Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Halvvilde killinger fra høloftet...  (Læst 8163 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Halvvilde killinger fra høloftet...
« Dato: 08 Oktober , 2012, 16:28 »
Vi vidste godt naboens missemor havde lagt sine killinger på vores gamle høloft.Men har ikke kunnet gøre noget fordi loftet er for dårligt i den ende .Den anden dag startede jeg med at fodre dem.Og de kom fint én i møde.Og de accepterede også at man strøg dem hen af ryggen mens de spiste.Der er set 3 killinger.Den sorte er borte men her da vi kom hjem fra sygehuset i dag lå der én i malkerummet og klagede sig .Den var halvdød.Så det gjorde jeg noget ved.
Den sidste killing blev fanget på høloftet.Havde sat foder i et kanintrådbur og en snor i låget som jeg kunne trække i når den var gået i fælden.Men den var faktisk så rolig at jeg forsigtigt kunne løfte den over i buret.Den blev flyttet ned i kyllingeburet i stalden så nu skal den ha masser pleje og omsorg ormekur og god mad så skal den nok komme efter det.Er ikke i tvivl om den bliver rigtig tam.Den både spandt og puttede sig helt om på siden her første gang den var rigtigt i hænder.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2012, 16:45 »
Det lyder jo til at den nok skal blive en tam lille mis :-)

Det vigtige med vild killinger er at de må ikke have mulighed for at kunne gemme sig hvis de skal gøres tamme. De skal "tvinges" til at være sammen med mennesker. Vi tæmmede en lille vild killing sidste år og hun er en del af familien som om hun aldrig har været vild før. Dog er hun ikke lide at blive taget op, men elsker at putte med på sofaen, nå man ellers kan holde spinderiet ud. For hun kan virkelig spinde højt.




Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2012, 17:00 »
Dejligt at høre det kan lykkes.Og jeg tror på det med denne her.Man kan måske synes det er synd den er i bur men det er netop for at tæmme den.Den har en godt foret hule i den lukkede del.I morgen skal jeg ha fundet lidt legetøj og kattebakke til den.Hvad må sådan et lille kræ få at drikke ? Kun vand ? Ved godt den ikke må få mælk selv om det er fristende.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2012, 21:13 »
Du skal kun give killingen vand, de tåler ikke mælk, du kan evt. give den fløde eller kaffefløde, og man kan også købe noget specielt til katte, men det har jeg nu aldrig prøvet. Endelig er der modermælkserstatning til katte.
Hvor gammel er killingen mon? Og hvor er missemor blevet af?
Held og lykke med den.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2012, 21:35 »
Vi ser desværre ikke missemor herovre mere.De kunne helt sikkert godt ha brugt hende noget længere.Killingerne må være fra starten af august.Så mon ikke den bette er ca 8 uger.Uanset hvad så trænger den til noget at leve af og sikkert også en ormekur.Hvornår og hvor mange gange skal den ha det inden den er 12 uger ?
Den har været oppe i mine arme kun 2 gange.Da jeg satte den ned i kassen og gnubbede den lidt på kinden så trykkede den sig ind mod min hånd.Det er utroligt så hurtigt den vænner sig til mennesker....
Jeg må på jagt efter lidt kaffefløde og killingemad i morgen.
Læste et sted på nettet at de ikke må fryse så jeg har puttet den ved en 2 liters flaske med varmt vand og lagt et gammelt flonnelslagen ned omkring flasken .Så nu ligger den bette og hygger i en lun rede :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #5 Dato: 09 Oktober , 2012, 01:16 »
hejsa

hvorfor tage du den ikke indfor i varmen - sådanne en lille mis ville blive så glad hvis du tog den inddørs. og så kunne den også blive mere menneskevant, og nok nemmer at finde den et nyt hjem - hvis i ikke selv vil beholde den,
når den er omkring 8 uger gammel kan den godt begynde at spise selv. killingetør kost evt med vand eller A38 for at maven ikke skal gå helt i stykker når den nu skal have rigtig mad. Vand er fint nok til sådanne en på 8 md når den også for alm. tørkost. hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #6 Dato: 09 Oktober , 2012, 14:15 »
Ja Jane det er fristende.Men jeg vil bare ikke have kat indenfor.Jeg synes det er ulækkert der kommer kattehår alle steder.Inden længe kravler den i gardiner skider og tisser på de faste tæpper.Og når den første tissetår/klat er lagt så kører rouletten.
Undskyld ,-jeg kan ikke ha det :)...Og jeg er altså ikke specielt pernitten .

