Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lang klækning  (Læst 1531 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LaerkeK

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Lang klækning
« Dato: 06 Maj , 2023, 15:43 »
Startede en rugning med æg fra løbeænder. Jeg bruger en rugemaskine. Den første ælling kom på den 28. dag og der er ikke kommet flere ud efter 3 dage, jeg kan se at der er ællinger i de andre æg. Har ingen ide om hvad jeg har kunne gøre forkert. Temperaturen er på 37.3 grader og fugtighed på 73%. Hvad skal jeg gøre?
Lærke Kristensen

Offline LaerkeK

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Lang klækning
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2023, 22:27 »
Har nu prøvet at åbne et af æggene, selvom jeg godt ved man ikke burde hjælpe dem ud, men prøvede at finde en forklaring da det aldrig har været et problem med hønseæg. Fosteret var helt dødt. Intet hjerte der bankede. Der var meget slim i ægget, er det muligt de er druknet pga for høj luftfugtighed?? Det knuser selvfølgelig mit hjerte hvis dette er tilfældet :((
Lærke Kristensen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lang klækning
« Svar #2 Dato: 09 Maj , 2023, 17:38 »
jeg er ked af der ikke er nogen der har givet dig et råd, endnu, og jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg ingen erfaring har på dette  område

Offline LaerkeK

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Lang klækning
« Svar #3 Dato: 10 Maj , 2023, 13:19 »
Tak for svaret alligevel Hans-Kurt

Ja opdatering er som frygtet at de simpelthen er druknet i æggene pga for høj luftfugtighed. Jeg fulgte den vejledning der kom med rugemaskinen, da jeg regnede med de havde styr på det siden de havde lavet en vejledning. Rugemaskinens vejledning var mellem 60-75% fugtighed de første 25 dage, hvilket jeg godt kan se er alt for højt efter jeg læste mere og mere på nettet efter en forklaring på hvad der var gået galt, de skal så kun have 50-55% i luftfugtighed. Første gang jeg prøver at ruge andeæg, så vidste ikke bedre.
Det er bare sådan en ærgelig følelse at man har fulgt en vejledning og så er det de skriver bare helt forkert…
Jeg åbnede resten af æggene for at se om man kunne være heldig at der var en mere i live i et af dem, men det eneste der var, var 10 døde ællinger.
Forstår ikke at dette problem med for høj fugtighed ikke bliver skrevet om flere steder, fandt kun en der skrev om at de kunne dø af for høj fugtighed, alle andre steder står der bare de kan være mere slimede når de kommer ud af ægget.
Så ja det var en super trist oplevelse og jeg må så købe nogle daggamle ællinger et andet sted fra, så den ene der kom ikke bliver ensom.
Håber ikke der er andre der oplever lignende :/
Lærke Kristensen

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Lang klækning
« Svar #4 Dato: 10 Maj , 2023, 21:45 »
Ja det er altid trist når det går galt, det er jo trods alt små levende væsner det går ud over. Det kan godt undre mig, at især andeæg kan havde det for vådt/fugtigt, når man tænker på, at nogle reder hos vildænder må ligge meget fugtigt - her tænker jeg på sumpe og rørskove, men det er måske ikke lige her ænder ruger ? ::)