Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mine æg er ikke særlig mørke?  (Læst 14545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #15 Dato: 21 Januar , 2011, 08:18 »
Iflg. det jeg har læst (et eller andet sted) på den franske maranklubs side skulle det også gælde, hvis man parrer to forskellige racer som lægger henholdsvis hvide og brune æg. Jeg vil se, om jeg kan finde det.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #16 Dato: 21 Januar , 2011, 08:58 »
Ih, hvor er dine æg flotte Tanja! :o /o Mine maranæg er ikke nær så mørke.

Jeg er også med på holdet der gerne vil købe et par rugeæg (eller 10) af dig når foråret en dag dukker op.

 <+  ;)

Det kan vi sikkert sagtens finde ud af, vi kan jo bytte lidt, for blodfornyelsens skyld. Ikke alle mine æg er så mørke som dette, men hanen er fra et flot mørkt æg, så jeg tror det er en god start (hønerne er fra to forskellige stammer). Desværre har stammen kamfejl, så de skal ikke på udstilling. Til gengæld har de godt med kobber i halskraven /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #17 Dato: 21 Januar , 2011, 09:07 »
Her er henvisning til den franske klubs side for ægge-farver (den engelske version, hvor der desværre ikke er så mange oplysninger)
Maran æggefarver
Jeg kan simpelthen ikke finde stedet, men nu har jeg spurgt om hjælp på det franske maranforum, så jeg håber, jeg kan vende tilbage. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #18 Dato: 21 Januar , 2011, 10:36 »
Dette forsøg er beskrevet af et af medlemmerne på det franske maranforum:
voici une photo d'oeufs d'un coq que je voulais tester.
les 2 premier oeufs de gauche est une poule demi naine que pond des oeufs crème.
je l'ai donc mise avec le coq que je voulais tester et ma surpris est de voir que j'ai une poulette qui me pond des oeufs relativement foncés (les 2 de droite) alors que ses soeurs pondent des oeufs beaucoup plus claire (les 3 du milieu).la poule n'ayant jamais été avec un autre coq l'année dernière je ne comprend pas que j'ai un tel résultat.pour moi les poulettes aurais du pondre des oeufs de la mème couleur.

Oversat står der:
Her er billede af æggene fra en hane som jeg ville teste. (Dette har han formuleret lidt dårligt- Marianne)
De to første æg til venstre er fra en høne, som er halvt dværg og som lægger cremefarvede æg.
Jeg har sat den sammen med hanen, jeg ville teste, og til min overraskelse kunne jeg se at jeg fik en høne, som lægger reltivt mørke æg (de to til højre), mens hendes søstre lægger æg som er meget lysere (de re  midten). Hønen har aldrig været sammen med en anden hane sidste år, jeg forstår ikke at jeg får sådant et resultat. Som jeg ser det, skulle hønerne lægge æg med samme farve.


http://img10.imageshack.us/i/p1020430k.jpg/

Jeg leder nu stadig, for jeg er sikker på, at jeg har set specifikke racer nævnt i denne sammenhæng.
« Senest Redigeret: 21 Januar , 2011, 10:47 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #19 Dato: 21 Januar , 2011, 16:03 »
Hvor er det interessant viden, Marianne - og du er god til at viderebringe den.

Jeg har også flere gange hørt, at det er hanen, der leverer genet til æggefarven. Så der er sikkert noget om det!

(men jeg tænker også hver gang: Kan det nu passe?  Ligesom nogen siger, at det er hønen, der leverer størrelsen og hanen, der leverer typen (eller omvendt) og andre siger, at det ikke er korrekt)

Spændende!

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #20 Dato: 21 Januar , 2011, 16:46 »
Det kan vi sikkert sagtens finde ud af, vi kan jo bytte lidt, for blodfornyelsens skyld. Ikke alle mine æg er så mørke som dette, men hanen er fra et flot mørkt æg, så jeg tror det er en god start (hønerne er fra to forskellige stammer). Desværre har stammen kamfejl, så de skal ikke på udstilling. Til gengæld har de godt med kobber i halskraven /o
Tak skal du have :D. Mine høner har også kamfejl og hanerne har egernhale, i hvert fald den ene af dem (har Marianne fortalt, tak for den viden /o). Mine æg varierer også i farven, men de har aldrig været mørkere end et mælkechokolade-"kinderæg" ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #21 Dato: 23 Januar , 2011, 13:39 »
Det er jeg ked af at høre Christina. Jeg syntes ellers at de æg du fik var en fin nok farve, og mine egne høner som har samme forældre som dine lægger altså fine mørke æg :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #22 Dato: 27 Januar , 2011, 23:29 »
Hej Mikkel

De er rigtig fine, æggene... Som vi snakkede om på PM, sætter jeg lige billedet ind her :)

De er en smule mørkere end hybridernes, men slet ikke på samme niveau som Tanjas, vel? :)

Det er nr 1 og 4 øverst fra venstre...

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #23 Dato: 28 Januar , 2011, 08:31 »
Nej de er da godt nok fesne! Det forstår jeg slet ikke. Dem jeg har her, og især forældrene til dine lægger helt mørke æg, de to der ligner knap nok maranæg, så kan godt forstå at du er skuffet, det er jeg ked af, det var da godt nok mærkeligt.. Er der nogen som har en forklaring på det?? ???
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #24 Dato: 28 Januar , 2011, 08:46 »
Mikkel altså! *l Du skal altså ikke sige du er ked af det, for det har da intet med dig at gøre overhovedet! :) Jeg undrede mig bare, og tænkte at der måske var en forklaring...  ;D

Og som jeg også sagde til dig, så er de 2 madammer bare en fryd at have gående i hønsegården, for de er bare så smukke *p

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #25 Dato: 28 Januar , 2011, 08:47 »
Har prøvet at krydse hybrider (Silver Lohman) høner med Kobberfarvet Maran (hane) sidste år og den ene høne jeg nu har tilbage ligger store æg som Lohman og mørke æg som Maran!

Og så kommer der et hver dag ;D !
Mvh

Claus

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Mine æg er ikke særlig mørke?
« Svar #26 Dato: 28 Januar , 2011, 08:52 »
Christina, ja men det er alligevel træls! Hvis det ikke lige går ordentligt med de første, så sig til, så skal jeg nok finde ud af et eller andet så du kan få de mørke æg! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.