Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor lang tid til udvikling? - Maran  (Læst 14929 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Dato: 30 December , 2010, 14:23 »
Ja.. altså.. Nu ligger det jo sådan at jeg gerne skulle have nogle maraner klar til udstilling i år, men det betyder så til gengæld at jeg skal vide nogle ting. Hvor lang tid skal de store maraner have til at udvikle sig, så de er klar til udstilling midt i november og frem til og med LU? Jeg vil helst nøjes med at ruge af en omgang, maksimum to, da det ellers er svært for mig at styre med foderet og alder m.m. Hvor tidligt skal de lægges til?

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #1 Dato: 30 December , 2010, 14:37 »
Når jeg havde mine med til træf, var de et halvt år gamle. Der var de udviklede nok. betydlig mere udviklede end dem jeg så til LU.
En høne skal jo helst have lagt nogle få æg for at de skal være som bedst. Mine høner begyndt og lægge æg, når de var et halvt år.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #2 Dato: 30 December , 2010, 14:41 »
Jeg vil umiddelbart begynde at ruge så de kommer i februar, marts, april og så er det slut :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #3 Dato: 30 December , 2010, 14:48 »
Tak for svar, det lyder fint! ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #4 Dato: 30 December , 2010, 15:37 »
Jeg vil mene, at kyllinger klækket i april kan nå det.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #5 Dato: 30 December , 2010, 15:39 »
Ja, men starten af april så, ikke? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #6 Dato: 30 December , 2010, 16:29 »
Jeg vil helst nøjes med at ruge af en omgang, maksimum to, da det ellers er svært for mig at styre med foderet og alder m.m.
/quote]

Hej igen.

Kan ikke rigtig se problemet med foder og alder.

Hjemme ved mig har jeg en hane og en høne afdeling. Kyllingerne kommer alle ind til hønerne. Det er der det er en varmelampe.
Har så to fodertrug. Et med startfoder og en med voksefoder, hvede, byg og majs. Et vandtrug.
Det med startfoder står i nærheden af varmelampen.
De ældre kyllinger gider ikke spise startfoder og de små kan ikke spise voksefoder. Det kan vel ske en gang i mellem at de tager af det andet trug.
Fint for mig. Kan ikke se problemet  ???

Skal siges at kyllingerne hjemme ved mig, går indendørs de tre første uger inden de kommer derud.
Når hanerne er gamle nok til og få ring på, kommer de over i haneafdelingen. Der er det ingen varmelampe og det fordres kun med voksefoder mix.

I øvrig, så kommer de første Maran æg i maskinen, tirsdag i næste uge. Det er dog ikke så mange. De er lidt sløve med æglægning lige nu.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #7 Dato: 30 December , 2010, 17:52 »
Problemet er at jeg ikke har ret meget plads, derfor skal kuldene her tilrettelægges meget nøje for at kunne styrer det, ellers går det hen og ender som i år hvor jeg har syv forskellige kuld. Her æder de nemlig af hinandens foder som det passer dem, det skider de på, så problemet er at flere af de gamle høns ikke får det de skal have og det samme med kyllingerne. De gamle høns jeg har elsker kyllingernes foder, hvilket resulterede i at flere af hønerne stoppede æglægning sidste år, da de simpelthen blev for fede af at æde de små kyllingers foder :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #8 Dato: 30 December , 2010, 19:09 »
Problemet er at jeg ikke har ret meget plads, derfor skal kuldene her tilrettelægges meget nøje for at kunne styrer det, ellers går det hen og ender som i år hvor jeg har syv forskellige kuld. Her æder de nemlig af hinandens foder som det passer dem, det skider de på, så problemet er at flere af de gamle høns ikke får det de skal have og det samme med kyllingerne. De gamle høns jeg har elsker kyllingernes foder, hvilket resulterede i at flere af hønerne stoppede æglægning sidste år, da de simpelthen blev for fede af at æde de små kyllingers foder :)
Så laver du bare et stykke havehegn eller et eller andet, som kun kyllingerne kan komme ind i. Det er simpelt!

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #9 Dato: 30 December , 2010, 19:54 »
Dem jeg har haft udstillet i år var fra slutningen af april. Jeg ved ikke om store maran skal have lidt længere tid?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #10 Dato: 30 December , 2010, 19:58 »
Marianne, jeg vil skyde på at de skal have måske to måneder mere. Ihvertfald hanerne, for der har jeg lidt problemer med at de først udvikler et godt bryst når de når 7 måneders alderen, så mon ikke at jeg skal satse på 7½-8½ (9) måneder for de flestes vedkommende? :)

 
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #11 Dato: 30 December , 2010, 21:02 »
Marianne. Du fik jo set to af mine Maraner til (Dorking-Maran) træf. Der var de 26 uger gamle. Mon ikke de var udviklede nok.
Min Maran høne, jeg havde med der, fik lagt sit første æg dagen efter vi var der.

I øvrigt, var det synd det ikke kom flere Maran folk, når Willy nu fik lavet et så fint arrangement....

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #12 Dato: 30 December , 2010, 21:12 »
Thomas for mit eget vedkommende havde jeg opgivet at avle maran på det tidspunkt, men nu giver jeg det en chance mere. Forhåbentlig får vi chancen igen på et andet tidspunkt :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #13 Dato: 30 December , 2010, 21:15 »
Og jeg var i Egypten, var rigtig ærgerlig over det for det var en kæmpe mulighed for mig ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvor lang tid til udvikling? - Maran
« Svar #14 Dato: 30 December , 2010, 21:18 »
Mine maran kyllinger skal komme i slut februar og marts. Dem jeg fik i maj var i hvert fald for sene :) men i virkeligheden kan det være ligemeget for jeg tror ikke mine kyllinger vil være udstillingsegnede :)
Nu tilbage som Johanne Schiødt