Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fedekalv og lam søges  (Læst 13113 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
fedekalv og lam søges
« Dato: 23 April , 2014, 18:23 »
Hejsa
Endnu engang har jeg brug for et godt råd, denne gang dog ikke om fjerkræ men om andre dyr. Men alligevel er jeg sikker på at der nok skal være hjælp at hente her på forum /o

Jeg har en græsmark som jeg er ved at få hegnet ind med strøm-hegn. På marken er det min drøm at der skal gå en fedkalv (af en eller anden kødrace) og et par lam også til opfedning sommeren over og så til slagt til efteråret.

Jeg har aldrig holdt denne type dyr før og er nu i en proces med at læse mig klogere. Men jeg har svært ved at finde nogle spændende hjemmesider med info om denne type hobby-dyre-hold. Kender i nogle gode steder på nettet til dette?? fx. info om hvilke racer der er og hvad jeg skal være opmærksom på ved valg af race m.m.

Jeg kan heller ikke finde et godt sted at finde dyrene til salg? på Gul og Gratis og DBA synes jeg der er et yderst begrænset udbud. Hvor bliver sådanne dyr sat til salg? - eller hvis de ikke bliver sat til salg, hvor skal jeg så henvende mig for at opsøge en mulig sælger?

Jeg håber på jeres hjælp, og jeg er naturligvis også interesseret i at høre om jeres erfaringer fra evt. lignende projekter.
hilsen Trine
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline mgs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #1 Dato: 23 April , 2014, 18:59 »
Ang kalven så kontakter du bare den nærmeste bondemand så kan du helt sikkert købe en tyrekalv billigt. Du skal så være klar på at give flaske det første stykke tid. Med et lam bliver det nok ikke så nemt. De fleste der har lam nu har avlet dem til sig selv.. Det du skal gøre er at købe et får der er "gravid" til efteråret. Så får du selv de fineste påskelam næste år.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #2 Dato: 23 April , 2014, 19:19 »
Tak for dit svar, det kan være at jeg skal prøve at besøge nogle af gårdene med køer og se om jeg kan lave en god handel. Hvad er prisen for en sådan tyrekalv??

Jeg vil gerne undgå at have dyr vinteren over, da jeg ikke har et sted de kan gå ind og jeg er bekymret for om det bliver for meget med vanding (ved lange frost perioder) og fodring om vinteren, det kan være at det kommer på sigt, når jeg får lidt erfaring og får mod på mere (ligesom det gik med fjerkræ ;)), men her til at starte med vil jeg gerne satse på blot at have dyr gående på den lækre græsmark om sommeren.
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #3 Dato: 23 April , 2014, 19:38 »
Tyrekalv til opfedning koster ikke så meget, til eksport får man f.eks. kr.500 ellers se her:
http://www.landbrugsavisen.dk/Noteringer/Kvaeg/NoteringKvaeg/

Lam fravænnes mødrene når de er ca. 4 mdr. og dvs. sige oftest juni/juli. Der er den hage ved at få lov at købe, at avleren kun skal fodre ganske kort tid inden slagtevægt er nået og vil derfor oftest forlange slagteprisen selvom der måske mangler 4-5 kg. endnu, da avleren/landmanden ofte har græs nok når vi er nået hen til juli da sletmarker nu står klar til afgræsning, dette = med næsten gratis græs til produktion af de sidste 4-5 kg.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #4 Dato: 23 April , 2014, 20:00 »
Kan man fede en kalv fra helt lille op på så kort tid?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #5 Dato: 23 April , 2014, 20:06 »
Mange Tak Rudy, det var alt sammen ny viden for mig /o

Det giver mig et par yderligere spørgsmål:

-Hvor længe skal en lille tyrekalv have mælk og hvor ofte i døgnet, hvis jeg køber den fra lille af? Jeg kunne godt tænke mig sådan en kalv eller to, men er bekymret for hvor meget arbejde der er i at give dem mælk, da jeg har et fuldtidsarbejde + familie at passe? Er det noget med flaske mange gange i døgnet i en laang periode eller hvordan fungerer dette?

-Og ca. det samme spørgsmål har jeg angående lam, for nu forstår jeg så hvorfår de er svære at finde til salg, dog kan jeg finde nogle "flaskelam" til salg... hvad går jeg ind til hvis jeg køber sådan en ?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #6 Dato: 23 April , 2014, 20:09 »
husk lige mange racer skal kunne søge ly , dermed ha læskur

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #7 Dato: 23 April , 2014, 20:12 »
Kan man fede en kalv fra helt lille op på så kort tid?

Hvis den er født i meget tidlig forår og der er rigelig med næringsrig græs, så er den 3/4 år hen på efteråret. Kalvekød er noget helt fantastisk kød.
Men ved fodring med kraftfoder osv. igennem vinteren og græs igen 2. sommer, og slagt efteråret hvor den bliver 1 3/4 år, så har man selvfølgelig mange flere kg. slagtekrop til at dele den store slagtepris ud på.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #8 Dato: 23 April , 2014, 20:16 »
Mange Tak Rudy, det var alt sammen ny viden for mig /o

Det giver mig et par yderligere spørgsmål:

-Hvor længe skal en lille tyrekalv have mælk og hvor ofte i døgnet, hvis jeg køber den fra lille af? Jeg kunne godt tænke mig sådan en kalv eller to, men er bekymret for hvor meget arbejde der er i at give dem mælk, da jeg har et fuldtidsarbejde + familie at passe? Er det noget med flaske mange gange i døgnet i en laang periode eller hvordan fungerer dette?

-Og ca. det samme spørgsmål har jeg angående lam, for nu forstår jeg så hvorfår de er svære at finde til salg, dog kan jeg finde nogle "flaskelam" til salg... hvad går jeg ind til hvis jeg køber sådan en ?


En kalv skal de første måneder have mælk, typisk mælkeerstatning. Kalve drikker deres mælk 2 x daglig af en spand. Lam skal have det i flaske. Flaskelam kræver megen erfaring, da de let får følge sygdomme. Drikker de for hurtigt og mælk løber ned i løben så dør de oftest.
Jeg afskyer flaske lam og vi forsøger altid at sætte vragede eller 3-linge lam til andre mødre, da mælke til et lam koster næsten lige så meget som den kan indbringe til slagt.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #9 Dato: 23 April , 2014, 20:26 »
ihhh altså jeg lærer bare så meget her, tak for at i deler ud af jeres erfaringer... /o
Bliv endelig ved... ::)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #10 Dato: 23 April , 2014, 20:31 »
Kristian: god pointe med at nogle racer har behov for et læskur. Jeg regner med også at hegne en lille del af skoven ind, så de kan søge læ mellem træerne (og jeg jeg ved godt at de vil ødelægge meget ved skoven, men de skal jo have det godt).

Men hvis nogle racer har behov for et læskur, hvor kan jeg finde den information om de forskellige racers behov?? Mine dyr skal have det godt, og de skal nok få et læskur hvis det fremmer deres trivsel, men jeg savner virkelig et sted hvor jeg kan læse mig frem til denne information???
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #11 Dato: 23 April , 2014, 20:37 »
Regler for udegående dyr: https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Udegaaende-dyr.aspx

Men jeg vil fremhæve, at risiko for at mindre kalve (lige bortset fra robuste ammekvæg racer) bliver syge, ned bringes væsentligt hvis de har adgang til læskur også om sommeren.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #12 Dato: 23 April , 2014, 20:46 »
Tak igen Rudy, så har jeg styr på reglerne vedr. læskure m.m.
Kender du mon et sted hvor jeg kan læse om de forskellige racer af køer og deres forskellige behov??
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #13 Dato: 23 April , 2014, 20:50 »
Tak igen Rudy, så har jeg styr på reglerne vedr. læskure m.m.
Kender du mon et sted hvor jeg kan læse om de forskellige racer af køer og deres forskellige behov??
Jeg er ikke vidende om at der findes ret meget info omkring div. kvægracers behov, udover måske at denne kan være til lidt hjælp: http://daic.dk/kvaeg.php?page=index&id=368

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #14 Dato: 23 April , 2014, 21:11 »
Meget interessant læsning Rudy, endnu engang tak /o

Jeg læser videre... lige om lidt.

Er der nogen som har erfaring med hvormeget græs to fedekalve har brug for? -og kan de nøjes med græs eller skal jeg supplere deres kost? - og hvis jeg skal, hvad skal det så være?

(Jeg har godt en halv hektar og marken er bevokset med frodig og saftig græs med en masse kløver + så regner jeg med at indhegne ca 20m2 af løvskoven som ligger i forlængelse af marken)
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.