Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kylling død af mystisk lammelse ????  (Læst 4954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Kylling død af mystisk lammelse ????
« Dato: 10 Oktober , 2008, 22:28 »
Hej jeg skriver fordi jeg har brug for hjælp med at opklare en underlig dødsarsag!!

Jeg har haft høns i omkring 12år og har aldrig prøvet noget lignene og har ikke så meget forstand på de forskellige sygdomme osv..

Her i år starten af july måned fik jeg et nyt hold kyllinger 7 i alt.. Men her for en måned siden opdagede jeg af en af mine kyllinger havde svært ved at gå på den ene ben ligesom den slæbte benen efter sig og væltede rundt i hønsegården.. Jeg undrede mig over det og var bange for jeg måske havde kommet til at jokke på den eller om den har siddet i klemme et sted.. Men håbede på den kom over det igen.. Men det blev så bare værre og værre. Og efter et stykke tid blev det også galt med den anden ben.. Jeg kom ud i en aften her i starten af oktober og der lå den ude i regnen.. Den kunne simpenthen ikke gå ind i huset mere.. Jeg tog den så og tørrede den af med et håndklæde og lagde den ind i drivhuset.. Den ville gerne spise og den var meget tørtigt den ser egentlig ikke syg ud.. Men aligevel havde den den ikke godt og når jeg rørede men dens fødder begynte den at pive..


Jeg havde så ikke rigtigt anden udvej end at aflive den selvom det gjorde ondt på mig men kunne ikke rigtigt gøre noget andet.

Hvis der er nogen der har en ide om hvad der kan havde kommet til den vil jeg meget gerne hører fra jer..

Hilsen Emil.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Kylling død af mystisk lammelse ????
« Svar #1 Dato: 11 Oktober , 2008, 01:52 »
Hej Emil
Min første tanke uden at have nogen erfaringer herom var hønselammelse.
Læs om det her i leksikonet og se om der er lighedstegn med beskrivelsen og din høne.
MVH Lene,Rungsted

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kylling død af mystisk lammelse ????
« Svar #2 Dato: 11 Oktober , 2008, 08:00 »
Hej Emil.

Ja det kunne jo unægtelig lyde som Mareks sygdom, eller hønselammelse som Lene så rigtigt skriver.

Vi har vist ikke fået skrevet om sygdommen i leksikon, men Helen har skrevet en rigtig god artikel om det, som sidder i artikelsiden:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=16

Da der kun er en kylling, der er gået til og du beskriver at den er forpint, når du rører dens ben (lammelse giver ikke smerte), får jeg den tanke at den måske har gået rundt med et brækket ben, eller brækket hofte?

Fjerkræ vil gøre alt for ikke at vise den er svag, så måske har den kæmpet og holdt sig i gang længere end, hvad skal man sige, kræfterne har kunnet holde til.

Den har måske hverken fået mad eller vand nok og har forsøgt at kompensere på det ene ben, indtil den heller ikke kunne det mere.

Det var godt du aflivede den!!

Hold øje med hvordan de andre dyr har det, ser du at nogen begynder at hænge med vingen eller benet, eller på andre måder virker syge skal du hurtigst muligt kontakte en dyrlæge.

Held og lykke Emil

Offline Ravennest

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Kylling død af mystisk lammelse ????
« Svar #3 Dato: 11 Oktober , 2008, 11:05 »
Ja jeg havde godt læst artiklen om hønselammense efter jeg skrev mit indlæg men som du selv siger giver lammense ikke smerter!!

Jeg har holdt øje med de andre kyllinger her på det sidste stykke tid og der er ingen problemer med den de klare sig alle godt!!

Men er der ingen mulighed for at høns med brækket fofte eller hønselammelse kan blive raske igen ?? eller er den eneste mulighed at aflive dyret ?!

Jeg valgte jo så at aflive min forbi den var ikke istand til at klare sig selv i hønsegården mere og PGA jeg kunne se den led..

Men hvis den nu havde blevet passet og plejet ville den så havde kunne overlede etn brækket fofte eller lammelse!?

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Kylling død af mystisk lammelse ????
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2008, 08:57 »
Hej Emil
Jo de kan overleve hønselammelse hvis den ikke når deres lunger. Jeg har haft få der har rejst sig igen og klaret sig, og du har ret de virkede ikke somom de havde smerter i forløbet.
Brækket hofte har jeg ingen erfaring med, jeg har haft en kylling af børnenes med et brækket ben, og de satte jeg sammen og bandt små ispinde omkring, og Bamse kom sig fuldstændig.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kylling død af mystisk lammelse ????
« Svar #5 Dato: 14 Oktober , 2008, 13:28 »
Hvis der er en kylling her der brækker benet bliver den aflivet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.