Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køn på marankyllinger.  (Læst 12938 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

  • Gæst
Køn på marankyllinger.
« Dato: 21 Juli , 2010, 15:21 »
Jeg har netop fået tretten fine dejlige marankyllinger. Sort/sølv og sort/kobber.

Jeg har set en tegning på det franske maranforum, der viser, hvordan man kan se forskel på hane- og hønekyllinger fra starten.

Det er længden på hhv over- og underfjer på den yderste vingespids, der skal sammelignes. Hvis de nederste er længst, er det en hønekylling, og hvis de øverste er længst eller de er lige lange, er det en hanekylling.

Jeg bevæbnede mig med tegning, strips, og tang ud i hønsehuset med det formål at få mærket hanekyllingerne Dels af nysgerrighed, og dels for at se om jeg kunne finde ud af det. (Når de vokser til. kan man jo kontrollere sit resultat)

Jeg må i midlertid melde pas. Det var ikke muligt for mig overhovedet at se nogen synlig forskel.

Er der nogen, der kan den kunst?

De er fem dage gamle. Er det måske kun de allerførstedage, det kan ses?

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #1 Dato: 21 Juli , 2010, 15:29 »
Det lyder meget spændende! Kunne du evt. smide et link til tråden med tegningerne?  :)
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #2 Dato: 21 Juli , 2010, 15:29 »
Den duer desværre ikke på Maran.

Processen med kønsvisning på vingefjer kræver en høne med langsom fjersætning og en hane med hurtig fjersætning. Metoden bruges primært i industrien.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Susanne

  • Gæst
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #3 Dato: 21 Juli , 2010, 15:54 »

Beskeder: 25
City, afgang. , Country: Tarn et Garonne

 Emne: Re : kønsbestemmelse kyllingerTirsdag, oktober 14, 2008 - 18:17  

--------------------------------------------------------------------------------
 
At kønsbestemmelse vingen

i det ene billede til det kvindelige. Fjerene er ulige
http://img292.imageshack.us/img292/7793/femell10jpgsexagekz9.jpg

2 billede i den mandlige , fjerene har samme størrelse
http://img292.imageshack.us/img292/1205/sexagedumalenz6.jpg

Første gang jeg hørte om teknikken, var for ca et år siden, hvor jeg var hjemme hos en fransk opdrætter af maraner. Han forærede mig nogle rugeæg og forklarede. Han viste mig også en skitse, men jeg forstod ikke meget af det franske fagsprog.

Jeg forstod dog (måske) at det skulle gøres indenfor de første to døgn, da fjerne vokser hurtigt ud og slører forskellen. (Og Tina, det kan være her forklaringen ligger. Altså at hvis man ikke får det tjekket hurtigt, er det for sent eller...?)

Senere har jeg fundet samme skitse på det franske maranforum. Jeg har den som print her ved siden af mig. Når jeg taster den lange adresselinie ind, fremkommer kun et lille felt med et rødt kryds (desværre)

Jeg har ledt lidt videre, og her er et link, som jeg håber virker. Det er også fra det franske maranforum. (Spændende forum - og man trykker blot på "oversæt" i øverste hjørne, så kan man forstå det meste )

Håber, det virker. Og at vi kan hjælpe hinanden med at lære teknikken - den er da ret praktisk  /o

 
 
« Senest Redigeret: 21 Juli , 2010, 16:05 Fra Susanne »

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #4 Dato: 21 Juli , 2010, 21:42 »
Når maraner er 1 uge gamle og 3 uger gamle er der tydelig forskel i deres kamme - jeg er mest sikker til at se det når de er 3 uger gamle, men kan godt sjusse mig ind på køn når de er 1 uge  ;)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #5 Dato: 21 Juli , 2010, 22:23 »
Efter 2 uger kunne jeg kun se kønnet på en fra flokken af mine kobberfarvede maraner. Jeg synes ikke der var nogen forskel før den tid, og først efter ca. 4 uger var jeg helt sikre på kønnene hos alle 10 kyllinger.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #6 Dato: 22 Juli , 2010, 13:01 »
Spændende. Det med kammene må jeg se at få lært.

Jeg har ledt og ledt efter flere anvisninger på "vingefjersmetoden". Den er beskrevet en del steder, men det er som regel på udenlandsk, og der står ikke specifikt, om det kun kan bruges på bestemte racer.

 @Tina: Du ved en del mere om langsom  og hurtig fjersætning, end jeg gør (jeg ved faktisk intet, og det er første gang jeg hører om det)

Det, der forvirrer mig er, at den franska maranopdrætter fortalte, at han bruger metoden til sine nyklækkede marankyllinger.

Og kan du fra starten kende forskel på sort/sølv og sort/kobber? Jeg synes nogle af kyllingerne er mere hvide der, hvor de andre er gule - kan det være de sort/sølvfarvede?

@Tanja og Randi: Vil en af jer godt skære ud i pap, hvordan man ser kønnet allerede efter 3 og fire uger. Gætter på, at kammen er større hos hanekyllingerne, men jeg skal lige være HELT sikker!


Offline Tina Holmberg

  • Moderator
  • Indlæg: 700
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #7 Dato: 22 Juli , 2010, 14:43 »
Susanne: Kan godt forstå du er forvirret, når du høre det fra en opdrætter af Maran. Der er også mange som tror, at man kan på alle racer. Det ville da også være dejligt, hvis man kunne ;D

Med hensyn til kobber og sølv kyllinger, så er de ikke umiddelbart til at kende forskel på. Har lige været mine billeder igennem af begge slags, og kan se at begge farver har mere hvide og mere gule kyllinger.
Har du så slet ikke nogen idé om hvor mange du har fået af hver? Er jo lidt spændt på at se hvor mange sølv du har fået.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Susanne

  • Gæst
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #8 Dato: 22 Juli , 2010, 14:48 »
Tina: Desværre! Jeg har købt æggene i Tyskland og fik blot at vide, at der både var sølv og kobber.

Tak for svar - jeg må bare vente og se.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2010, 14:55 »
Susanne, jeg synes hellere du skal få Tina til at forklare dig hvordan du kan se det på en kombination af vurdering af kam og fjerdragten ;D Det virker for mig!
Kammen kan virkelig snyde! Men når de er ca. 4 uger (og frem) og begynder at sætte fjer for alvor og især halefjer, så ser hønerne nydelige ud, mens hanerne ligner noget der er pillet i. Det kan så sammenholdes med kammens udseende og kropsholdning. Så er man så småt ved at være sikker /o Jeg har selv haft en surprisehane, som havde verdens mindste kam indtil han var 7-8 uger, hvor han virkelig gik i vækstspurt. Det var mine første marankyllinger, så jeg havde ikke noget at sammenligne med, men Tina hjalp med ovenstående og da jeg fik sammenholdt kam, holdning og fjersætning, så var jeg ikke i tvivl /o (og han vejede i øvrigt 1800 gram (renset), 16 uger gammel og smagte rigtig godt ;))
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #10 Dato: 22 Juli , 2010, 20:38 »
Susanne: Den ene af mine kyllinger voksede fra de andre med lynets hast efter ca. 2 uger. Jeg var derfor ret sikker på, at det var en hanekylling, og det holdt stik. Den anden hanekylling derimod begyndte først at udvikle større kam og længere halefjer efter ca. 5-6 uger. Her er to billeder fra 3 ugers alderen. Et af hanekyllingen, og et af en hønekylling.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #11 Dato: 22 Juli , 2010, 22:45 »
Tusind tak, Tanja - det er meget hjælpsom information, du kommer med her  /o

Et par rigtig gode billeder - og ja - det ser ud som om selv jeg kan kende forskel på haner og høner i den alder, hvis de to her er kendetegnende for racen.

Super  :D

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Køn på marankyllinger.
« Svar #12 Dato: 23 Juli , 2010, 09:31 »
Ja, men da jeg igen læste hvad du havde skrevet, så kan jeg jo godt se, at det ikke hjælper dig meget i den tidlige identifikantion, som jo var det du egentlig efterlyste ::)

Men ja, jeg synes det var super gode retningslinier Tina kom med og jeg var ikke meget i tvivl anden gang jeg havde kyllinger. Min første identifikation var rigtig og det var kun efter en uges tid, men jeg var først sikker hen omkring 4-ugersalderen... Så jeg synes da du skal prøve at gætte nu (det bliver jo så mest på grundlag af kamstørrelse og måske også holdning) og så se om det holder senere. Hvis der ikke er surprisehaner imellem, er den metode jo fin nok. Og de sikre haner, de bliver desværre sjældent til høner :P

Jeg er næsten helt misundelig, at kønsgætte kyllinger er simpelthen noget af det sjoveste /o
« Senest Redigeret: 23 Juli , 2010, 13:36 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk