Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Døde maranhaner  (Læst 9390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Døde maranhaner
« Dato: 13 Maj , 2011, 21:46 »
Jeg læste lige i Johannes rævetråd, at Thomas Psycho havde mistet sin maranhane. Af hjertestop.

Sidste år døde min maranhane pludselig af jeg ved ikke hved.

Johanne skrev for nylig, at hendes maranhane pludselig lå og var død uden forvarsel.

Har vi en tendens her, eller er det tilfældigt?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Døde maranhaner
« Svar #1 Dato: 13 Maj , 2011, 21:56 »
Susanne- det var en brahma og en araucana hane som døde af hvad jeg vil tro var hjertestop :'(
Nu tilbage som Johanne Schiødt

karina dj

  • Gæst
Sv: Døde maranhaner
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2011, 22:05 »
Jeg forstod det som det var brahmaerne den var gal med  ??? Hjertet vokser for hurtigt  ???

Susanne

  • Gæst
Sv: Døde maranhaner
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2011, 22:34 »
Ups - emne uddebatteret!

Tre er mange, men to er for lidt. Altså til at kunne kaldes en "problemstilling"

Beklager, jeg huskede forkert  ;D

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Døde maranhaner
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2011, 22:46 »
Måske indenfor racen, men vi er tilsyneladende flere som har mistet gode unge haner indenfor kort tid /d

Gad vide hvad årsagen er?
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Laila

  • Bruger
  • Indlæg: 476
  • Ovenover skyerne er Himlen altid blå
Sv: Døde maranhaner
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2011, 12:24 »
Jeg gør det så lige til 3 igen, for det skete også for min maranhane, dog forrige år :)
Bor på mit elskede Lolland;D
1,4 homo Sapiens sapiens afkom
0.1 Rottweiler
1,0 Krølhund ( Puddel)
4,3 Missekatte
0,1 Hamster
Og lidt fjerkræ ;)
610 L Akvarievand

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Døde maranhaner
« Svar #6 Dato: 15 Maj , 2011, 12:38 »
Hvis i gerne vil samle statestik, så mistede jeg også en maranhane her sidste år.. Pludseligt sten død midt i gården, ingen tegn på noget som helst..

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Døde maranhaner
« Svar #7 Dato: 15 Maj , 2011, 12:43 »
min  hane døde også. Han blev bare dårligere og dårligere hang med næbet, så fik han fred...
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Døde maranhaner
« Svar #8 Dato: 15 Maj , 2011, 14:03 »
Vi forærede en Maranhane (4 måneder) væk til gode venner sidste år. Næste morgen lå han stendød i strøelsen. Han var ellers lige så glad for at have fået egne koner og ikke behøvede at snyde sig til at pjanke med Araucana-hanens ::). Stress, måske - men han var jo da kun en stor kylling.....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Døde maranhaner
« Svar #9 Dato: 15 Maj , 2011, 21:38 »
Jeg tror mest opmærksomheden er rettet på Maran hanerne, fordi Maran er blevet til en mode race. Tror disse "mystiske" dødsfald sker inden for alle racer.

Men bortset fra det, kan der jo være flere årsager til et dødsfald i en tidlig alder. Hyppigst er dog hjertefejl, som jo ikke kan ses på dyret.

Min personlige mening er dog - med fare for at komme i kridthuset, at mange af de kyllinger, som sælges, slet ikke burde være solgt. Der er jo desværre en tendens til at avle på hvad man nu har. Ligesom mange også har en tendens til at hjælpe kyllingerne alt for meget, istedet for at lade naturen gå sin gang.
Ikke sagt, at det kun er "havehøns", som avler de syge dyr. Havehøns kan skam lave lige så sunde dyr, som avlerne.

De som for alvor avler har måske også en tendens til at fortsætte med at gøre dyret bedre og bedre - ikke at der er noget skidt i det, men for til sidst at have gået på kompromis med sundhed eller temperament.
Dette har jeg ofte set inden for race hunde, hvor dyrene bliver gude smukke, men hvad hjælper det, når dyret altid er sygt, eller har temperament som en kamphund ;)

Til sidst, for at blive ved emnet, har jeg ikke mistet nogen Maran haner. Har mistet en enkelt høne pga. læggenød.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Døde maranhaner
« Svar #10 Dato: 15 Maj , 2011, 21:41 »
Heller ingen haner er døde her, nogle har haft dårlige ben og er derfor blevet aflivet, men ingen som pludselig har været sten døde, det har jeg dog prøvet med en enkelt høne som var faldet ned fra pinden, men sikkert "bare" en hjertefejl :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Døde maranhaner
« Svar #11 Dato: 15 Maj , 2011, 21:46 »
Jeg tror bestemt ikke at avlere ønsker at gå på kompromi med sundhed og temperament. For avlsdyr der ikke er sunde er heller ikke specielt frugtbare og så er det vist ligevidt med avl. ???
Og desuden hvem ønsker dog haner som er aggressive.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Døde maranhaner
« Svar #12 Dato: 15 Maj , 2011, 21:50 »
Lene: Skulle måske lige ha' indskudt, at som med havehøns, gælder det også for avlere. Det er ikke alle som er uansvarlige i deres opdræt af racen, men der findes desværre dem som sælger alt videre, så en køber kan ende op med dyr, som ikke burde ha' været solgt.
Det var det, som var pointen.

Det er jo aldrig sjovt at stå tilbage med katten i sækken ;)
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Døde maranhaner
« Svar #13 Dato: 15 Maj , 2011, 21:55 »
Tina- jeg vil sige det samme som Lene, jeg vil have sunde høns som vokser godt til, er nemme at opfodre og ikke går og bliver syge samt de skal have et godt temperament så de er behagelige at omgås.

 Og så skal de selvfølgelig lægge mange æg og opnå en for racen passende størrelse. Jeg vi påstå at vi er nogen som bestemt ikke avler på hvad vi har til rådighed, men det bedste vi har til rådighed. Og hvis det bedste ikke er godtnok så må det jo skaffes :)

Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Døde maranhaner
« Svar #14 Dato: 15 Maj , 2011, 21:58 »
Tja jeg mistede også den kobbefarvede hane som jeg købte på LU i 2009, men det er der ikke så meget at gøre ved.

Sådan kan det gå, når man har med levende væsner at gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub