

Tak for det Tommy - kan være jeg tager dig på ordet mht. den pilsner en dag...  ::)

Angående lukning af sækken, så er det altså lidt svært at forklare. Det er ret nemt at gøre, men jeg vil hellere lave en lille billedserie til forklaringen end at forsøge at forklare det i ren tekst - den kommer så snart jeg har klippet græs første gang i år!

Angående forbrug pr. høne, så har jeg haft ca. 20 næb at fodre her i vinter. En sæk med nok ca. 5-10 kg. (jeg har ikke vejet den... gør jeg også næste gang!) har holdt ca. 1-2 uger. Jeg har fodret det ud i en skål som jeg har monteret fast på en plade så de ikke vælter den, men de skraber stadig for meget ud synes jeg, så der har været en del spild.
Jeg vil eksperimentere lidt mere med fodringen og måske prøve at fodre i en af de sække vi har fået hestegulerødder i, eller i en skål med net over så de ikke kan skrabe direkte i ensilagen.

Derudover kan jeg se at de ikke går så meget efter ensilagen mere, så måske er det kun når det er "rigtig" vinter at de rigtig gider det. Eller også har de bare lyst til noget andet lige nu og skal have pause med ensilagen. På et tidspunkt i vinter gad de faktisk slet ikke at spise majs når der var ensilage, nu er det omvendt...

Jeg har også besluttet mig for at lave rigeligt til næste sæson så jeg kan finde ud af om det kun er en vinterting, eller det kan bruges i efteråret og det tidlige forår også. Og så vil jeg sørge for at have flere andre ting at skifte med så de ikke får det samme hver dag, men f.eks. majs et par dage, ensilage de næste og så måske grønkål eller andet - så de får lidt variation og måske ikke bliver trætte af det...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #65 Dato: 26 Januar , 2011, 21:03 »
Kunne det tænkes at indholdet af ensilagen spiller ind? Jeg mener hvilke græs sorter eller andet der er I ? Jeg kunne godt tænke mig at prøve med noget raps, dette kunne man så lige når man havde plads i køkkenhaven, ja nu er det ik en parcelhus køkken have jeg tænker på men når og hvis man havde et par 100 kvm ledig. Men det skal da prøves, jeg ville gerne, som tidligere nævnt, ud over at købe kraftfoder / hønsepiller da man jo ik ved hvad de putter i skidtet. Men de kan jo komme til at mangle protein så ...

Her hos mig æde hønsene meget kraftfoder når det er koldt, minus 10 eller så og drikker også utrolige mængder vand. Jeg skal helt sikkert have meget grønkål denne sesæon og overvejer også andet vintergrønt så som persille.

Tommy     

Offline fru Andersen

  • Bruger
  • Indlæg: 208
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #66 Dato: 27 April , 2011, 20:09 »
Har lige fået tilbudt en kæmpe portion græsafklip, og ville ensilere det meste.

Men nu siger "nogen" at det kan selvantænde?????

Er det ikke bare noget vrøvl, når man jo fjerner luft og dermed ilt fra sækkene???
Med venlig hilsen
Lene

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #67 Dato: 27 April , 2011, 20:13 »
VRØVL!!
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #68 Dato: 27 April , 2011, 20:19 »
Jeg gik netop og tænkte idag, at det er nu græsset er mest næringsrigt, så det er nu vi skal klippe græs til ensilage! Men husk det 'brænder' nemt og hurtigt sammen (altså bliver varmt og komposterer), så det skal nok pakkes ret hurtigt og suges fri for luft/ilt.

Mvh Marianne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #69 Dato: 27 April , 2011, 20:22 »
Hvis du har fjernet ilten og den er lufttæt, kan den ikke selvantænde. Men den kan blive meget varm under ensileringsprocessen.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #70 Dato: 27 April , 2011, 20:38 »
Nu skal jeg jo også selv snart til at slå græs igen, men jeg vil dog ikke lave ensilage endnu. Jeg vil hellere vente en måned eller to, så kommer det ikke til at ligge alt for længe inden brug.

MEN - jeg skal nok lave en sæk eller to næste gang jeg slår græs. Jeg har jo lovet at lave en guide med billeder til leksikonet her på siden, så det kommer snart!

Men der er jo mange andre gode måder at bruge græsafklip på! For det første vil hønsene meget gerne have en hel del af det friskklippet ind i hønsegården. Ifølge Seymours "Den nye selvforsynende have" vil køkkenhaven også gerne have et godt lag lagt ud på gangene så de ikke vokser helt til i ukrudt ,og lugning har vi jo nok af i bedene...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #71 Dato: 27 April , 2011, 21:20 »
 ;D  med din kæmpe køkkenhave , kan du da bruge meget græs til ala Seymour ! Apropo græsafklip systemet i køkkenhaven : det virker helt vildt godt ! Det er bare vigtigt ikke at overdrive , så virker det ikke !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #72 Dato: 27 April , 2011, 21:40 »
;D  med din kæmpe køkkenhave , kan du da bruge meget græs til ala Seymour ! Apropo græsafklip systemet i køkkenhaven : det virker helt vildt godt ! Det er bare vigtigt ikke at overdrive , så virker det ikke !

Hehe - så stor er den da heller ikke...   ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.