Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kyllingehjem.  (Læst 4005 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Kyllingehjem.
« Dato: 06 Februar , 2020, 21:12 »
Hej. Jeg har nu været hønseejer ca et halvt år, og vil gerne til at prøve at lave kyllinger. Er helt på det rene med hardwaren til kyllerne, men kunne godt bruge et par tips til hvordan jeg indretter et kyllebur i hønsehuset. I kan se huset på 
www.mit-hoensehjem.dk
Mvh Ole
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2020, 16:48 »
Dejlig informativ hjemmeside, du har lavet :) Du er kommet godt fra start ud fra "de for hånden værende søms princip". Dejllig lyst ser dit hønsehus også ud. Jeg ved ikke om du tænker på at få kyllinger med en rigtig hønemor, der er langt det nemmeste, når det gælder den daglige pasning. Det sørger hønen for. Med wayndotter skulle der også være en rimelg sandsynlighed for en skruk, selvom ikke alle stammer og linjer er lige "inficeret" af skruksyge. Ulempen ved naturmetoden er til gengæld, at du ikke selv bestemmer, hvornår hun lægger sig skruk.

Hvis du sikrer  er huset er fri for træk og den værste kulde fra gulvet, ser jeg ikke noget i vejen for, du afskærmer en del af huset med tråd, eller et decideret trådbur, hvor kyllingerne kan være i fred for de store. Har de ingen hønemor, skal der selvfølgelig være en elektrisk én af slagsen. Ssom du selv er inde på, på din hjemmeside, man bliver bidt af det! :D

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2020, 16:56 »
Hej Margrethe.
Takker for dit "kik", jeg er på trapperne med en udvidelse på ca 6m2 mere, der skulle bl.a. blive plads til en "afdeling" til kyller. Huset er isoleret i væge og loft. en anelse ventilation er der , men ingen træk. Vedr gulvet, ligger fliserne oven på ca. 30 cm.sand, så tror ikke der er "fodkoldt".

Har lige nu en Barnewelder der har lagt sig skruk, og der kommer rugeæg under hende i morgen, og som backup får jeg rugemaskine med div. tilbehør i ugen der kommer, så alt skulle være klaret.
Det bliver s.. da spændende.
Mvh Ole
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2020, 19:43 Fra Ole Larsen »
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2020, 18:14 »
Jeg er helt enig med Margrethe, at det er langt det nemmeste/smarteste, at Skrukhønen klarer det hele. Jeg har prøvet begge dele, og det er et "fuldtidsjob" at passe kyllinger, hvis man ikke synes de skal være alene og uden en "mor"  ;)
Jeg kan klart anbefale, at hvis du bruger rugemaskine, og ikke skal have så mange kyllinger, så skal du koordinere det med, at en høne er skruk.
Hvis du f. eks. har 15 rugeæg, så kan du lægge 6 æg under hønen, og resten i rugemaskinen. Når du gennemlyser æggene efter en uges tid, bytter du hendes æg med nogle som er gennemlyst og fundet ok, og hendes æg kommer i rugemaskinen osv.
Til sidst når kyllingerne klækker i rugemaskinen, lægger du dem straks under hønen efterhånden som de bliver tørre.
Min Dværgwyandot skrukhøne tager imod alle jeg kommer med fra rugemaskinen  ;D (hun har jo på samme tidspunkt selv fået kyllinger).

Skrukhønen er iøvrigt skruk hvert år, endda flere gange, og hun kan ligge i reden i op til 6 uger, selv om der ingen æg er under hende  ::)

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2020, 18:32 »
Takker for  hjælpen Gok.  Jeg regner med at få 10 stk æg, og anbringe  dem alle under hende, har ladet mig fortælle at 10 er max. Har ikke lige rugemaskinen før hen på ugen.
« Senest Redigeret: 09 Februar , 2020, 19:39 Fra Ole Larsen »
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2020, 20:11 »
Det er jo altid en god begyndelse. Du skal nok nå at ruge mange flere kyllingeer ud. Man kan slet ikke lade være! Sæsonen er kun i sin spæde vorden, i hvert fald for de knap så tunge racer.

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #6 Dato: 09 Februar , 2020, 20:15 »
Ja tak, Troede ikke det var noget der smittede så voldsomt.  ;D
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #7 Dato: 09 Februar , 2020, 20:28 »
Dejligt at se, at du har fået nogle Wyandotter Sølv/sortrandet  :) kan desværre ikke se, om det er dværg eller stor.
Du har flere redekasser, og du kan roligt regne med, at din skrukhøne ikke kan finde ud af, hvilken rede kun skal gå op i, når hun har været "på udgang"  ::)
Hun må ikke have mulighed for at skulle vælge, for så klog er hun ikke!
Det har vi sikkert alle prøvet  ;D

Offline Ole Larsen

  • Bruger
  • Indlæg: 8
    • mit hønsehjem
Sv: Kyllingehjem.
« Svar #8 Dato: 09 Februar , 2020, 20:35 »
Takker.
Det er store Wyandotter.
Jeg har haft hende fra redekassen, da jeg syntes at hun efter to dage burde komme ud for at spise og drikke lidt, og så smide en lille prut. Dette blev udført, og hun fandt sporenstrengs ind til den samme tomme rede, men jeg vil da holde øje med hende i tiden fremover.
Man skal jo lære så længe man lever. Ikkkkk.?
0.3 Barnevelder
0.2 Isa Brown
0.2 Sussex
0.3 Vyandotter
0.3 New Hampshire