Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel  (Læst 89580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bitten

  • Gæst
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #180 Dato: 04 November , 2008, 07:03 »
Hej Mikkel

Jeg har selv stillet spørgsmålet om vaccination til "vores" dyrlæge.

Hvis du skal udstille dine høns, skal du have en vaccinationsattest underskrevet af en dyrlæge.

Jeg fik en pris på ca. 300 kr for den første høne og derefter 10 kr per efterfølgende høne. Hvis du derfor kører alle hønsene til en dyrlæge, vil vaccination af 10 høns koste dig: ca. 390 kr. Han sagde, at man skal gøre det en gang om året og at kyllingerne vil være beskyttet i de første 4 uger og derefter burde man vaccinere dem.

Men han kendte ikke til at folk vaccinerede selv.

Mvh Bitten

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #181 Dato: 04 November , 2008, 09:03 »
Det lyder jo meget fint, kunne da godt være jeg skulle overveje det, men så skal han bare sende vaccinationen til min egen dyrlæge (Ham vi ellers bruger) så han kan stikke dem :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #182 Dato: 04 November , 2008, 11:04 »
Hej Mikkel

Desværre må vi ikke vaccinere selv, det skal en dyrlæge.

De fleste klubber og kredse afholder vaccinationer af høns, prisen pr. høne er ca. 5 kr pr. dyr. Ihvertfald her på Lolland/Falster, så må mon ikke det er noget af det samme i resten af landet.

Så kontakt din lokale klub eller kreds.

Et medlemsskab i en klub er ikke så dyrt og slet ikke, når man er junior. ;)

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #183 Dato: 04 November , 2008, 18:44 »
jeg har en knippel god dyrelæge han har industri besætninger og høns selv
pris for vaccination start pris 50kr og 10 kr for resten ved mange dyr kom vi af med 7 kr pr dyr
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #184 Dato: 04 November , 2008, 19:52 »
Så er der ny opdate her fra huset :)

Efter meget lang tids overvejelse er vi kommet frem til at det bedste er at samtlige dyr bliver slagtet.

Det kommer til at ske inden for en måneds tid, og derefter vil huset blive grundigt rengjort. Fodertru, vandtru og skalletru bliver brandt sammen med siddepindene. Kasserne skal enden skilles ad og vaskes eller brændes med. Tæpper brændes samt alt halm og andet fra hønsehuset. Foder og skaller smides ud og tønder rengøres. Der hvor kyllingerne gik i sommer bliver der gjort rent med et meget skrapt rengøringsmiddel. Hele hønsehuset fra gulv til loft samt hegn og andet i hønsegården bliver rengjort grundigt i middel og sten som danner en høj i gården vil blive bortskaffet.

Nu kommer mit spørgsmål, skal der gøres noget i hønsegården? Graves i jorden eller andet?

Ringer selvfølgelig til dyrlægen for at finde ud af hvornår der må komme nye høns i, hvor længe smitten kan leve uden høns, sådan at jeg er helt sikker.

Ellers regner jeg med at der kommer nye høns igen til foråret og håber selvfølgelig på at det kommer til at gå lige så godt som det tidligere har gjort.

Forresten bliver huset bygget lidt om så det ikke kommer til at trække så meget mere :).

Jeg får god tid til vinter at tænke over hvad rarce jeg vil have, så må vi se til foråret.

Mange tak til alle der har bidraget med hjælp og viden, og særlig tak til Bernau fordi var så venlig at ringe til dyrlægen.

Vi er blevet enige om det her hjemme fordi at jeg har stresset mig selv så meget over at de har været syge at det er gået ud over min skole og mit helbred (da jeg selv har været småsyg mere end jeg plejer) derfor mener vi at det er bedst at det bliver som det er. Er selvfølgelig ked af at skulle af med ikke mindst mine konfi høns og dem fra England, men faktisk dem allesammen. Heldigvis har jeg stadig en hane ved en nabo som der gerne skulle kommer kyllinger af næste år så jeg beholder mine konfi gener i live :)

Vil selvfølgelig være lige så aktiv som før på forum, kan dog ikke længere henvise til mine egne høns :).

Kom endelig med gode råd til rengøring m.m da jeg ikke er sikker på jeg gør det rigtigt :)

Super tak, fra Mikkel :)
« Senest Redigeret: 04 November , 2008, 20:20 Fra Mikkel. B. S »
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #185 Dato: 04 November , 2008, 20:06 »
Kære Mikkel,
Det må have været en tung beslutning for dig; men vel også en form for lettelse at have fået taget den, nu da den er taget.
På længere sigt er det sikkert også det bedste. Jeg håber aldrig, jeg kommer i dit sted.
Det er utroligt som man kan knytte sig til sine fjedrede venner  :D
Jeg håber da meget, at du bliver på forum, og jeg glæder mig til at høre om dine nye høns til foråret. Det er da heldigvis den rigtige tid, når den slags beslutninger skal tages; den lidt kedelige vintertid. Det ville have været så meget sværere, hvis det havde været forår/sommer, hvor man rigtig kan være ude og nyde sine høns.
Nu kan du bruge vinteren på at planlægge og sætte i stand til spritnye optimale forhold for dine nye høns.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.
Knus her fra ( )
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #186 Dato: 04 November , 2008, 20:14 »
Mange tak Marianne. Jeg glæder mig også til foråret. Godt jeg skal på udstilling, så kan jeg jo finde en ny rarce der ;).. Det har været en svær beslutning, men tanken om at det er det bedste og mine forældres opbaknign har gjort at det faldt til den rigtige. Det andet vil simpelthen være for forfærdeligt at skulle tænke over med vaccine hele tiden og passe på kyllingerne hele tiden og ikke bare kunne få kyllingerne lige når jeg ville er ikke naturligt, hvilket jeg går meget ind for :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #187 Dato: 04 November , 2008, 20:54 »
Mikkel
Du har taget din beslutning, der slet ingen tvivl om ,at for dig er det den rigtige.
Det er bare så træls når du nu har kæmpet så meget men som Marianne skriver så er vi jo i den mørke tid og du kan få alt klaret. Du kan så glæde dig over at starte forfra i foråret og igen have høns i haven til sommer <- <- <- <- <-

Hvis jeg på nogen måde kan hjælpe dig med høns/rugeæg når du skal starte op så er hjælpen her fra kun en pb væk  <.
 
Kram herfra
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #188 Dato: 04 November , 2008, 21:44 »
Mange tak for tilbuddet Linda. Det kunne jeg måske godt bruge, men det bliver nok høns jeg skal købe af dig så, da der jo ikke vil være nogen til at ruge dem ud :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #189 Dato: 05 November , 2008, 21:20 »
Du giver bare lyd  ;) ;)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #190 Dato: 06 November , 2008, 05:03 »
Hej Mikkel.

Det er en tung beslutning, men meget moden, du har taget sammen med dine forældre.
Synes det lyder som en rigtig god ide, at bruge den mørke vinter på at gøre hønsehuset til et paradis for de fjerede.
Skulle du få brug for hjælp når du skal finde nogle dejlige nye høns til foråret skal du bare sige til.
Jeg tilbyder gerne min assistance om muligt, og skulle det være at du finder rugeæg fra en race du gerne vil have, så kan vi også finde ud af at jeg ruger ud for dig, ganske gratis  ;).
Knus fra Lisbeth
« Senest Redigeret: 06 November , 2008, 19:17 Fra LisbethPilkjær »

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #191 Dato: 06 November , 2008, 19:42 »
Mange tak :D. Det kunne jo godt være jeg kunne benytte mig af det ;).. Finder nok ud af mere efter turen til Herning :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #192 Dato: 06 November , 2008, 20:02 »
Du siger bare til.
Der er jo heldigvis ingen broafgift til Jylland  :D :D :D

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #193 Dato: 06 November , 2008, 20:06 »
Nej heldgigvis ikke ;).. Når de nye høns kommer kan i jo også komme og besøge mig, for så er der jo ingen sygdom mere :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Nysende, hostende høns samt dødsfald - hos Mikkel
« Svar #194 Dato: 06 November , 2008, 20:16 »
Var det ikke noget med nogle tværstribede Wyandotter? :D jeg har en hane og en høne hønen vil jeg egentlig gerne beholde, men fordi jeg syntes din historie er så rørende så kan du få hende med, og min super søde kun lidt hakkende hane ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.