Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pilning af fjer i maranhønseflok  (Læst 2504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline JetteW

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Pilning af fjer i maranhønseflok
« Dato: 11 April , 2013, 12:48 »
Jeg har i et stykke tid haft problemer med, at en af mine 7 etårige maranhøner har fået plukket fjerene af på ryggen ved gumpen. Det er gået så vildt til, at der er gået hul i skindet. Den er ligeledes blevet hakket til blods på kammen. Den virker ikke syg på nogen måde og sårene ser nu tørre ud.
Jeg har sprøjtet med Fed-Pick med et øjensynligt godt resultat i nogle dage. Jeg er godt klar over, at jeg skal gentage processen, men er usikker på, om jeg gør det rette?
Jeg har ikke fundet synderen eller synderne endnu men kan nu se at endnu en høne er begyndt at blive bar på ryggen. Jeg har ikke observeret at det er hanen, der hakker.
Er der mon tale om en rigtig dårlig vane i flokken og kan der gøres noget ved det?
Jeg har i alt 11 høns of 1 hane. De 4 af hønsene er ml. 2 og 5 år. De 4 gamle høns er nederst i hierarkiet i hønseflokken.
Er der mon nogen, der kan komme med et godt råd?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Pilning af fjer i maranhønseflok
« Svar #1 Dato: 11 April , 2013, 13:02 »
Kunne det være fordi at hanen træder dem mere,? fordi de er hans ynglingshøns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Pilning af fjer i maranhønseflok
« Svar #2 Dato: 11 April , 2013, 13:19 »
Jeg tænker også at det er hanen der træder de samme høns hele tiden, for så kommer de netop til at se ud som beskrevet,,, han holder dem i nakken og træder dem på ryggen, og gør han det tit nok, ja så skades fjerene og sommetider skindet.

Jeg tænker at der i hvert fald ikke er nogen der hakker dem så længe du sprøjter eller smører med det som lyder som hjortetaks olie og stinker forfærdeligt, og det vil også få hanen til at lade være med at træde hende fordi hun bruger den forkerte deo... og måske derfor har han nu valgt en anden...
Hvis mine høner bliver meget slidt, så kan jeg finde på at tage de værste fra i en gård for sig selv, eller slagte hanen, når jeg har taget de rugeæg jeg skal bruge.. og så få en ny hane til efteråret, der så er ung og klar til næste forår...
Du kan gentage din smøren ca hver uge eller hver 4 dag , for at vedligeholde den dårlige lugt på høene
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JetteW

  • Bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Pilning af fjer i maranhønseflok
« Svar #3 Dato: 11 April , 2013, 13:35 »
Tak for svarene. Det kan helt klart være hanen, der har sat sine "spor," så jeg forsøger at blive ved med at sprøjte hønsene, så hanen holder sig væk indtil videre.