Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød  (Læst 7583 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Dato: 17 November , 2015, 19:45 »
"Racehøns forsvinder - hvis vi ikke passer på dem". Det er temaet for årets udstilling i Hillerød Fjerkræklub den 21.-22 november. Vi har fået lavet nogle flotte plancher og plakater, som fremhæver de særlige værdier, der knytter sig til gamle hønseracer. Vi peger også på, hvilken indflydelse industrifjerkræ har på, at mange racer risikerer at forsvinde, hvis det ikke var for fjerkræklubbernes store arbejde med at holde racerne levende. Læs mere:

www.hilleroed-fjerkrae.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #1 Dato: 17 November , 2015, 21:47 »
Ja, sørgeligt men sandt at mange af de ældgamle racer er på vej til at uddø......

Men et godt og spændende projekt. /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #2 Dato: 18 November , 2015, 15:01 »
Fedt!  Og glædeligt at der flere steder er stigende opmærksomhed og fokus på at bevare racer.  http://m.alleroed.lokalavisen.dk/femstjernet-fjerkrae-/Lokale-nyheder/20151118/artikler/151119254
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #3 Dato: 19 November , 2015, 11:01 »
Fuld tilslutning her fra.
Men når det er sagt, skal det også nævnes, at det ikke kun er industrihybriderne, der luger ud i de gamle racer.
Hvis de gamle racer for enhver pris skal findes i 8 godkendte farver, med tern, polkaprikker og striber, bliver det op ad bakke at bevare dem alle.
Jeg har gule dværg kochin. Det er den oprindelige model, men hvor er de svære at opdrive. Det sidste skrig hedder nemlig perlegrå og skønt man på nettet kan finde gule avlere, viser det sig ofte, at kun hønerne er gule- hanen er perlegrå, for nu er det altså dem, man gerne vil have.
Det er ikke for at kritisere nogen eller noget, men det er ikke sikkert, at det er hybriderne, der er den største udfordring. Racefjerkræfolket har langt mere at vælge imellem, det er nogle andre, der vælger hybriderne.
God dag derude. Her skinner solen altid, min gule dværgkochinhane Helios lyser op på selv de mest (perle)grå dage..

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #4 Dato: 19 November , 2015, 18:47 »
@ Dasiy Cluck - der har du en meget god pointe - for da jeg ønskede at starte op sidste efterår, var det ikke til at købe Brahma i stor i "min farve" - jeg måtte pænt vente til maj året efter. Måske ikke alle er lige tålmodige !. <J
Hertil kommer, når man så sætter nogle flotte eksemplarer til salg, som jeg har gjort, så kan de ikke sælges ?? <A - her er der tale om dværg Brahma.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #5 Dato: 19 November , 2015, 19:25 »
Fuld tilslutning her fra.
Men når det er sagt, skal det også nævnes, at det ikke kun er industrihybriderne, der luger ud i de gamle racer.
Hvis de gamle racer for enhver pris skal findes i 8 godkendte farver, med tern, polkaprikker og striber, bliver det op ad bakke at bevare dem alle.
Jeg har gule dværg kochin. Det er den oprindelige model, men hvor er de svære at opdrive. Det sidste skrig hedder nemlig perlegrå og skønt man på nettet kan finde gule avlere, viser det sig ofte, at kun hønerne er gule- hanen er perlegrå, for nu er det altså dem, man gerne vil have.
Det er ikke for at kritisere nogen eller noget, men det er ikke sikkert, at det er hybriderne, der er den største udfordring. Racefjerkræfolket har langt mere at vælge imellem, det er nogle andre, der vælger hybriderne.
God dag derude. Her skinner solen altid, min gule dværgkochinhane Helios lyser op på selv de mest (perle)grå dage..

Tja, men i det mindst er det jo trods alt stadig racehøns, selvom de findes i flere varieteter, men igen der kan være noget om at "gamle" farver kan forsvinde til fordel for nye.
Men så er det jo kun godt at der stadig er nogen, som vil opdrætte dem også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #6 Dato: 19 November , 2015, 19:28 »
Angående anskaffelse af racehøns, så er de fleste da til at finde, men man skal nok bare være forberedt på at de ikke lige er rundt hjørnet. For det er vist det største "problem" for folk, når man følger lidt med i de forskellige annoncer, som er på diverse medier.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #7 Dato: 20 November , 2015, 16:57 »
Daisy, jeg tror også, du har en pointe. Der findes nok flere forklaringer. Men jeg tror stadig industriens behov for ensretning har en pæn del af ansvaret.
Nu er det heller ikke sådan, at jeg tilskriver al "ondt" til hybridhøns. Jeg har selv et par stykker, som jeg har meget fornøjelse af. Det ene udelukker ikke nødvendigvis det andet. Man har også altid benyttet sig af "Krydsningsfrodighed". Der er ikke noget nyt i det. Men hos industrimodellerne, er det princip drevet ud i det ekstreme efter mine smagsløg.

Min tanke bag vores tema om truslen mod racehøns var mere for at gøre alle hobbyavlere opmærksom på, at de gamle racers overlevelse afhænger af os og os alene. Industrien gør det ikke, og hvem skulle så? Pludselig er de væk.
Som eksempel: Da jeg var barn gik der hvide italienere eller den danske "Skalborghybrid" i hver eneste hønsegård. Fornyligt kontaktede en familie klubben fordi de gerne ville have hvide italienere. Min første tanke var, at de er da tudenemme at skaffe, de render jo alle vegne. Eller gør de? Det var først ved at blive spurgt, at det pludselig gik op for mig, at det gør de ikke længere. Der med ikke sagt at racen er decideret truet. Men det er sådan racer forsvinder. Alle tror at alle andre sørger for de findes, eller man tænker bare ikke over det. Pludselig er det sevet væk som vand i en sandkasse...

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #8 Dato: 20 November , 2015, 20:35 »
For år tilbage, erindrer jeg megen tale om Skalborghønen. Det er mit indtryk, at den blev fundet i Jylland et sted. Den var mit højeste ønske mht anskaffelse af høns - men jeg kunne ikke finde den, eller retter, det jeg fandt om den, svarrede ikke til min opfattelse af den gamle race. Findes den i dag - den oprindelige altså ?

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #9 Dato: 20 November , 2015, 21:24 »
Den rigtige Skalborghøne findes desværre ikke mere. Jeg ved ikke om de for alvor kom videre med en re-lancering om man så må sige:

http://www.information.dk/15229

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #10 Dato: 21 November , 2015, 00:24 »
Har googlet lidt, og har fundet frem til, at i dag kan man købe Hvid Italiener af Skaldborglinien, hos Hellevadrugeri i Jylland.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #11 Dato: 21 November , 2015, 11:31 »
Det er vel lidt som med gendannelse af uroksen via vores tamkvæg. Jeg kan ikke blive enig med mig selv om, hvorvidt jeg synes det er en god ide. Bliver det nogensinde det samme, som det, vi har mistet? Det er der vel ikke rigtig noget svar på.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 938
Sv: Racehøns forsvinder - Tema for udstilling i Hillerød
« Svar #12 Dato: 21 November , 2015, 22:41 »
Rigtigt, det bliver aldrig det samme - men spændende er det jo. Det der kan få mig lidt op i stolen, er, den udsendelse der viste et fund af en mammut - dybfrossen - og hvor der flød blod-ligende væske ud af. Der er forskere der mener, de kan genskabe en mammut, hvis der er brugbart DNA i det blod. Det er på kanten af hvad jeg kan kapere.