Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Syg kylling - hjælp! <W  (Læst 10449 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #15 Dato: 29 ſeptember , 2008, 19:42 »
Jeg regner med at lade hende være uden varmepude i morgen, og sætte hende ud i morgen aften under en af skrukkerne. Jeg ved ikke om jeg skulle gøre det allerede i aften, eller om det er for stor en overgang, når hun har siddet med varme et døgn?
Hører gerne fra andre kloge hoveder, der har prøvet det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #16 Dato: 29 ſeptember , 2008, 19:46 »
Her kan jeg så ikke hjælpe :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #17 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:15 »
Her til aften har jeg været nødt til at tage en kylling mere ind på gæstetoilettet, den nøs og og lød boblende indvendigt. Jeg er grædefærdig  :'(
Jeg har fået noget bredspektret antibiotika af dyrlægen som vi startede på i går, nu håber jeg saftsuseme (pardon my French) at det snart hjælper.
Skrukkerne er ved at forsøge at gå af rederne om natten, og jeg er bekymret for de kyllinger, der ikke føler sig klar til at sove på pind endnu, så i går aftes, og igen her til aften lagde jeg skrukkerne tilbage i redekasserne til kyllingerne. Jeg SKAL bare have styr på det her inden lørdag, hvor jeg jo rejser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #18 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:24 »
Marianne: Ordinerede dyrlægen medicin uden at ha set dyrene?
Det er en god ide at holde dyrene inde hvor der er varmt og frem for alt tørt. Men husk på at de sandsynligvis har feber og heller ikke må få det for varmt. Jeg vil mene at de har det bedst hos skrukken. Kender jeg dig ret, så er der garanteret masser af tørt redematriale som sørger for at kyllingen kan holde varmen når skrukken er ude at strække ben.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #19 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:42 »
Puha det lyder slemt Marianne! Tja kan jo ikke gøre så meget andet end at ønsek alt godt for dyrene :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #20 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:46 »
Kyllingerne bliver jo ikke bare liggende, de er omkring fem uger nu, og vejret er absolut IKKE kyllingevejr, de er knap og nap fuldfjerede. Men du mener måske om natten?
Jeg skal jo også nå af akklimatisere dem, så de kan komme ud i hønsehuset igen, men min kære mand er hjemme den første uge, hvor jeg er væk, så det kan vel strækkes lidt med at sætte dem ud, jeg ved bare at han har nok at se til, og nok ikke lige drømmer om at skulle lege kyllingesygeplejerske oveni.
Jeg har høvlspåner i rederne, men det er sikkert ikke nok, hvis skrukken ikke er der også, må have købt noget hø i morgen.
Det var også en dum årstid de valgte at skrukke på :(
Jeg ved ikke om det klogeste ville være at sende dem til kyllingehimlen, de skal jo heller ikke lide unødigt, omvendt kan jeg lige se for mig at den ene efter den anden bliver syg nu. ØV, ØV, ØV
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #21 Dato: 30 ſeptember , 2008, 21:50 »
Hm.. vent og se om det ikke skulle virke ;).. Det gør det sikkert hvis dyrlægen mener det :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

MartinJ

  • Gæst
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #22 Dato: 30 ſeptember , 2008, 22:47 »
jep Marianne, jeg mente om natten

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #23 Dato: 01 Oktober , 2008, 11:46 »
Hej Marianne,

sikke da en redelighed, øv-øv :(

Min erfaring er, at det hjælper at tage dem inden for hvor temperaturen er stabilt lun, og hvor det holder tørt.

Spiser kylle normalt? Prøv at servere lun (flydende) havregrød med hvidløg og lidt levertran for den. Det løsner snottet. Lun kamillethe er heller ikke at fornægte. Tænk på hvad du selv gerne vil have indenbords når du er snottet.
Hvis ikke den selv spiser ville jeg tvangsfodre og -vande den med ovenstående. Det lyder dramatisk, men bare en lille smule, så den får lidt energi og varme indenbords.

God bedring!
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Syg kylling - hjælp! <W
« Svar #24 Dato: 01 Oktober , 2008, 16:15 »
Tak Mette, den kylling jeg tog ind først er helt klart den svageste, hun spiser ikke, men drikker vand, og sidder bare og skutter sig, vil allerhelst sidde hos mig, og søger hen på mit skød, når jeg går ind for at holde dem lidt med selskab. Den kylling jeg tog ind i går aftes er meget friskere, nyser en del og "bobler" indvendigt, men opfører sig normalt, spiser med god appetit osv. Jeg havde faktisk tænkt mig at sætte ham ud i aften, når hønsene går i seng.
Det er bare et rigtigt møg vejr med mange byger!
De sidste fem kyllinger ser ud til at klare sig fint.
Jeg har prøvet at give hende lidt havresuppe med honning, og kan også lokke lidt i hende, men efterfølgende virker hun endnu sløjere. Jeg får Søren til at aflive hende, når han kommer hjem. Jeg står jo også i det dilemma, at jeg rejser til New Orleans på lørdag, og mine høns skal være "selvkørende" for dem herhjemme.
Den lille hanekylling regner jeg med at sætte ud under skrukken i aften så bliver overgangen mellem hus og hønsehus forhåbentlig ikke for drastisk. I morgen holder jeg dem i hønsegården indtil om eftermiddagen, for så er det min erfaring, at de bruger meget tid i hønsehuset. Så skal der bare krydses fingre for de sidste seks, specielt ham, der nyser, men i øvrigt virker meget livlig.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk