Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tilbageholdelsestid for æg?  (Læst 17336 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tilbageholdelsestid for æg?
« Dato: 20 Oktober , 2008, 17:53 »
Vel hjemkommet til mit fine lille hønsehold har jeg et spørgsmål:
Mine høns fik jo et produkt, der hed Doricillin, min dyrlæge, sagde at det var ikke direkte til høns, men kunne bruges. Hun talte om 30 dages tilbageholdelsestid på både æg og kød. Nu er jeg bare så ærgerlig over at smide alle de fine små æg ud, så jeg har tjekket lidt på nettet, og fundet på:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Kontrol/Laegemidler_til_dyr/Valg_af_laegemidler_til_dyr/Kaskadereglen/forside.htm
at ved anvendelse af midler der ikke umiddebart er godkendt til dyrene, bruger man kaskade-reglen, her gælder kun 7 dages tilbageholdelsestid på æg og mælk.
Det kan selvfølgelig være, jeg læser det, som Fanden læser Biblen  :D, men er der nogle kloge hoveder, der kan sige mig, om det vil være forsvarligt at spise æggene, de har ikke fået medicin siden d. 4. okt. og min &%?$£@&%¤ har købt burhønseæg, mens han passede høns for mig, JA, jeg har talt dunder til ham, hrmpf. Tænk at han ikke vidste bedre!  <G
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #1 Dato: 20 Oktober , 2008, 20:44 »
Jaeh...,,

1. Når et lægemiddel ikke er godkendt til en bestemt dyreart, f.eks. høns, er der altid 30 dages behandlingsfrist til denne dyreart. Det gælder for æg, slagtning, mælk o.s.v. Godkendelsen kaldes også markedsføringstilladelse, fordi det henviser til at man må markedsføre et middel til høns hvis det er godkendt til høns, ellers må man ikke markedsføre det til høns.
En dyrlæge kan i visse tilfælde - som er beskrevet i dit link, og det er temmelig afgrænsede og skrappe tilfælde, bl.a. må det kun ske hvis der ikke findes andre godkendte midler, og ordineringen skyldes at dyret ellers vil lide - ordinere medicin som ikke er godkendt til dyregruppen.
Hvis disse krav er opfyldt gælder kaskadereglen, men kun der.

Doricillin kender jeg ikke, og jeg kan ikke finde det registreret nogen steder. Ved du hvad det aktive stof hedder?
Hvis dyrlægen har ordineret Doricillin fordi det er billigere, findes i mere hensigtsmæssige pakninger, var det dyrlægen havde på lager - så gælder kaskadereglen ikke. Betingelserne er ikke opfyldt. For at holde sin ryg sådan rimelig fri, er det ikke unormalt (men heller ikke normalt dog) at dyrlægen konsekvent siger 30 dage på alt basta!

Er det ok at spise æggene?
Ja jeg ville ikke bekymre mig et sekund! Dog må jeg ta forbehold for aktivstoffet, men det skal godt nok være en bastant fætter for at der kan være nogen risiko efter 7 dage. Der findes midler som er opløst i en basisk formulering. Det gør at midlet opløses langsomt/meget langsomt, men det er ret utænkeligt her.

Jeg skal på os mænds vegne dog sige at din &%?$£@&%¤ (og jeg går af naturlige ydmyge grunde ud fra at det er en/din mand) har gjort det helt rigtige hvis man skal holde sig fuldstændig til reglerne. Altså ikke nødvendigvis buræg, men at han har undladt at bruge æg fra de behandlede høner til fruens udmærkede køkken.
Vi mænd prøver efter bedste, men genetisk ringe, evne at gøre det rigtige. Det er bare sørens svært. Men vi bliver ihærdigt ved og ved så længe vi lever... eller magter :)

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #2 Dato: 20 Oktober , 2008, 22:08 »
 ;D
Elsker dine saglige svar altid også med et glimt i øjet. Du er os et plus.....
MVH Lene

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #3 Dato: 20 Oktober , 2008, 22:44 »
Istedet for at smide dem ud så ville jeg koge og hakke dem.
Og så give hele herligheden til hønsene (igen).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #4 Dato: 20 Oktober , 2008, 23:56 »
Tak for uddybende svar, Martin, du er nu noget særligt  :D
Jeg ved ikke helt præcist, hvad det virksomme stof er, for min dyrlæge gav mig afvejede portioner i små poser. Måske har jeg heller ikke læst rigtigt, hvad der var skrevet på posen?
Når jeg forsøgte af undersøge, er det fordi, mange andre her på forum har fortalt om diverse antibiotika, hvor man kun har skullet holde æggene tilbage i 7 dage.
Min &%?$£@&%¤ er min ellers højtelskede søn, som var så sød at passe høns, mens jeg besøgte min anden søn og familie.
Når jeg bandede, var det bare fordi jeg ikke kan holde tanken ud, om de kummerlige forhold burhøns lever under. Og jeg har jo selv fejlet mht formidling, når han kan finde på at købe den slags æg  >:(
Det har jeg også tænkt på Danny, men så ryger medicinen vel ind i kroppen på dem igen?                                 
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #5 Dato: 21 Oktober , 2008, 08:14 »
Jeg tro det er generelt for dyrlæger, vi får vor medicin i små poser hvor man ikke kan læse indholds fortegelsen, ikke fordi jeg får meget ud af alle de latinske ord.
Men så har vi jo dette forum hvor vi har et par stykker som er super til at hjælpe.  <E
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #6 Dato: 21 Oktober , 2008, 09:00 »
Hej Marianne
Jeg har prøvet at slå produktresumeet op hos lægemiddelstyrelsen for at komme en anbefalet tilbageholdelsestid nærmere, men der er ikke godkendt noget overhovedet der hedder Doricillin (og heller ikke navne der bare minder om det) til hverken veterinær eller human brug. Så er det muligt at du har hørt/set forkert angående navnet ????
Tilbageholdelsestid afhænger af hvor hurtigt et stof nedbrydes og/eller udskilles fra organismen og det kan variere temmelig meget (nogle stoffer er det f.x.  60 dages tilbageholdelelsestid på). Derudover indeholder det selvfølgelig også altid en sikkerhedsmargin.
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #7 Dato: 21 Oktober , 2008, 09:20 »
Bekendtgørelse om dyrlægers anvendelse, udlevering og receptordinering af lægemidler til dyr1)
Kapitel 10

Tilbageholdelsestider
§ 30. Ved anvendelse til husdyr af en større dosis af et lægemiddel end angivet i det godkendte produktresumé, skal dyrlægen fastsætte en passende længere tilbageholdelsesperiode for at sikre, at der ikke forekommer restkoncentrationer, der overskrider maksimalgrænseværdierne, når tilbageholdelsestiden er udløbet.
§ 31. Er der ikke for den pågældende dyreart angivet en tilbageholdelsestid for de i § 8, stk. 2, nævnte lægemidler, skal dyrlægen for behandlede dyr, hvis kød eller produkter er bestemt til konsum, i alle tilfælde fastsætte en passende tilbageholdelsestid. Denne tilbageholdelsestid skal være mindst:
1)   28 døgn før slagtning,
2)   7 døgn før levering af mælk og æg, og
3)   500 graddage, fx 100 dage à 5°C vandtemperatur, før levering af fisk.
Stk. 2. Den i stk. 1 omhandlede tilbageholdelsestid sættes til nul, når der er tale om et homøopatisk lægemiddel til dyr, hvis aktive stoffer er optaget i bilag II til forordning (EØF) nr. 2377/90.


Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #8 Dato: 21 Oktober , 2008, 10:19 »
Efter at have studeret min dyrlæges kragetæer er jeg nået frem til, at det nok er doxicillin, der står. Jeg tror ikke jeg vil kassere flere æg fra nu af så, det er jo så ærgerligt at skulle tage dem og ekspedere dem i skraldespanden  :( . Omvendt kan jeg jo kun sætte pris på at dyrlægen er omhyggelig og ikke tager nogle ricisi.
Tak for mange gode svar  <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2008, 11:48 »
Så vil jeg fortsætte. Hvor lang tilbageholdes er der på Paracillin?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2008, 13:47 »
Hej Marianne
Mon det er Doxycyclin? Det er det tætteste på jeg kan komme. Bruges til bekæmpelse af luftvejslidelser hos svin foresaget af disse 'baciller'; Bordetella bronchiseptica, Actinobacillus (Haemophylus) pleuropneumoniae, Pasteurella spp, Streptococcus suis og Mycoplasma hyorhinis. Det er noget der skal opløses i drikkevandet og tilbageholdelsestiden for svin til slagtning er 10 døgn. Er det mon dette din dyrlæge har givet dig?
@Mikkel:
Paracillin er et ret bredspektret antibiotikum, der rent faktisk er godkendt til høns til behandling af infektioner forårsaget af amoxicillinfølsomme bakterier (amoxicillin er det aktive stof i produktet). Dvs. det virker f.eks. mod colibakterier, salmonella, staphyllococcer m.fl.
Producenten angiver at man overhovedet IKKE må anvende produktet til høns der levere æg til konsum. Dvs. det er ikke noget man skal give sine æglæggende høner, hvis man har tænkt sig at spise æggene. For fjerkræ til slagtning er der en tilbageholdelsestid på 1 døgn. Der angives at personer, der håndtere præperatet ikke må indånde det og skal undgå hudkontakt med det. Samt at der kan være nogle allergiproblemer knyttet til præp. Så Paracillin er altså åbenbart ikke særligt sundt for mennesker  :o
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #11 Dato: 21 Oktober , 2008, 13:59 »
Det vil sige at alle de høner jeg har der lægger æg må jeg aldrig spise æg fra igen ?  ??? ??? :'(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #12 Dato: 21 Oktober , 2008, 14:12 »
@Mette, ja, jeg har tjekket på nettet, og det er samme produkt. Jeg fik til en syg kylling, der nøs og "kogte" i brystet. Og det blev ganske rigtigt opløst i drikkevand farven var nærmest svovlgul.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #13 Dato: 21 Oktober , 2008, 14:35 »
Hej igen
@Mikkel
Tja, læser man hvad der står i produktresumeet så kunne det godt være tilfældet  :o. Men kan du ikke tage en snak med den dyrlæge der har udskrevet præp. og hører hvad han/hun siger til det. Jeg skal træne hund sammen med en god veninde, der er dyrlæge her til aften. Jeg prøver lige at huske at snakke med hende om det.
@Marianne.
Ja, det lyder jo rigtigt nok at det skulle være det. Jeg tror bare at jeg ville bruge den generelle regel med at tilbageholdelsestiden for æg er 7 dage i dit tilfælde. 
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Tilbageholdelsestid for æg?
« Svar #14 Dato: 21 Oktober , 2008, 14:38 »
Hvis jeg ikke må spise æg fra dem, så ryger de allesammen i gryden det er jeg sikker på :(
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.