Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Døde maranhaner  (Læst 9389 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Døde maranhaner
« Svar #15 Dato: 15 Maj , 2011, 22:19 »
Johanne: Jeg er faktisk fuldstændig enig med båd dig og Lene. Det jeg skriver er jo, at der desværre også findes avlere, som  videre sælger kyllinger, som aldrig burde have været solgt.

Lidt sjovt. Jeg plejer at komme i kridthuset, når jeg skriver om havehøns - men ikke denne gang ;D

Så for at den ikke behøver at køre videre:
Inden for alle, både med havehøns og avlere, finder man både dem med etikken i orden, men desværre også de, som bare gerne vil tjene penge. Nogen af disse er desværre årsagen til at man oplever høns som ikke er helt i orden sundhedsmæssigt.

Og mig som person, tager hatten af for de som gør et godt stykke arbejde, både inden for havehøns og avler.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Døde maranhaner
« Svar #16 Dato: 15 Maj , 2011, 22:43 »
Nu er det jo lidt vanskeligt at avle flere sunde generationer før man sælger/bortgiver et dyr. Den unge Maran-hane, jeg omtalte, stammer fra en midtsjællandsk præmiehøne krydset med en belgisk hane. Begge forældre sunde og raske. Hvordan kan man vide at sønnike pludseligt ligger død efter at være flyttet skånsomt i en kattetransportkasse og med personbil?
Måske er der et problem i Maran-racen. Det er da nok ikke noget, ompdrætterne gør med vilje???
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Døde maranhaner
« Svar #17 Dato: 16 Maj , 2011, 00:05 »
Men bortset fra det, kan der jo være flere årsager til et dødsfald i en tidlig alder. Hyppigst er dog hjertefejl, som jo ikke kan ses på dyret.

Ankerine: Som skrevet i mit indlæg, sker de fleste tidlige dødsfald pga. hjertefejl.

En hjertefejl kan jo både være genetisk og ikke-genetisk. Så hvis man vil vide den præcise årsag, er man også nødt til at kigge flere generationer baglæns på hønsene. Det er desværre noget af en opgave, da fjerkræ jo ikke er registret som fx. hunde & katte.

Tror nu stadig ikke er Maran er mere udsat end andre racer. Men som mode race er der inden for meget kort tid, kommet mange flere ejere af denne race.
Måske de, som har haft et uforklareligt dødsfald - uanset køn, skulle sammenligne hvorfra deres dyr egentlig stammer.
Det kunne måske give et billede af om det er genetisk, eller et tilfælde.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene