Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan går det?  (Læst 11334 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Hvordan går det?
« Dato: 22 November , 2010, 17:00 »
Hvordan går det rundt i de forskellige marangårde? ;)

Her går det ok.. Jeg har fået 1,0 sølv/sort maranhane som er god nok, han skal nok forsøges i et kryds med gråstribet næste år. Jeg har også fået 3,8 gråstribede som jeg beholder indtil videre. Så er der også en gammel høne. Af de unge beholder jeg nok kun 1,4 når avlen skal i gang til foråret og så den ene ældre høne.

Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvordan går det?
« Svar #1 Dato: 22 November , 2010, 17:13 »
tjaaa det går jo sådan at her er der 0 maraner null zero none ikke eksiterende.... lorte ræve!
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvordan går det?
« Svar #2 Dato: 22 November , 2010, 17:21 »
Og jeg opgav mine, da de ikke var gode nok til at avle lidt seriøst med. Men jeg savner dem lidt, for de var nogle dejlige høns - og specielt hanen var en sød gut  :D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvordan går det?
« Svar #3 Dato: 22 November , 2010, 19:40 »
Hos os ser det ud til at vi nok skal få de kobberfarvede i dværg godkendt, jeg er lidt mere bekymret for de gråstribede, der har været et uventet frafald, men nu må vi se. *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvordan går det?
« Svar #4 Dato: 22 November , 2010, 20:44 »
Ja, jeg er også en af de før så optimistiske maran-avlere. Jeg bestilte rugeæg i forsommeren af bedste kvalitet fra den tyske maranklub, (sort kobber x sort sølv ), og jeg havde en fin sort kobberhane, som skulle være stamfader til fremtidige nye dansk/tyske.

Kyllingerne, som mest var haner (selvfølgelig - og derudover ikke spor rene i farven) er nu voksne, og jeg har beholdt de tre pæneste sorte (med lidt fejlfarve - hverken sort/kobber eller sort/sølv)

Den fine kobberhane, jeg havde i forvejen, er i mellemtiden død, så jeg har beholdt en plettet/birkefarvet hanekylling.

Ikke avlsmateriale overhovedet. Nok også naivt at tro, at man bare lige bestiller en portion rugeæg og så har man en avlsstamme  ::)

Men de er de dejligste havehøns, man kan forstille sig. Jeg har desuden fået en spættet høne af Johanne og jeg har lovning på en gråstribet fra Linda, så der kan komme fine og forskellige kyllinger til foråret.

Summa sumarum: Jeg har hyggemaraner og kommer ikke til at avle/udstille. (dværgsilkehønsene passer også langt bedre til min sparsomme plads, når der efter jul skal opdeles i flere stammer  ;D )

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvordan går det?
« Svar #5 Dato: 22 November , 2010, 20:54 »
Jeg havde ellers droppet ideen om maraner men med evt. mulighed for at få en fine hane til mine to blå kobber høns så overvejer jeg igen at avle lidt.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan går det?
« Svar #6 Dato: 22 November , 2010, 21:14 »
Mine Maraner er også "hygge" Maraner og mine eneste krav er at de skal kun skal være af en god størrelse, lægge gode store  mørke æg og være uden de værste fejl.

Jeg har pt. 3 sort kobberfarvede høner, en gråstribet høne, en blå kobberfarvet høne og en næste gul sort columbia farvet høne !!
Min hane er en krydsning af sort kobberfarvet og gråstribet og ligner lidt en legbarfarvet.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Psycho

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 629
  • Dorking Høne f. 2010
Sv: Hvordan går det?
« Svar #7 Dato: 22 November , 2010, 21:21 »
Hej.
Her går det næsten fint...

Har jo æg fra samme sted som Susanne. Mine er dog meget fine. Specielt de 4 høner. Den ene hane har lidt for mørke løb, men det er naturlig når de kommer fra så ekstremt mørke æg. Dette vil jo give mine høneafkom evnen og lægge rigtig mørke æg.
Den anden hane er også meget fin, med perfekte løb, men med lidt for meget kobberfarve ned af låren.

Har lovet den sidstnævnte hane til Johanne, så at jeg har en hane i reserve hvis der skulle ske den anden noget.

Min stamme vil blive 1,3 kobberfarvede og 0,1 sølvfarvet.

Har dog lavet en lille prøverugning med 6 æg fra den sølvfarvede, der lægger meget mørke æg. Det gik ikke så godt, da kun 2 var befrugtet og ingen af dem lykkedes og komme ud af skallen.... Regner med at det går bedre næste gang.

Glæder mig til næste sæson, der jeg forhåbentlig har noget til udstilling.

Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Hvordan går det?
« Svar #8 Dato: 22 November , 2010, 21:34 »
status pt: her er 0.2 hyggetanter, Danny`s farvekrydsning(kan snart ikke huske hvad med hvad kobber og...?),  hanen lader livet i morgen efter ihærdig forsøg at hjælpe ham... :'(
Ingen æg endnu - og dem glæder vi os meget til
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hvordan går det?
« Svar #9 Dato: 22 November , 2010, 22:17 »
Her har jeg indtil videre èn flot blå/kobber høne! (synes jeg selv :) )! Derudover har jeg et par blå/kobber haner, og en flot formet Sort/kobber. Jeg har to høner fra Wanda, en god nok Sort/kobber og en fejlfarve. To Blå/kobber splash (De er splashed og skulle vist gerne give blå kobberfarvet høner. Ved ikke lige hvad man så kalder dem :) ) Derudover et par blå/kobber kyllinger. Planen er at avle Blå/kobberen god, men i første omgang at lave nogle gode sort/kobber med tanke på udstilling:)

3,4 ca. til avl.
resten bliver til glade havehøns hos en bekendt:)
Men projekt "Maran til udstilling" bliver nok sat mere eller mindre på standby, når jeg til sommer drager på efterskole...
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Hvordan går det?
« Svar #10 Dato: 22 November , 2010, 22:40 »
Jeg har beholdt 1.5 som resultatet af mit første år som hyggemaranavler. Hanen er god, men hønerne har alle kamfejl, undtagen en af dem. Jeg er ikke helt sikker på jeg er tilfreds med farven på æggene. Grunden til mit forbehold er at jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal forvente... Rugeæggenes farve var mørkere end de æg jeg får, og jeg synes ikke de er mørke nok. Der må tilføres nyt blod til foråret...

Men mage til hyggelige og kønne høns... *h Vi har en ret stor grund og maranerne er de eneste af vores racer, der går overalt. De er virkelig nysgerrige. Til gengæld er de racister :o De går ALTID sammen og jeg har aldrig set hanen træde andre damer end maranerne, selvom alle mine høns (undt. dværgorperne) jævnligt går frit sammen i haven. Spændende at se om det kan lykkes mig at lave marolles-kyllinger (maran + faverolles) til slagt til foråret eller om faverollesæggene forbliver ubefrugtede ;D
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvordan går det?
« Svar #11 Dato: 23 November , 2010, 12:53 »
Det var da trist med det store frafald :)! Håber næste år bringer noget godt ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvordan går det?
« Svar #12 Dato: 23 November , 2010, 13:44 »
@Tanja
Jeg har da et par haner du kan skifte med, ikke at de måske er fejlfri, det vil jeg ikke bedømme, men de er ud af meget mørke æg og høniken fra i år lægger meget mørke æg, men det kan da være der skal lidt, foto til, for jeg har haft mørkere æg end jeg har nu...
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvordan går det?
« Svar #13 Dato: 23 November , 2010, 16:25 »
Jeg har ikke en dyt forstand på hvordan maranerne skal se ud hvis de skal udstilles, men mine er også "bare" hyggehøns :): 8 kobberfarvede høns og 2 haner, alle fra 2010 og fra samme stamme har jeg gående, og de er skønne. Hanerne er flotte, mens hønsene er meget forskellige i størrelse. Nogen har væltekam, andre har ikke. Ved ikke hvad standarden skal være, men tror ikke at væltekam er acceptabelt?

De begyndte at lægge æg da de var 4½ måned gamle, og selv om de ikke er meget mørkebrune, er de stadig flotte, og smager pragtfuldt. Jeg har også araucana og blandingshøns, men mine maraner er nu dem der har mest personlighed, og som Tanja S. beskriver det: De er bare så nysgerrige! Dog er mine ikke "racister" - de træder alle høns i gården, uanset race ;). Derfor skal araucanaerne have deres egen gård og hus til foråret, da de er for små til de store drenge.

Jeg skal helt sikkert fortsætte med maran i fremtiden /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Hvordan går det?
« Svar #14 Dato: 23 November , 2010, 16:59 »
Tanja, væltekam forbudt, men har godt luret billeder af dine maraner, og de er nu ellers rigtig kønne. Jeg er heller ikke verdensmester til at vurdere udstilling osv, men håber da lidt at det kommer med tiden ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.