Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: afliv ræv  (Læst 13527 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karensminde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 344
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
Sv: afliv ræv
« Svar #15 Dato: 18 Juni , 2013, 14:28 »
Ræven er en del af dansk natur, den skal også have lov til at være her. Og jeg udtaler mig altså som hønse opdrætter, og har mange 100 Orpington´er gående, samt de ny fødte lam (vi har også fåre-avl med stam-besætning) er også udsatte for at blive ræve føde.
Men det er nu engang min pligt at sørge for at mine indhegninger er iorden, og det er noget jeg går meget op i, for at forhindre ræven i at tage mine mange høns samt lam.
Det kan lade sig gøre, hvis man er omhyggelig med sin hegning, og jeg har således ikke mistet dyr til ræven i rigtig mange år.
NB: mine indhegning er absolut ikke nogen "fort nox", blot simple indhegninger med ikke højt hegn eller overdækning, ikke noget nedgravet.
MEN vigtigst af alt, der er el-hegn. Med et el-hegn, korrekt opsat, behøver jeg ikke tænke på ræven, som jeg ved går rundt langs indhegninger hver nat.
Den får selvfølgelig sin belønning for god opførsel :)  og bliver tildelt slagteaffald, døde dyr osv., som blot lægges udenfor hegnet.

Fuldkommen enig   /o /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: afliv ræv
« Svar #16 Dato: 18 Juni , 2013, 17:27 »
Hvis jeg tager ræven på fersk gerning i færd med at slå mine avlsgæs ihjel.......... Så skyder jeg den på stedet..... Jeg har gjort mine foranstaltninger via hegn og el, så risikoen er minimeret maksimalt, men skulle det ske, så BANG!
Lars

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: afliv ræv
« Svar #17 Dato: 18 Juni , 2013, 18:44 »
Jeg er enig med Rudy, men især fordi man skal huske at ræve er territoriale dyr. Afliv den ene og der flytter en ny ind!

(Hilsen hende, der kom til at fodre ræven med en af børnenes seramaer imorges. Men de er retteligt sure på mig og ikke røven, det var nemlig mig, der havde glemt at lukke)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: afliv ræv
« Svar #18 Dato: 19 August , 2013, 12:24 »
Jeg blev anbefalet at sætte strøm til en død høne. Når Mikkel eller Mikkeline så tog en bid fik de deres livs forskrækkelse og vendte aldrig tilbage
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Daisy Cluck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: afliv ræv
« Svar #19 Dato: 19 August , 2013, 12:32 »
Ham Mikkel..
Hidtil er vi blevet forskånet. men bliver Mikkel en dag et problem, er der i følge en god ven kun et at gøre: Få en lama!
Der er en fåreavler i Espergærde, som efter sigende ikke har fået taget et eneste lam, efter han satte en lama sammen med fåreflokken. Ideen var ikke hans egen-det var et råd, han fik. Desværre bor vi i byzone.

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: afliv ræv
« Svar #20 Dato: 19 August , 2013, 12:39 »
Det med lamaer har jeg hør fra flere. land ande fra Australien og England
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Turbomoster

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 238
Sv: afliv ræv
« Svar #21 Dato: 19 August , 2013, 12:50 »
Jeg har også masser af elhegn her og mine børnebørn (den yngste er 2 år) har lært, at det rører man bare ikke ved - mine børn er også opvokset på landet med elhegn  /o
 

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: afliv ræv
« Svar #22 Dato: 19 August , 2013, 15:35 »
Jeg har også masser af elhegn her og mine børnebørn (den yngste er 2 år) har lært, at det rører man bare ikke ved - mine børn er også opvokset på landet med elhegn  /o

Vi har også elhegn omkring hestene og alle er informeret om, at man dør ikke af at røre ved det - det føles bare sådan  :o

og den eneste - ud over mig  :-[ - der har "forsøgt" er min nevø, som fik sat panden i tråden - det gør han så ikke igen (men spørger nu om der er slukket for hegnet INDEN han går med ud til hestene  ;D )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline StinneG

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 309
Sv: afliv ræv
« Svar #23 Dato: 29 August , 2013, 23:04 »
Virkelig dejligt at læse dine svar Rudy, gid der var flere med din holdning og syn på tingene. Vi har her i husstanden kæmpet verbale kampe i år på flere fronte for at redde ræve i hvalpesæsonen fra at blive skudt. Den ene gang også med nogle af vores bekendte som var så trætte af at ræven tog deres høns.... fordi de ikke altid lukkede for hønsene om natten :( tusind tak for dit indlæg Rudy dejligt at læse. Og hæfter mig også meget ved det du skriver om at det er vores ansvar at sikre vores dyr. Om man ikke orker at lukke for sine høns som er fritgående i haven eller lign. så kan det immervæk ikke være en sulten rævs skyld...som måske endda er en rævemor med sultne hvalpe
dværgsilker, i, SortSølv, sølvvildtfarvet, guldvildtfarvet, splash, gul og hvid.
,1 Paint horse, 0,1 Jack russel terrier, 2,1 bl.racekatte og 1,0 sød og dyreglad kæreste, som er god til, at bygge. Bor på dejligt hestested med masser af jord og nogle dejlig store  hønsegårde og huse i Vestsjælland. Netop lykkelig ejer at endnu et nyt stort hønsehus med tilhørende gårde og 4 stammerum :)

Bedste hilsner Stine Gersby
www.silkies.dk