Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gråhåret maran?  (Læst 7944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Gråhåret maran?
« Dato: 20 Februar , 2011, 15:28 »
En af mine kobberfarvede maranhøner fra april 2010, er begyndt at blive meget grå. Hun har mistet farven i kammen og lapperne, er begyndt at få hvide pletter i fjerdragten, og dunene er nu næsten helt grå/hvide. Hun har det fint. Trives, spiser og drikker normalt. Har hun en genfejl der gør hende grå? Eller er der en anden god forklaring på hendes afmatning?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2011, 20:25 »
Jeg har også en maran høne der bliver lidt mere hvid for hvert år/fjerskift. Hvis det er med henblik på udstilling så skal man nok ikke avle videre på sådan en høne.
Der er flere hønseracer som bliver lidt videre fra år til år. Det er vel lidt det samme som når de får "rust" i eks. kraven. Det kan også blive mere og mere fremtrædende og ønskes absolut ikke evd et udstillings dyr.
Men med den kam, som hønen render rundt med så er den alligevel ikke selvskrevet til videre avl ;)

Men for at "koge det ned"... Din høne fejler ikke noget livstruende, kun kosmetisk.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2011, 20:33 »
Synes umiddelbart det er lidt tidligt hun viser tegn på alderdom. Hun er ikke 1 år endnu.
Pletterne i fjerdragten er ikke så bekymrende, men afmatning af kam og hagelapper burde ikke forekomme på en så ung høne.

Som bekendt skjuler høns det når de ikke er helt ved muffen. Jeg synes du skal holde godt øje med hende, da jeg ikke tror hun er helt rask.

Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2011, 20:43 »
Tak for svarene Danny og Erik.

@Danny: Jeg skal ikke udstille, så kosmetiske fejl er ok i hønsegården  :D.

@ Erik: Jeg synes også hun har ændret farve meget hurtigt dvs. over et par uger. Jeg har tjekket hende for utøj, men der er intet at se, og hun virker som sagt frisk. Jeg holder øje med hende, og håber hun blot er kommet i ekstrem tidlig overgangsalder ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2011, 20:45 »
Det var nu også mest de hvide fjer jeg hentydede til. Om hun er mere bleg end hun plejer at være skal jeg ikke gøre mig klog på. Hvis hun spiser normalt og ikke er tynd. Og iøvrigt ikke har utøj så ville jeg nu ikke være nervøs for den lidt blege kam, årstiden taget i betragtning.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #5 Dato: 20 Februar , 2011, 20:51 »
Hendes kam er meget bleg i forhold til de 7 andre høns fra samme kuld. Det er som sagt opstået inden for et par uger, hvor hele hovedet og fjerene omkring har mistet farven, og hvide dun i rumpen er blevet synligt. Jeg holder øje med hende, håber selvfølgelig ikke hun er syg.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #6 Dato: 20 Februar , 2011, 20:56 »
Fjer er dødt væv så det hvide på hovedet og i rumpetten er ikke kommet indenfor et par uger. Bare lige til orientering.
Medmindre at hønen har eksperimenteret med eks. klorin :D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline John Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #7 Dato: 20 Februar , 2011, 21:00 »
Blegning af hoveddele/kam skyldes garanteret at din høne syntes denne vinter er for kold og hun er gået af æglægning. Du skal se, hun begynder igen når varmen vender tilbage.  :) Det samme gør så hendes kulør.  :D
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #8 Dato: 20 Februar , 2011, 21:03 »
Fjer er dødt væv så det hvide på hovedet og i rumpetten er ikke kommet indenfor et par uger. Bare lige til orientering.
Medmindre at hønen har eksperimenteret med eks. klorin :D
Danny
Har selv tænkt det samme ;). Jeg har nok først lagt mærke til hende, da hun for alvor begyndte at tabe farven i kammen og lapperne.

Blegning af hoveddele/kam skyldes garanteret at din høne syntes denne vinter er for kold og hun er gået af æglægning. Du skal se, hun begynder igen når varmen vender tilbage.  :) Det samme gør så hendes kulør.  :D

Det håber jeg på, men pudsigt så, at hendes søstre ikke har tabt farven?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2011, 21:05 »
Så har høns og mennesker måske alligevel mere til fælles end man umiddelbart skulle tro. Vinterbleghed. :D :D
Mvh
Erik Andersen

Offline John Jacobsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2011, 21:14 »
Så har høns og mennesker måske alligevel mere til fælles end man umiddelbart skulle tro. Vinterbleghed. :D :D

Ja, det er heller ikke alle der bliver vinterdeprimerede  :-[  ;D
--ñ--
Avler og udstiller af: Australorps i sorte, blå-randtegnede, moskusænder i sort broget
-og ejer af en dejlig brun labrador ;)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #11 Dato: 11 April , 2011, 21:48 »
En lille opfølgning: "Gråskæg" er stadig lige grå, men hun har det tilsyneladende godt. Hun bliver ikke trådt ret meget af hanerne, men er frisk og livlig. Pudsigt hvor de grå fjer kommer fra...
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Gråhåret maran?
« Svar #12 Dato: 12 April , 2011, 00:14 »
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=16048.15

Tanja se svar nr. 24 i denne tråd.