Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fejlfarvet ?  (Læst 9062 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Fejlfarvet ?
« Dato: 07 August , 2013, 19:36 »
Hej .. Er mine haner fra start mai fejlfarvede eller skal de får mere og mere kobber ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Henrik givskud

  • Bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #1 Dato: 07 August , 2013, 20:35 »
Hej. Jeg synes nu de ser fine ud, de ligner mine, den nederst på billedet vil jeg mene bliver den bedste rent farve mæssigt set, men det kan jo være nogle af de mere erfarende avlere vil komme ned et bud på det.
Opdrætter af st. agerhønefarvede Orpington, New Hampshire af æglægger typen og kobberfarvet Marans. Jeg har ofte dyr til salg.
Jeg bor i dejlige Givskud, er dyrepasser og far til 1,7 med den samme vidunderlige kvinde. Og så er der en stær i kassen, igen, som man siger 😜

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #2 Dato: 07 August , 2013, 20:54 »
De vil højst sandsynligt får mere farve, som helst skulle være kobberfarvet og ikke guld. Men om den øverste hane får nok farve er nok mere uvist.

Men der er jo også andre ting som skal være gode, nemlig typen/kropsformen, den kan dog ikke vurderes ud fra den måde billederne er taget på.

Og så er der lige halen på den nederste hane, som ligner en duehale (styrefjerene ligger vandret), hvis det er tilfædet, så er det en A-fejl, som også er yderst arvelig.

Så er der også hoveddele, hvor kammen på den øverste hane ser noget "sjov" ud.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #3 Dato: 07 August , 2013, 21:07 »
Nu var det kun farven jeg gik efter i billederne :)
skal ud og tage nogle bedre billeder i morgen ..
skal til at vælge mellem 5 haner jeg har her ...
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #4 Dato: 07 August , 2013, 21:29 »
Altså farven er bedst på den øverste hvor den er mere kobber og mørk i det, men kan da godt være den nederste er bedst i farvefordelligen hvilket jeg ikke skal kunne udtale mig om, men ser nu ud til at den øverste på billedet og er begyndt at få farve disse steder.

Nogle racer med lidt bløde fjer kan godt have duehale som kyllinger, men senere vokse fra den. Så man skal lige passe lidt på, men hvis den ikke forsvinder fuldstændigt smager han nok ganske fint.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #5 Dato: 08 August , 2013, 11:03 »
Lidt flere billeder ..
nu er det her hanen jeg ville satse på til avl ..
kan jeg få jeres vurdering ?
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #6 Dato: 08 August , 2013, 11:05 »
Billeder
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #7 Dato: 08 August , 2013, 11:06 »
og mere :)
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #8 Dato: 08 August , 2013, 11:20 »
Jeg tror du bliver nødt til at lægge nogle billeder op i bedre opløsning, evt. taget udenfor, for man kan ikke se hans kam og kobberfarven er også svær at vurdere. HVis man skal vurdere om kobberfarven er ensartet, så er det godt at fotografere i solskin. Det er heller ikke muligt at vurdere øjenfarven på dine billeder.

Positivt:
Løbsfarve kødfarvet, fodbefjeringen ser fin ud.
Hagelapper folder tilsyneladende ikke (nogle gange får de en fold fortil, så det ser ud som om de er i modvind)

Negativt:
Har han fiskeryg? Eller står han dumt?
Han er overfarvet på brystet.
Ser ud som om kroppen er lidt kort, men det kan igen være holdningen på billederne.

Hvor gammel er han? Han ser ikke ud som om han har meget farve (de steder hvor der skal være kobber ;)), men måske er han blot endnu for ung.

Det eneste på ham, som jeg ville være meget bekymret over, er fiskeryggen. HVIS det altså er det han har. Og den lidt korte krop.
Han er sandsynligvis bedre til at lave hønekyllinger end hanekyllinger pga. overfarvningen på brystet. Men hvis dine høner ikke har for meget kobber, kan der sikker komme hanekyllinger efter ham, der ikke er overfarvet på brystet.

Men der kan jo være mange gode grunde til at gøre ham til avlhanen. Al avl er jo en opvejning af fordele og ulemper mod hinanden. Hvis man har brug for en bedre ægfarve, så kan man jo være fristet til at bruge den hane man ved kommer fra et supermørkt æg, på trods af at han har en grim kam. Og omvendt, så kasserede jeg tidligere i år en hane, der var super perfekt på alle punkter, bortset fra en lidt stor kam. Store kamme har jeg nemlig nok af... Så kun du kan vide om hans fejl er de rigtige eller forkerte at sætte sammen med de høner du har /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #9 Dato: 08 August , 2013, 11:26 »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #10 Dato: 08 August , 2013, 11:37 »
han er fra start mai ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline Olversdottir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 374
    • stutterihektor.com
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #11 Dato: 08 August , 2013, 11:55 »
Er der nogle steder jeg kan finde lige hvad jeg skal gå efter i at vælge vores hane ?
Skal hans kam være fin eller grov op oven ? jeg mener de tænder som er øverst på kammen ..
skal han have mørk eller lys kobber ? ..
skal han have meget eller lidt fjer på benene ?
er der nogen steder lavet tegning på hvordan kropsbygning skal være ?
jeg har kigget på det billede ind på maran klubbens hjemmeside men det er voksen hane ...
nu er jeg nybegynder med maran og vil så gerne vælge den rigtige ..
men de er unge endnu og er lige begyndt at gale ..
MVH
Svandis
Islandske heste 2.7.4

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #12 Dato: 08 August , 2013, 12:01 »
http://www.maransclubbelge.be/Standard-NL.html

Jeg ved ikke, om den danske og belgiske standard er den samme. Billederne til venstre skifter efter et par sekunder - der er nogle tegninger der.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Fejlfarvet ?
« Svar #13 Dato: 08 August , 2013, 19:30 »
Er der nogle steder jeg kan finde lige hvad jeg skal gå efter i at vælge vores hane ?
Skal hans kam være fin eller grov op oven ? jeg mener de tænder som er øverst på kammen ..
skal han have mørk eller lys kobber ? ..
skal han have meget eller lidt fjer på benene ?
er der nogen steder lavet tegning på hvordan kropsbygning skal være ?
jeg har kigget på det billede ind på maran klubbens hjemmeside men det er voksen hane ...
nu er jeg nybegynder med maran og vil så gerne vælge den rigtige ..
men de er unge endnu og er lige begyndt at gale ..


Hvis du er medlem af maranklub.dk, så kan du på medlemsnet downloade det første klubblad, der har Marianne Vedel lavet en god artikel med tegninger i. Herudover ligger der en racebeskrivelse på hjemmesiden. Men standarden må du låne på biblioteket eller købe hos DFfR, den er der copyright på :)

Generelt kan man sige, at små haner skal have de samme kendetegn som de voksne, men med mindre kam, mindre farve osv. Du skal vælge rød kobber og ikke guldfarvet, det er ikke noget der ændrer sig med alderen (her taler vi dyr på 3-4 mdr. og ældre). En dårligt skåret kam ændrer sig ikke til det bedre, hvis der er tale om ujævne takker, bitakker hjortetakker osv. Prøv at se Lestats tidligere tråde om fejl.

Mht. hvordan de vokser til, så må du nok være lidt tålmodig. Det tager et par generationer, før man kan gennemskue hvad der er slemme fejl og hvad de kan vokse fra :)

Lad dine haner blive så tæt på udvoksede som muligt, hvis du har mulighed for at have dem gående. Man lærer meget af at se hvordan de vokser til /o

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk