Hej!
Jeg er ny i dette forum, og håber at få lidt gode råd til en af vores søde hønsedamer, der desværre blev bidt af ræven i fredags
Vi holder rigtig meget af hende, og vil gerne passe bedst muligt på hende, så hun forhåbentligt kommer sig helt <3
Umiddelbart efter hun var bidt, fandt og vaskede vi to sår - det ene dybt - med sårsæbe og rent vand. Vi har efterfølgende sprayet med klorhexidin 2 x dagligt. Jeg synes, de ser pæne og lukkede ud her 3 dage efter.
MEN: Her til aften fandt jeg så endnu et sår på halsen, som jeg havde overset. Det er større end de andre, åbent, men umiddelbart uden betændelse. Der sidder lidt fjer/dun fast. Jeg sprayede det grundigt med klorhexidin, men har ikke vasket det endnu. Hverken hun selv eller de andre hakker i sårene, der er dækkede af fjer.
Kan vi give hende noget for smerter (det må gøre så ondt!)? Og kan en høne overhovedet komme sig med tre kødsår?
Hun spiser og drikker (ved ikke om hun spiser så meget som hun plejer), og går en smule omkring. Jeg tror ikke, vingerne er brækkede. Hun melder sig når vi kommer med lækkerier, men bevæger sig selvfølgelig langsommere end vanligt. Hun hviler en del (både i huset og udenfor), går tidligt til ro, og flyver ikke op på pinde som hun ellers plejer. Jeg tænker, at det er ok mens hun kommer sig. Men hvad skal vi være obs på ift. om hun får det værre?
På forhånd 1000 tak for jeres input! Hun plejer at være vores eventyrlystne, modige høne, så det er lidt hårdt at se hende så forandret.
Mange gode hønsehilsener
Ida