Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Start med at have gæs  (Læst 28492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Start med at have gæs
« Svar #60 Dato: 28 December , 2012, 12:25 »
Dejlige brugbare svar, og sikke et hyggeligt og informativt kig i gåsefarmen /o

De er fra foråret, flyver de mon så?  Vores indhegning er et mobilt fårehegn med masker på 10x10 med gennemgående strøm i hele hegnet. Jeg håber det er nok til at få ræven til at holde snuden for sig selv, men jeg har det alligevel bedst med de bliver lukket ind for natten. Vi har nemlig engang for 4 år siden mistet dyr til en mår.
Vi har et pileanlæg på ca. 400 km2 så kviste er der rigeligt af. Jeg vil geren flytte dem over i vores gamle legehus med flisebund og så stø halm, jeg håber de finder sig godt til rette, men de er stadig meget utrygge, når vi går ind i stalden til dem, men vi er kommet så langt at de går over i hjørnet og bliver stående og ligger hovedet på skrå og båtter lidt når jeg går ind og giver frisk vand og mad. De første dage baskede de rundt i vild panik bare jeg gik ind i stalden. Jeg håber jo de bliver trygge på et tidspunkt. Vores høns og ænder spiser af hånden og elsker at blive aet. Jeg ved nu ikke hvor meget jeg kan forvente de vil finde sig i, men hvis bare de slapper af uden at flygte  når de får besøg  det fint for mig, med årene bliver de jo nok meget mere rolige, når de lære vi ikke vil dem andet end hygge om dem og nyde synet af dem.
Jeg har jo lidt dårlig samvittighed, for jeg skal have set deres ringmærke så Steffen( sælger) kan se hvem af dem de er, men de lader sig jo ikke holde og de er alligevel ikke lette at få til at stå stille nok til at kigge på benet. Hvordan plejer i at samle dem op og holde når i skal tilse dem? Selv om både Brahmahane og Moskus andrikken fylder godt i landskabet er det jo slet ikke at samligne med Gustav og damerne. Joooooo lidt ræd for dem er deres kløer er jeg så en teknik til at fange og holde uden hverken Gustav eller jeg kommer til skade modtages meget gerne ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Start med at have gæs
« Svar #61 Dato: 28 December , 2012, 12:51 »
Jeg tror ikke du skal være bekymret for at de flyver, de er for tunge.
Dit elhegh er udmærket, men en ræv kan sagtens springe over det, hvis det kun er 90 højt, dog kan det sagtens være at han ikke tør.
Hvis gæssene vil over skal de have stort tilløb, og det er ikke sansynligt at de prøver det.

Mine har også boet i legehus, og det fungerer fint, og de skal nok falde til ro over tid, tag en havestol og en kop kaffe, og sæt dig ud til dem i den lille gård, og beslut dig for en madlyd, sig den mange gangen mens du smider feks. kogte kartoffelbidder ud til dem, brug lyden hver gang du kommer med foder, det er de ikke længe om at lære, efterhånden kan du kalde dem til dig ved lyden.
Hvordan du fanger dem, er svært for mig at sige, for mine stikker jo ikke af, men de er ikke meget for at blive fanget, de protesterer noget, men min mand plejer at tage om Halsen og lyn hurtigt trykke den mod jorden, og i samme tid tage rundt om kroppen med den anden arm, inden de når at slå vingene ud, og så holde fast, så går det, og hvis du lægger hånden over øjnene falder de som regel til ro.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Start med at have gæs
« Svar #62 Dato: 28 December , 2012, 23:50 »
men min mand plejer at tage om Halsen og lyn hurtigt trykke den mod jorden, og i samme tid tage rundt om kroppen med den anden arm, inden de når at slå vingene ud, og så holde fast, så går det, og hvis du lægger hånden over øjnene falder de som regel til ro.

Det lille fif plejer også at virke her.
Mvh
Erik Andersen