Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.  (Læst 141462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Helledet

  • Gæst
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #15 Dato: 06 Maj , 2008, 11:30 »
Vi har selv fire sorte løbeænder i haven! Har desværre måtte hegne dem ind pga. vores fiskedam i haven! ;D Ikke fordi de tog af fiskene, men snadrede alt vandet til efter kort tid! ÆV.......
Pt går de i frugthaven...så er spændt på om de snupper sneglene...
Udover det er de vildt underholdene at kigge på........Da de jo har denne opretholdende figur........Så snart der sker lidt nyt i haven søger de flugt! Så det er en meget sky and. Vi har måtte klippe vores da de havde tendens til at flyve over til naboen.... :-\ Ikke langt men nok til at flyve over hækken!
Jeg har fået lavet et lille fint hus til dem, hvor jeg lukker dem ind hver aften....De er desværre ikke som vores høns som selv går ind! Men det varer  nu heller ikke vidt for at jage dem ind hver aften!
For tiden har jeg en som ligger og ruger.....Jeg har ladet mig fortælle at denne race ikke er vanvittig god til at ruge, så det lader jeg komme an på en prøve....Hun har indtil videre lagt i 14 dage så jeg venter meget spændt! :D

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #16 Dato: 06 Maj , 2008, 23:13 »
Jeg har været inde på Skov og Naturstyrelsens hjemme side og læst at de har lavet en hjemmeside der speciel er rettet mod at hjælpe folk med snegle i haven. http://www.skovognatur.dk/Nyheder/Nyhedsbrev/Arkiv/skov_06_2007.htm
Det var måske en ide at forsøge at få noget PR. med her hvis det er muligt.
Man må forvente at Skov og Naturstyrelsen har interesse i biologisk bekæmpelse.
Jeg kan se at der er meget godt stof og mange gode billeder i forbindelse med PR. fremstødet for ænder i haven GODT GÅET

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #17 Dato: 19 Maj , 2008, 20:49 »
Dette indlæg var omtalt i Aarhus Stiftstidende igår (Søndag)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bent Skaarup Pedersen

  • Bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2008, 12:14 »
Nu er det måske ikke alle, der er så vilde med ænder - så hvad med perlehøns som et spændende alternativ - de skulle være utrolig effektive !

Desuden er de meget alsidige, mine hundevenner ude i verden påstår at de er helt fantastiske til tæger (Ticks), som jo også er et ret stort problem i Danmark - og så er de jo kendt for at være levende tyverialarmer, som sagtens kan gøre opmærksom på alt uvedkommende !

Med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #19 Dato: 12 Juli , 2008, 12:31 »
Omtale i Nordjyske.
LINK

Bringes nok også i Fyens og JyskeVestkysten søndag.

OG ja, jeg ved godt at det ikke er moskus på billedet...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #20 Dato: 12 Juli , 2008, 20:11 »
Godt arbejde Finn <M <I
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #21 Dato: 11 December , 2008, 23:32 »
Så ligger Finns artikel i vores artikelsamling. Se i 'blokken' til venstre. Eller brug dette link: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=48
Hilsen Susanne

Offline HelenaV

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #22 Dato: 30 Juni , 2010, 19:55 »
Så vil jeg lige stille et spørgsmål her.
Jeg har ikke fjerkræ, men havde overvejet at skaffe mig en tre st. af Dansk landhøne. Nu er jeg dog blevet meget plaget af disse snegle der æder stort set hele min have.
Så det må blive ænder istedet.  :P

Det bliver dog først til næste år, da jeg nu skal til at indhente viden om ænder i stedet.

I snakker hele tiden om Moskusænder - er det kun dem der spiser sneglene? Eller er de bare nemmest at have med at gøre og derfor dem man anbefaler?
Jeg havde ellers fået kik på noget der hedder svensk blå and (svensk blå anka) - Det tiltaler mig at have en fugl der ikke er helt almindelig. Men hvis ikke den spiser sneglene så er det jo lige meget, da det er pointen med at få ænder istedet for høns.  ::)

Har I et fornuftigt bud på dette?  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #23 Dato: 30 Juni , 2010, 20:00 »
Du behøver kun at stille dit spørgsmål et sted, det skal nok blive set og besvaret, Helena  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #24 Dato: 12 August , 2010, 21:07 »
jeg har lavet experiment i dag -samlede 20 dræbersnegle og gav dem til moskusænderne -hmmmm... der skete....... ingenting!
de kikkede på dem og kikkede, og så gik de deres vej -dem gider de ikke have!
sidste år havde vi ingen snegle og min teori holder vidst meget godt - vores ænder spiser kun snegleæg -dem leder de efter mange timer langs hækken, rundt om i haven men de store dræbersnegle vil de ikke spise. Jeg har også prøvet at anrette dem til ænderne -har skåret dem i mindre dele - niks- intet....
er der nogen der reelt har set moskusand spise stor brun dræbersnegl?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #25 Dato: 12 August , 2010, 21:16 »
Finn har nogle gange vist billeder af ænder, der spiser endda ret store snegle.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #26 Dato: 13 August , 2010, 15:35 »
Mine moskusænder spiser snegle - store som små - uden problemer.

Dog hjælper det at have baljer med vand stående rundt om i haven (i min ret store have har jeg 4 almindelige opvaskebaljer). Nogle gange løber ænderne hen og dypper sneglen i vandet, før de sluger den. Måske det snegleslimet mindre genstridigt? Dræbersneglen skulle være specielt sejt...
Andre gange handler det vist mest om at få "skyllet efter" ;)  <R

Jeg tror, MorAnna, at dine snegle bare ikke har opdaget endnu, at de kan lide snegle. F.eks. har jeg oplevet, at mine ænder gloede mistænksomt på mig, da jeg forsøgte at forkæle dem med lækre spinatblade, dengang de ikke måtte komme ud pga. fugleinfluenza. De blade var jo ikke græs eller mælkebøtter eller andet ukrudt fra haven, så det skulle de ikke nyde noget af!!! Til sidst blev de dog ret vilde med dem.

Så min erfaring er, at hvor høns kaster sig grådigt over alt der bare ligner mad (f.eks. tæer), er ænder mere mistænksomme eller kræsne eller hvad vi nu skal kalde det.

Så bare rolig - de skal nok lære at elske snegle ;)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #27 Dato: 13 August , 2010, 18:24 »
Jep, hvis du giver dem snegle fra de er små ællinger, så spiser de dem med stor appetit.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

hoejberg

  • Gæst
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #28 Dato: 13 August , 2010, 19:01 »
Jeg har set min andrik løbe for at komme først hen til den ene snegl jeg smed ind til dem. /o

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Dræbersnegle – løsningen er at holde ænder.
« Svar #29 Dato: 13 August , 2010, 21:17 »
jeg må tage turen langs hegnen igen med spandet... andemor sidder på æggene den 34. dag, andrik holder øje med hende og deres første hold ællinger render rundt i haven og spiser alt muligt, bare ike snegle, måske når andemor får fri viser hun også resten hvad de skal.
måske er de bare ikke sultne nok?
høns, ænder, hunde, katte...