Til gengæld står dens bur i det lyseste hjørne i stalden.Både eftermiddagssolen og aftensolen rammer det hjørne så det er også det luneste sted i stalden.
Hvis en killing ikke har det godt så klager den sig vel.Sønnen og jeg har lige været ude ved den.Den lå helt rolig og puttede i sin lune hule.Jeg kan se den har været aktiv .Har været ude og besørge og tisse så det fungerer også.Jeg lover dig jeg skal give den rigtig mange lune vandflasker at putte op af :)
Er godt klar over at den ville få mere menneskekontakt herinde men vi er nu rigtig meget i stalden.Inden ænge skal hestene ind om natten så er vi der endnu mere.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #7 Dato: 09 Oktober , 2012, 14:42 »
hejsa igen
hæ hæ - nej det lyder bestemt ikke som om du er sart (hæ hæh) kattehår og det med at skide og tisse på tæppet - hva med en lille kattebakke som den kan bruge indtil den er stor nok til at kunne finde ud af at gå udenfor ??? - Jeg tænker bare at hvis du ikke vil beholde den - men gerne vil have at andre skal have den på et tidspunkt, så ville det nok være en god ide at tage den inddørs så hurtigt som muligt - så den kan vende sig til mennesker og lugt og støj. Har selv 5 killinger på ca 1 mdr i øjeblikket - og jeg kan kun sige at de ikke skide og tisser overalt - kun i deres bakke.
mht. til kattehår - så fælder en lille killing nu ikke - så du behøver ikke være så bange for kattehår.
Detter er bare ment som en god oplysning - hvis du ikke vil have den inddørs så vil du ikke det.- men kan se at du har hund - og gå udfra at den er inddørs og at den sikkeret også fælder - og børn fælder ikke - men de plejer mange gang at svine med snavset tøj osv osv. Men det skal jeg ikke blande mig i. Det var bare -hvis du tænkte at den skulle videre på et tidspunkt -så var det nemmer for dig at komme af med den hvis den er vant til mennesker. knus jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #8 Dato: 09 Oktober , 2012, 16:55 »
Ja hundene sviner også.Derfor kommer de heller ikke i stuerne og på tæpper.Min gamle collie har været ude næsten hele sit liv.Hun får det simpelt hen for varmt herinde.Hund og kat sammen her ? Nej det ville være slut med katten desværre.
Jane jeg ved du mener det godt.Og har lidt ondt af det lille kræ.Dit kattehjerte er nok lidt større end mit ;)
Ang. kattebakke så skal den selvfølgelig lære at bruge sådan én.Den har også fået én.Kaffefløde har jeg også købt.Det kan jeg da godt unde den et par gange om dagen.Og det er noget der passer den :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #9 Dato: 09 Oktober , 2012, 17:04 »
hejsa
ja - det var kun ment godt. - Ja jeg kan forstille mig at den godt kan lide kaffefløde /o
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2012, 17:15 »
Det er jeg ikke i tvivl om du gør :)
Missemor kom forbi i dag.Hun vil overhovedet ikke kendes ved den.Jeg mærkede under maven på hende og det føles ikke til hun havde en masse mælk hun skulle af med.Det burde der vel være nu hun har (mistet) 2 ?
Det var vist godt jeg hentede den sidste lille mis ned..
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2012, 17:26 »
Ormekur er en rigtig god ting da den nok har spoleorm. Den kan sagtens have spoleorm til den er lidt over 1 år. Larverne ligger i dvale ude i vævet. De får dem i sig når de dier hos missemor. Vores vild killing havde MANGE spoleorm ewww.. og lopper. Husk ikke at give ormekur og loppekur samtidig. Den skal også have en vis vægt før loppekur mener jeg?

Du kan stadig få en god gårdkat/musejæger, selvom den ikke kommer ind i huset. Har du tænkt dig at beholde den? Hvor høre missemor til?

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #12 Dato: 09 Oktober , 2012, 17:46 »
Ormekur skal den helt sikkert ha men jeg synes lige dens lille mave skal vænnes til mad først.Jeg har noget til at ligge den kan få i weekenden.
Den skal gerne afsættes på et tidspunkt da vi har 3 katte i forvejen.Det nok til vores behov.Det er staldkatte som aldrig kommer ind.Selv om de selvfølgelig gerne vil ;)
Vores 3 staldmisser er super kælne .Især de 2 af dem. Jeg håber de fanger gårdens mus efterhånden som de dukker op.Det er én af grundene til misserne bor her.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #13 Dato: 09 Oktober , 2012, 19:54 »
hvad med rugbrød med leverpostej, det brugte vi til de små da jeg var knægt, så må den jo se om den vil leve

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: Halvvilde killinger fra høloftet...
« Svar #14 Dato: 09 Oktober , 2012, 20:09 »
Jeg forestiller mig at ris og leverpostej er mere skånsomt.Og det har den fået.Med mindre der tilstøder den noget eller den kommer galt afsted så skal den nok klare den.Den er en værre kravlenisse når man har den oppe.Møffer rundt på én alt imens den spinder HØJLYDT :)

For en god ordens skyld: Den har hele tiden tørkost og vand til at stå.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand