Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16  (Læst 39878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #15 Dato: 01 December , 2010, 18:00 »
Så får i lige en lille status på projektet!

Mine høns ELSKER ensilagen!  /o

Jeg fodrer det nu i en 5-liters spand (en "miraclewhip-spand" fra skolens kantine) som jeg har skruet fast i en forholdsvis tung plade fordi jeg havde problemer med at de væltede den så jeg ikke kunne se om de rent faktisk åd det jeg gav dem.

Nu giver jeg dem en spandfuld om morgenen og en om eftermiddagen - og de flyver over den alle sammen undtagen sussex'erne, der hellere vil have korn. Australorpserne går alle til ensilagen før kornfoderet som jeg også fylder op om morgenen - så de vælger faktisk ensilagen frem for kornet!  /o

Jeg synes at projektet er en stor succes og skal helt sikkert have lavet mindst dobbelt så meget til næste år!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #16 Dato: 01 December , 2010, 18:11 »
Sejt, Morten /o Det skal jeg helt sikkert også lave til næste år! Men har du virkelig lavet nok til at give dem 2 gange dagligt?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #17 Dato: 01 December , 2010, 19:02 »
Sejt, Morten /o Det skal jeg helt sikkert også lave til næste år! Men har du virkelig lavet nok til at give dem 2 gange dagligt?

Nej det har jeg ikke - men det må række så langt det kan. Jeg vil hellere give dem 2 gange og så være sikker på at jeg får brugt den "pakke" jeg har åbnet inden den bliver dårlig (selvom det ikke er noget problem i den her kulde...)

Men på den anden side, så kan jeg se at selvom jeg giver 2 gange om dagen vil en pakke holde ca. en uge, og jeg tror da at jeg har 6-7 stykker liggende endnu og så er der da nok til januar ud.

Det næste spændende bliver når jeg åbner den pakke jeg har lavet med bynke! Jeg hakkede det i en komposthakker inden jeg pakkede det - jeg er meget spændt på hvordan det er blevet, og om de vil spise det...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #18 Dato: 02 December , 2010, 14:27 »
Vedr. bynke : hvis de ikke vil æde den grønne del af det , så skal de garanteret nok få pikket hvert eneste frø ud af blandingen - mine var amok-vilde med bynkefrø i sensommeren. Bare alene det at de får skrabe tid er da "ensilagen" værd - det kniber da gevaldigt med skrabe mulighederne i disse frosttider  :P

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

frida

  • Gæst
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #19 Dato: 27 December , 2010, 13:30 »
@Morten. Kan du se om der kommer mere farve i blommerne? Mine høns´ blommer er lidt blege, og tænkte om det mon ikke er mangel på grønt osv. Din ide er jo suveræn, og vi kan vist alle bruge ideen i hver vores målestok.
Af grønt er jeg begyndt at give fintsnittet hø, og jeg synes det hjælper lidt på blommefarven. Men ensilagen lyder jo vildt smart /o

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #20 Dato: 27 December , 2010, 14:45 »
@Morten. Kan du se om der kommer mere farve i blommerne? Mine høns´ blommer er lidt blege, og tænkte om det mon ikke er mangel på grønt osv. Din ide er jo suveræn, og vi kan vist alle bruge ideen i hver vores målestok.
Af grønt er jeg begyndt at give fintsnittet hø, og jeg synes det hjælper lidt på blommefarven. Men ensilagen lyder jo vildt smart /o

Jeg har "sommergule" blommer for tiden - og får rimelig mange æg faktisk. Jeg bilder mig selvfølgelig ind at det er ensilagens skyld...   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #21 Dato: 27 December , 2010, 23:49 »
Ej ej ej, det vil jeg godt nok gerne prøve til sommer! Også til mine geder da /o

Offline Jørgen Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 291
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #22 Dato: 28 December , 2010, 00:08 »
Hvordan opbevarer du her i vinterkulden, og også resten a tiden? Mørkt og køligt?

Mvh   Jørgen

Offline Egon Lund Nielsen

  • Bruger
  • Indlæg: 86
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #23 Dato: 28 December , 2010, 00:17 »
Måske du har ret med sommergule æg og ensilage. Vi har en pæn stor indhegning til vore høns, så der er altid græs til dem.

Dog er der jo pt. en del sne, men jeg "skraber" lidt fri til hønsene, og vi har også, kulden taget i betragning, mange æg med god farve i blommen.

Venligst
Egon Lund Nielsen

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #24 Dato: 28 December , 2010, 09:01 »
Hvordan opbevarer du her i vinterkulden, og også resten a tiden? Mørkt og køligt?

Mvh   Jørgen

Det ligger der hvor jeg lagde det da jeg lavede det - pakket i sækkene og lagt ind i en "big-bag" hvor der en gang har været mørtel i. Der har det ligget tørt og godt siden sensommeren. Det hele ligger uden for lige som de store bønders "madpakker" også gør, derfor er det også lidt frosset lige nu, men det er åbenbart ikke noget problem, hønsene spiser det med stor lyst.

Jeg ved ikke om jeg har skrevet det i mit oprindelige indlæg i sin tid, men jeg fik ideen fra et fodereksperiment jeg læste om, hvor man afprøvede forskellige fodertyper på intensive økologiske "æggerier" - et af resultaterne i undersøgelsen var at ensilage var godt foder til en billig pris - lige noget for mig!  /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #25 Dato: 03 Januar , 2011, 17:40 »
Så er der lige lidt billeder!

Der er også et indlæg på vej til leksikonet.

Desværre tog jeg ikke billeder da jeg lavede det i sommers - det var jo bare et eksperiment... Så de billeder der er er fra i dag. Et af en åben pakke der er pakket sammen, et af den åbne pakke - åbnet, et af en håndfuld af ensilagen og et af min sidste lukkede pakke.

Billeder af produktionen må vente til sommer - det er lidt svært at slå græs lige nu...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #26 Dato: 03 Januar , 2011, 19:49 »
Tak for billederne Morten. Jeg skal helt sikkert prøve at lave ensilage til næste år :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Charlotte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 310
  • Danmarksmester ved æggeudstilling 2011
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #27 Dato: 03 Januar , 2011, 19:50 »
Også mig - bliver skønt at kunne bruge det grønne affald om vinteren  <P
0,1 stor hvid silkehøne
2,5 sort krøllet dværgkochin
2,4 sort dværgkochin
0,1 araucaner
0,1 fodbefjerdret dværg
1,0 kanin  1,1 nymfeparakit  0,3 dværggeder 
1,3 moskusand  1,0 kat 1,0 hund,
www.privatdagpleje-klakring.dk

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #28 Dato: 03 Januar , 2011, 19:51 »
Velbekomme! Nu har jeg også skrevet et indlæg til leksikon - nu skal jeg bare lige finde ud af hvem hende Susanne er, der skal ha' det...   ;)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Svar #29 Dato: 03 Januar , 2011, 20:12 »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk