Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler den?  (Læst 12513 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad fejler den?
« Svar #15 Dato: 28 April , 2015, 07:12 »
Har endnu én, der begynder at få samme træk.. Hvis det er tarmbetændelse/coccidiose, hvilken antibiotika skal de så have?? Nu har jeg lige læst om det inde under leksikon.. Den sidste portion hvede jeg hentede hos landmanden, har der nok siddet en del gråspurve i (gamle indtørrede klatter). Kan det virkelig gøre det eller kan det være noget andet?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Nielsen86

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 151
Sv: Hvad fejler den?
« Svar #16 Dato: 28 April , 2015, 08:22 »
Hvilken antibiotika du skal bruge ved jeg desværre ikke.. Jeg har sommetider lavet en saltsyre opløsning hvor jeg tager en spise ske fuld til 10 liter vand det renser deres tarme og fjerner evt. Parasitter men tror ikke det er tilfældet her.. Og din teori omkring hveden er nok ikke helt ved siden af småfugle bære rundt på mange ting både i deres klatter men bestemt også på kroppen..

Mvh kenneth
Mvh kenneth.
1,5,5 tværstribet plymuoth rock (stor)
1,6,13 sort austrolorps (stor)
0,1 dejlig kone
1,0 knægt
1,0 dansk svensk gård hund
0,1 brun labrador

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad fejler den?
« Svar #18 Dato: 28 April , 2015, 09:12 »
Antibiotikaen skal du nok lade dyrlægen bestemme evt ud fra en bakteriedyrkning af afføringen.

Og så vil jeg anbefale dig at give alle hønsene hønseguf efter opskriften ude til venstre i nogen tid. Opskriften indeholder bla. a38 og kartoffelmel til at afhjælpe dårlig mave samt hvidløg der holder bakterier og parasitter nede. Det kan ikke kurere en syg høne, men det kan give den et 'boost'.

Æblecidereddike (upasteuriseret, fx. den økologiske fra Urtekram, fås i større supermarkeder) i drikkevandet - 1 dl per 10 liter/ 10 ml per liter - er også en god kur mod dårlig mave. Dels gør det maven mere sur, og det kan de fleste baktusser og parasitter ikke så godt lide. Dels er en masse gode bakteriekulturer i, der hjælper maven på plads.

Jeg krydser fingre for at den anden høne bliver god igen. I hvert fald er det rigtig godt, at du tager fat om problemet med det samme :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hvad fejler den?
« Svar #19 Dato: 28 April , 2015, 11:58 »
Laver straks en portion hønseguf..og tjek til urtekrams æblecider eddike.. Giver dog altid en spise skefuld i drikketruget, men det er nok ikke helt nok så..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Hvad fejler den?
« Svar #20 Dato: 28 April , 2015, 12:16 »
Altså det med de 10 ml per liter er hvad jeg selv har fundet frem til fungerer - dvs. høns (og ænder) vil stadig gerne drikkevandet, og er der nogen der trykker sig lidt, liver de ligesom op dagen efter engang æblecidereddike vand.

Giv dog også helt rent vand ind i mellem - eller rettere: Diverse tilsætninger (eddike, hvidløg osv) i vandet skal kun ske engang i mellem i f.x. tre dage. Og så masser af frisk rent vand igen. Dyrene drikker muligvis lidt mindre, når det har 'smag', og for lidt væske giver igen problemer.
Så i ordets bedste forstand er æblecidereddike, hønseguf, hvidløg osv. tilskud :)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)