Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: "small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16  (Læst 39925 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
"small-scale" græsensilage - STATUS/UPDATE i #16
« Dato: 28 November , 2010, 10:55 »
Som nogle af jer ved har jeg haft et lille eksperiment liggende siden sommer.

Jeg havde læst at nogle økologiske ægproducenter eksperimenterer med græsensilage som vinterfoder til deres høns, så jeg tænkte at det kunne jeg da også!

Jeg googlede lidt på emnet og fandt frem til et rigtig godt søgeord: "small scale silage".

Efter en times tid fandt jeg frem til min metode:
1. Klip græsplænen med en græsslåmaskine med opsamler på.
2. Et par "tømninger" af opsamleren (ca. 5-10 kg. græsafklip) puttes i en sort affaldssæk. Sækken er nu ca. 1/3 fuld
3. En gammel støvsuger bruges til at suge al luften ud af sækken med græsset i. Herefter fylder græsset ca. 1/4 af sækken og er blevet til en kompakt mini "rundballe" på ca. 5-10 kg. dejlig nem at håndtere.
4. Luk sækken godt og lufttæt og læg en ny sæk omkring.
5. Luk den yderste sæk lufttæt og gem det væk et sted hvor det er beskyttet mod sollys, mus og rotter.
6. Vent 4-5 måneder...  ;)

Jeg har i dag fodret lidt af ensilagen ud til hønsene og det ser ud som om de er interesserede i det.

Jeg melder tilbage senere om det er noget de gider have som foder.
« Senest Redigeret: 01 December , 2010, 18:01 Fra mortends »
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Nini

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
  • Fedt med have, høns, ænder, staffeli og pensel.
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #1 Dato: 28 November , 2010, 11:07 »
Det lyder fantastisk hvis det virker. Glæder mig til at høre mere om det.
Venlige hilsener fra Nini

Offline PrintzDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #2 Dato: 28 November , 2010, 13:20 »
Super initiativ, glæder mig til at høre mere /o
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline leneelle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #3 Dato: 28 November , 2010, 13:30 »
genialt hvis det virker !! /o /o /o
Orpington, Dværg Wyandot, Araucana

Offline amanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
  • min hønsegård
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #4 Dato: 28 November , 2010, 14:48 »
Ja jeg så bonderøven gøre det, men det var til sine geder,hvis hønsene og evt. gæs og ænder også æder det er det genialt og penge vil vi jo altid spare.

godt initiativ.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #5 Dato: 28 November , 2010, 14:54 »
Har tit tænkt på om man ikke kunne bruge det dævlens græsklip til noget! :)

Er der noget at bekymre sig omkring olie/benzin rester fra klipperen?

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #6 Dato: 28 November , 2010, 18:43 »
Har tit tænkt på om man ikke kunne bruge det dævlens græsklip til noget! :)

Er der noget at bekymre sig omkring olie/benzin rester fra klipperen?

Min klipper har udstødning oppe ved motoren (det tror jeg næsten alle har) og der er ikke olie eller andet nede ved rotoren, så jeg er i hvert fald ikke bekymret for det. Men jeg kigger faktisk efter en gammeldaws håndskubber med opsamler - den vil være lettere for mig at bruge ude på hestefolden, hvor jeg har planer om at "høste" lidt næste sommer...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #7 Dato: 28 November , 2010, 19:42 »
Tænker bare på placeringen af motor, tyngdekraft og så det at græsset havde en tendens til at ryge lidt rundt.. Er efterhånden dog langtid siden sidst jeg brugte en maskine - foretrækker leen :)

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #8 Dato: 28 November , 2010, 20:13 »
Tænker bare på placeringen af motor, tyngdekraft og så det at græsset havde en tendens til at ryge lidt rundt.. Er efterhånden dog langtid siden sidst jeg brugte en maskine - foretrækker leen :)

Jeg kan også godt li' leen, men til ensilagen er den ikke god. Græsset skal helst findeles lidt.

Angående eksperimentet, så har da fundet ud af at hønsene er meget interesseret i det, men jeg kan ikke helt sige om de har spist ret meget af det - de fik det nemlig serveret i en stor bradepande og da jeg kom ind i hønsehuset i middags var den tom - alt skrabt ud og noget sikkert også spist, men jeg kan jo ikke være sikker. Jeg skal have lavet en form for "skrabesikkert" trug til det en af dagene - indtil da får de ikke mere ensilage. Jeg VIL vide om de spiser det!  ;D
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline PrintzDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #9 Dato: 28 November , 2010, 20:18 »
Men jeg kigger faktisk efter en gammeldaws håndskubber med opsamler - den vil være lettere for mig at bruge ude på hestefolden, hvor jeg har planer om at "høste" lidt næste sommer...
Jeg håber du er klar over at sådan en cylinderklipper ikke klarer sig videre godt i langt græs, samtidig med at den ikke findeler græsset, men bare klipper det over et sted og smider det i opsamleren. ;)
KH. Klaus

0.2 sorte dværgwyandotter
0.2 gule dværg orp'er
0.2 Marsvin
1.1 Dansk Svensk Gårdhund
1.2 Dejlige unger
0.1 Skøn kone

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #10 Dato: 28 November , 2010, 23:19 »
Morten du strammer net godt om truget, så de kun kan nippe det ud med næbet, men ikke skrabe i det med fødderne, så der du om de fisker det op..
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #11 Dato: 29 November , 2010, 07:00 »
Jeg håber du er klar over at sådan en cylinderklipper ikke klarer sig videre godt i langt græs, samtidig med at den ikke findeler græsset, men bare klipper det over et sted og smider det i opsamleren. ;)

Den var nu heller ikke til langt græs - og når jeg tænker mig om så skulle den jo ikke bruges til ensilagen alligevel, men til at kunne hente "en stribe" friskklippet græs til hønsene sommeren over. Når det kun er en stribe, der skal klippes gider jeg jo ikke finde den tunge motorklipper frem...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #12 Dato: 29 November , 2010, 07:02 »
Morten du strammer net godt om truget, så de kun kan nippe det ud med næbet, men ikke skrabe i det med fødderne, så der du om de fisker det op..

Ja det var noget i den stil jeg ville prøve, men her til morgen gav jeg dem det i en forholdsvis høj (15-20 cm.) spand. Og hold da op hvor de kunne li' det! Der stod høns hele vejen rundt om spanden og åd ensilage så det var en fryd!
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline mortends

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 427
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #13 Dato: 29 November , 2010, 08:54 »
Det lyder dælme rigtig godt !  Sig mig engang , sådan noget ensilage, går det ikke i gæring ?  eller bliver surt ? eller rådner ? Jeg skal da ihvertilfælde prøve det af næste år !  /o

Det er jo netop det det ikke gør, når det pakkes lufttæt! Man skal bare passe på at der ikke for mange urenheder eller svampe i græsset så bliver det rigtig fint. Og når man først bruger af det nu hvor der er frost, kan pakken sagtens holde sig en uges tid efter åbning, og så er det jo også spist. Man skal bare huske at lukke sækken godt til hver gang man har taget af den.
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hjemmelavet "small-scale" græsensilage
« Svar #14 Dato: 29 November , 2010, 09:37 »
Jeg glæder mig rigtig meget til at høre om de gider spise det! Jeg havde tænkt mig at lave mit eget forsøg, men kom for sent igang og regnen fik spoleret projektet. Hvis det virker for dig, Morten, så skal jeg helt sikkert prøve til næste år!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk