Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16  (Læst 40013 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #45 Dato: 04 Januar , 2011, 22:05 »
God humor Yngvild  ;D ;D

Pas nu på du ikke bliver uvenner med ham du deler soveværelse med.
Mvh
Erik Andersen

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #46 Dato: 04 Januar , 2011, 22:13 »
God humor Yngvild  ;D ;D

Pas nu på du ikke bliver uvenner med ham du deler soveværelse med.

Jeg tror Yngvild deler soveværelse med hønsene - siden hun vil have ensilagen derind...   *g
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #47 Dato: 04 Januar , 2011, 22:32 »
Jeg bruger majsensilage. Hønsene er vilde med. Til Seks høns, bruger jeg 4 store håndfulde, som er ædt i løbet af dagen.
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #48 Dato: 04 Januar , 2011, 23:54 »
Jeg bruger majsensilage. Hønsene er vilde med. Til Seks høns, bruger jeg 4 store håndfulde, som er ædt i løbet af dagen.

Hvordan laver du det? Altså...er det det dér der sidder udenom majsene eller? *r

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #49 Dato: 05 Januar , 2011, 06:37 »
Velkommen på forum, Erik  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #50 Dato: 05 Januar , 2011, 08:24 »
Hvordan laver du det? Altså...er det det dér der sidder udenom majsene eller? *r

Jeg tror desværre ikke at det er særlig let at lave majsensilage selv - det er hele planten med stængel og kolber og hele svineriet som de store høstmaskiner snitter i småstykker direkte på marken, hvorefter det køres i kæmpestakke, der presses sammen og dækkes med plastic. Alle kvægbønderne her i vestjylland laver det.

I princippet kan man godt lave det på samme måde som græsset, i sække. Men det kræver en eller anden smart måde at snitte de hele majsplanter i småstykker - inklusiv kolberne, og det tror jeg kræver mere maskinkraft end vi lige har stående hjemme. Men kender man en landmand, der har noget liggende kan man sikkert få det til en rimelig pris hos ham. Min nabo har MEGA meget af det, men mine høns gider desværre ikke æde det...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

hoejberg

  • Gæst
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #51 Dato: 05 Januar , 2011, 08:37 »
Til sommer skal det afgjort også prøves her. Vi har biokværn på plæneklipperen, så mon ikke det bliver snittet fint nok  ;)

Offline Loppe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 804
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #52 Dato: 05 Januar , 2011, 09:32 »
God humor Yngvild  ;D ;D

Pas nu på du ikke bliver uvenner med ham du deler soveværelse med.

Ham jeg deler soveværelse med, var det ikke den stærke hønselugten den overdøvet Erik???  ;D ;D
Mvh Yngvild 


1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline ulla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 187
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #53 Dato: 05 Januar , 2011, 09:44 »
en kompost kværn kan godt gøre kål på friske majs planter , men det er ikke alle høns der er glade for foder majs men sukker majs er guf
spørgsmålet er så bare om jeg selv er kommet til at hugge alle majskolberne  ;D dem tror jeg nemlig hønsene vil være kede af at undvære :o

jeg har gemt tørrede blade fra frugttræer og buske i sække, og dem har jeg smidt et par skovlfulde ind i hønse huset,med et par håndfulde solsikkekerner oveni , et par gange om ugen så er de travlt beskæftiget med at skrabe i flere timer , og det bliver smukt findelt efter et par dage , billigt strøelse , (sparer på savsmuldet/snittet halm) som mine høns går på , og så giver det struktur i møddingen,
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #54 Dato: 05 Januar , 2011, 21:55 »
 Den majs jeg bruger til mine høns, den køber jeg hos en landmand der har køer. Vi er flere i det område hvor jeg bor, der bruger majs. /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline annekbrietzke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #55 Dato: 10 Januar , 2011, 07:43 »
hvor er det bare smart tænkt med ensilagen Morten :-D

det skal afprøves her ude vestpå til sommer :-D
en gæv kvinde på 23 år som elsker natur, have, høns og børn :-)

om 14  dage flytter der 1,5 sølvfarvede Kochin høns ind :-D

jeg har en fantastisk kæreste Jesper på 43 som har 2 skønne piger og så har jeg selv min datter Emilie på 3 så vores familie består af
mig
Jesper
Emma på 9
Nanna på 9

Emilie på 3
 

og vores skøre Hellig Birmaer CoCo og Eddie
vores 2 dværgvædder Kaniner Muffin og Simba
marsvinet piv
og vores Vestgötaspids hund Gimli

livet er herligt :-)

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
ensilage
« Svar #56 Dato: 21 Januar , 2011, 20:46 »
Ok tak Morten

Jeg fundrere lidt på om det vil virke med græs slået med le? Når det ikke er så fint "hakket" som fra plæneklipperen, vil det så gære? Og jeg er med på at du kommer det i en sort sæk og suger luften ud men hvad med vægt? Jeg mener; en bonde kører jo på sin ensilage med en gummiged for at presse det sammen, er der noget jeg har misset her? Det er jo ik altid den øverste etage virker som den skal.

Tommy

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
ensilage
« Svar #57 Dato: 21 Januar , 2011, 20:53 »
Ok tak Morten

Jeg fundrere lidt på om det vil virke med græs slået med le? Når det ikke er så fint "hakket" som fra plæneklipperen, vil det så gære? Og jeg er med på at du kommer det i en sort sæk og suger luften ud men hvad med vægt? Jeg mener; en bonde kører jo på sin ensilage med en gummiged for at presse det sammen, er der noget jeg har misset her? Det er jo ik altid den øverste etage virker som den skal.

Tommy

De kører ikke på det for at det skal presses, men for at presse luften ud af stakken. Det er luften der skal væk fordi det er en anaerob (=iltfri) gæring der ønskes.

I min sidste pakke som jeg fodrer med lige nu er der en del længere strå på ca. 10-15 cm. og de er ensileret lige så godt som det finere afklip, men de sække jeg forsøgte at lave med hakket bynke fungerede ikke. Det er noget med at materialet skal være grønt, så hvis du slår græsset med le mens det er grønt tror jeg sagtens det kan fungere, men prøv! det værste der kan ske er at det skal smides væk - og det har jo ikke kostet noget...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline manniken

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 148
ensilage
« Svar #58 Dato: 21 Januar , 2011, 21:01 »
ok, det skal prøves. Takker
Hvad hvis man blander brændnælder i? Der er jo masser af grønt. Hvis det vil du kunne man overveje at så noget raps og så høste det mens det er grønt og lave ensilage? Jeg ville gerne væk fra hønsepiller da man jo som bekendt ik kan være sikker på hvad de fusentaster blander i
Kommer du på disse kanter giver jeg en øl, tro mig her er der en saltmine og 100 m under jorden i en saltmine smager en pilsner bare godt! prøv at google Wieliczka salt mine Jeg er for doven lige nu

Tommy

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
ensilage
« Svar #59 Dato: 21 Januar , 2011, 21:07 »
Kan alt grønt bruges til ensilage?

Tænker nemlig på at her til forår/sommer køre vores lokale nabo/bondemand og slår rabatten/grøftekanten med traktor-græsslåmaskine og at jeg så bare kunne samle sammen derfra.

Har ikke så stor græsplæne til at det ville give noget i den sidste ende....
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn