Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: orm - igen  (Læst 16676 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
orm - igen
« Dato: 09 ſeptember , 2008, 21:13 »
For 3 ugers tid siden opdagede jeg at mine orper havde orm, og de fik en ormekur (panacur). Siden har de fået masser af bynke, rosmarin, grøn valnøddeskal og timian, - alt sammen skulle kunne forebygge og modvirke orm. Men nu var der saft-suseme igen en orm at finde i en klat, da jeg mugede ud her til morgen. Så nu får de igen en 3-dages behandling med Panacur. Da jeg er ny til det med høns, vil jeg så spørge jer:
Giver I tit ormekure?
Skal man normalt genbehandle efter et bestemt tidsinterval for at komme klækkede ormeæg til livs?
Lader man hønsene gå med "et par orm" (som der står i en nyere bog om høns), hvis de ikke skal blive mere end et par år gamle?
Findes der andre (bedre) ormekure end Panacur (dyrlægen var meget i tvivl om, hvad hun skulle udskrive)?
Er der nogen der ved, hvor lang tid man evt. ikke må spise æggene efter denne kur (går jo og venter på det 1. æg  :))
Håber at I kan hjælpe mig med at blive klogere...
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: orm - igen
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2008, 22:06 »
Da mine havde orm (positiv gødningsprøve hos dyrlæge) fik jeg Ivomec (på recept) af dyrlægen. Alle dyr skulle have 1 ml. direkte i næbbet og samme dosis 14 dage efter. Der var tilbagehold på æggene i 14 dage efter hver kur = ingen æg i 1 mdr.  >:(
Har ikke set noget der kunne minde om orm i deres gødning siden.
Nu ved jeg ikke hvor mange høns du har  :) men jeg havde ingen problemer med at give mine 4 en lille sprøjte i næbbet  :)
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: orm - igen
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2008, 22:42 »
 Jeg ved ikke hvad der er mest effektivt men der er kun 1 dags tilbage holdeses tid ved brug af Flubenol (slagt). Og 0 dage på æg.

Danny
« Senest Redigeret: 09 ſeptember , 2008, 22:44 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Maja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 263
Sv: orm - igen
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2008, 22:55 »
Hej Lisa
Øv Lisa Måske du bare skal plukke en ordentlig bunke bynke til...

Jeg har hørt at man kan bruge rajnfan mod orm, men har ikke før kunnet finde noget om docering , da den er ret giftig. Nu har jeg imidlertid fundet nedenstående beskrevet til brug hos mennesker.
Jeg vil da mene at man må kunne beregne doceringen ud fra vægten. Men så må det vel også skulle gives til hvert enkelt høne med sprøjte.
Men i indlægget er der mange andre naturmidler der var værd at forsøge. Mange af forslagene aner jeg ikke hvad er for noget, men flere af dem er jo noget vi kender. men Jeg indsætter et uddrag fra siden og til sidst linket til hele artiklen. <O <O <O
hilsen maja
-------------------------------------------------------

Forebyggelse og behandling af Trikiner:
De voksne orm i tarmen kan behandles med ormedræbende naturmidler, f.eks. hvidløg, Allium sativum eller Papaya, Carica papaya.

Naturlige ormemidler:

    * Aloe vera i pulverform, som bruges til alle former for parasitter.
    * Avocado-frugtskræl, Persea americana, der er et billigt, effektivt og let tilgængeligt ormemiddel.
    * Embelia, Embelia Ribes, der er meget brugt i Asien til bekæmpelse af indvoldsorm.
    * Granatæble, Punica granatum, som bruges som et specifikt bændelorme-middel: Afkog af bark og frugtskal efterfulgt af et afførende middel (stærk dosis), vil drive bændelormen ud.
    * Græskarkerner, Cucurbita pepo, der er et mildt og sikkert ormemiddel - specielt til bændelorm, og derfor kan bruges af børn og gravide kvinder.
    * Gurkemeje, Curcuma longa virker generelt parasitdræbende.
    * Gyldensegl, Hydrastis canadensis, der bruges mod alle former for parasitter.
    * Hvidløg kan generelt bruges til at bekæmpe alle ormeproblemer. Hvidløgskur i 1-2 uger til voksne og større børn (ikke til småbørn): 1 fed hvidløg lægges i blød i en kop ris-, soja-, gede- eller komælk og gives et kort opkog. Hvidløgsmælken drikkes slurkvis om morgenen på tom mave.
    * Læge-alant, Inula helenium virker antiseptisk, immunstimulerende og bruges mod orm.
    * Læge-rabarber, Rheum palmatum, som bruges i Ayurveda-medicinen som et ormemiddel.
    * Malurt, Artemisia absinthium (Wormwood på engelsk), som er den bitreste plante overhovedet, er et ældgammelt ormemiddel, der samtidig styrker fordøjelsessystemet.
    * Orme-bynke, Artemisia cina indeholder en substans, der er direkte giftig for rundorme og i mindre omfang for trådorme. Kan blandes med honning for at nedsætte bitterheden.
    * Papaya, Carica papaya som frisk frugt eller som tabletter hæmmer indvoldsorm.
    * Pink root, Spigelia marilandica, som i flere århundrede blevet brugt som et ormemiddel, især ved bændelorm og spoleorm - bruges sammen med sennes, Cassia sennae og fennikel, Foeniculun vulgare. Mange Spigelia-arter bruges som ormemidler; f.eks. Spigelia flemmingania og Spigelia anthelmia.
    * Portulak, Portulaca oleracea, hvis saft har vist sig effektiv mod indvoldsorm, især hageorm.
    * Rejnfan, Tanacetum vulgare, der bruges mod børneorm: Knap 30 g til ca ½ liter kogende vand. 1 teskefuld tages tidlig morgen på tom mave og inden sengetid.
    * Sortkommen, Nigella sativa er et ormedræbende middel velegnet til børn.
    * Timian, Thymus vulgaris er et effektivt ormemiddel. Stærkt bakterie- og svampehæmmende - især over for "ringorm", som er en svampeinfektion i huden forårsaget af arten tinea.
    * Trompetrankebark, Pau d'arco i form af te eller kapsler forebygger og behandler Bilharziose (samt Chagas' sygdom, der er en infektion med flagellaten, Trypanosoma cruzi).
    * Virginsk karse, Lepidium virginicum er generelt afgiftende og bruges mod indvoldsorm.
    * Også hellig basilikum, Ocimum sanctum, betel-nødder, Areca catechu og ensian, Gentiana lutea har ormehæmmende egenskaber.
    * Produktet SP20 indeholder: Aloe vera, Bukkehorn, Ensianrod, Gyldensegl, Ingefærrod, Papayablade og cellesalte - er velegnet til rejsebrug - kan forebygge parasitinfektioner.
    * Cellesaltet Natrium mur D6 (2 tbl. 3 x dgl., smeltes i munden) har vist sig effektiv til bekæmpelse af orm, især hos småbørn - over uger eller måneder.

http://www.vitaviva.com/Store/health/healthproblems/Indvoldsorm,194,da.aspx

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: orm - igen
« Svar #4 Dato: 10 ſeptember , 2008, 10:05 »
Panacur er slet ikke beregnet til de orm som lever i høns! - men beregnet til orm i heste, hunde og katte....

Sikke en knold af en dyrlæge ikke at tjekke det!

Jeg har aldrig forebygget på andre måder end ovenståede og har haft orm én gang på 8 år. Der behandlede jeg med Ivomec, som jeg godt kan lide fordi, den samtidig forebygger mod paracitter og utøj i et halvt år efter. Flubenol er også et effektivt middel mod de orm der lever I HØNS ;)

Jeg er nok lidt konservativ og lidt tvivlende i forhold til mange planters virkning, men jeg ved, der er mange som har stor interesse herfor og det har jeg helt sikkert respekt for.

Jeg tror de paracitter og det utøj vi har i vores natur og hønsehuse, har tilpasset sig planter og dyrehold gennem mange 100 år, og de er ikke sådan at skræmme væk med lavendelduft og bynkefrø m.m.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan det skulle holde dem væk for, for mig er der ikke meget der lugter så fælt (og sikkert også smager ;)) som hønselort ;D

Så mit bud, må jo klart være i den medicinske retning - og dette stadig i respekt for jer, der sætte jeres lid til planternes egenskaber :)

Normalt er den bedste forebyggelse mod orm, renlighed, god plads og at undgå at hønsene går i deres egne lorte og finder føde.

God plads er vigtig, men selv med en stor have/mark, kan de finde en orm. I min have fandt jeg på et tidspunkt én hængende i min solbærbusk. Det må have været en vild fugl, der har tabt den der.

Held og lykke i ormejagten Lisa!!
« Senest Redigeret: 10 ſeptember , 2008, 10:21 Fra Hanne Lottrup »

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: orm - igen
« Svar #5 Dato: 10 ſeptember , 2008, 10:13 »
Hvis jeg, eller rettere mine høns  :D fik orm så ville jeg kontakte dyrlægen og bede om Ivomec.

I de år vi har haft høns, 8 års tid, der har vi ikke haft orm i hønsegården. Det skyldes muligvis at jeg fra start har brugt det gamle Anti-Utøj, der også tog orm. Og stadig bruger, da jeg stadig har lidt tilbage.

Mon vi i løbet af de næste år ser en opblomstring af orm og utøj, grundet de 'ringere' produkter der er frit på markedet?
Hilsen Susanne

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: orm - igen
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember , 2008, 11:18 »
Tak for gode råd!
Vedr. Ivomec og Flubenol, så mener jeg at det var Flubenol, som min dyrlæge først gav mig recept på, men på apoteket forlød det, at det var taget midlertidigt ud af handlen, da der var nogle krav, som det ikke levede op til. Og jeg kunne desuden kun få det i en pakning på over et halvt kilo!
Tror at jeg skal spørge om Ivomec næste gang...
Men jeg er da rigtig ked (og gal!) af at høre at Panacur måske slet ikke virker mod orm i høns. Har haft svært ved at finde en dyrlæge her i området, som vidste noget om høns.Øv!
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: orm - igen
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember , 2008, 12:02 »

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: orm - igen
« Svar #8 Dato: 10 ſeptember , 2008, 13:26 »
Hanne, tusind tak for det super-gode link ;).
Jeg ringede til producenten og talte med en dame, som selv har haft høns.
Damen siger følgende: Panacur virker  også mod de orm som hønsene går med. Midlet er i nogle lande registreret til brug mod orm i høns - bare ikke i DK.
Midlet burde også tage forskellige stadier af larverne, men hvis hønsene er hårdt angrebet og der er flere synlige orm i klatterne (som hos mine) bør man genbehandle efter 1 måned. Og man bør tilbageholde æg i 10 dage (=antal dage som æggene er undervejs i hønen) og derudover lægge 4 dage til - så er man rimelig sikker på at det er helt ude kroppen. Det er ikke giftigt for mennesker, - man bruger samme stof når man behandler mod børneorm.
Jeg krydser fingrene for at 2. gang er lykkens gang, og vil stadig fremover give masser af hønseguf, bynke m.m. og håber at mine høns om ikke andet kommer til at strutte af sundhed :)
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: orm - igen
« Svar #9 Dato: 10 ſeptember , 2008, 14:56 »
Super god ide at ringe til producenten!! Så ved vi det! - Tak Lisa.

Så kan vi skrive Panacur ind i leksikon - rart med produkter der er en vis erfaring omkring.

At kuren skal gentages, er nok et tegn på, at det ikke er i den stærke boldgade som Imovec er, og det synes jeg er en fordel ;)

Man skal så bare vide, at der er en mulighed for opbludden efter nogle få uger ;)

Offline Lisa

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 70
Sv: orm - igen
« Svar #10 Dato: 10 ſeptember , 2008, 22:46 »
Citér
At kuren skal gentages, er nok et tegn på, at det ikke er i den stærke boldgade som Imovec er, og det synes jeg er en fordel

Man skal så bare vide, at der er en mulighed for opbludden efter nogle få uger
Den opblussen der evt. måtte være, skyldes ifølge producenten ikke, at alle orm ikke er blevet udryddet i selve hønen, men istedet det faktum at det er umuligt 100% at fjerne alle klatter der måtte være hist og pist med orm og æg i.
Jeg forstod det sådan, at hvis hønsene har haft rigtig mange synlige orm, så er der også en stor risiko for at der ligger klatter rundt omkring der er inficerede og dermed en vis risiko for at hønsene atter får orm. Det er ikke et produkt der går ind og langtids-beskytter, da det netop er et mildt produkt.
Der er også konstant fugle udefra, der vil klatte og efterlade orm i vores haver. Producenten af Panacur vil selv anbefale at man giver produktet 2 gange om året forebyggende, som jeg også kan læse her på forum at der er mange der gør.
Mange hilsner
Lisa
0.4 gul-sortsømmede orpingtoner og 2 Isa-Brown

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: orm - igen
« Svar #11 Dato: 11 ſeptember , 2008, 19:40 »
Det var lige præcis det jeg mente ;) Imovec virker i et halvt år og er dermed stærkere end Panacur og det synes jeg som sagt ikke er en fordel ;).

Jeg forebygger ikke ved at give medicin. Hellere med renlighed og så holde øje med klatter ;) Det er klart at producenten anbefaler at man forebygger hvert halve år, for det tjener han på. Vi skal være forsigtige med alle disse forebyggende mediciner, for skistet udvikler resistens. Det kender vi bla fra heste.

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: orm - igen
« Svar #12 Dato: 12 ſeptember , 2008, 20:43 »
Jeg har aldrig forebygget på andre måder end ovenståede og har haft orm én gang på 8 år. Der behandlede jeg med Ivomec, som jeg godt kan lide fordi, den samtidig forebygger mod paracitter og utøj i et halvt år efter. Flubenol er også et effektivt middel mod de orm der lever I HØNS ;)

Hanne vil du dermed sige at det også fjerner/forebygger mod  LUS  <R For nu har mine igen igen fået lus, og jeg skiftede grus ud, rengjorde og kalkede hønsehuset men jeg tror "mine" lus er resistente overfor chokspray. Nu har jeg prøvet menneske luseshampoo fra matas for at se om det hjælper.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: orm - igen
« Svar #13 Dato: 13 ſeptember , 2008, 18:00 »
Ja. Det virker mod utøj og orm i et halvt år. Jeg ville i dit sted klart bede dyrlæge udskrive Imovec, når du er så slemt ramt! Husk blot den lange tilbagehold - som jeg synes er værd, hvis man kæmper som du gør!

puha held og lykke Patricia! ;D ;D

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: orm - igen
« Svar #14 Dato: 15 ſeptember , 2008, 15:22 »
Mine høns får ikke orm, de får hvidløg ;D

nej, spøg til side, mine høns og ænder har - 7 9 13 - ikke haft orm  (endnu). Der var én gang mistanke om det, men det var dengang jeg troede mine lokale dyrlæger var klogere end mig  ;D hvad angår høns altså - jeg betror dem gladeligt det dyrebareste jeg har, nemlig Haredræberkatten  <.

Siden har jeg - som bekendt  ::) - været flittig med hvidløg og rå løg i hønseguf. Om det er derfor høns og ænder ikke inficeres, eller om det er fordi de har så meget udendørsplads at rumstere på, eller noget helt andet - ja, det må guderne vide... Jeg ved bare at hvidløg er godt, og meget hvidløg er meget godt ;)

NB! tilbageholdsperioden på Ivomec, er den ikke 45 dage / 1½ måned? Det er langt tid ikke at kunne spise æg og slagte dyr.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)