Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Blishøns  (Læst 3138 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Blishøns
« Dato: 12 Juli , 2012, 13:03 »
Hej allesammen!:-) Nu måtte jeg lige oprette min anden tråd herinde, fordi vi har et problem. Ude i vores have, lå der en blishønemor på sine æg, som er befrugtede, men moren har forladt æggene. Vi har så lagt æggene ind til en skruk høne, og nu er der en som er klækket, resten døde af kulde (der var 4 ialt), da moren stod af reden da en af dem kom ud  :-\ Hvad gør vi så nu? Moren har accepteret den, og den går sammen med en anden kylling. Hvad skal vi fodrer den med? Kan den overhovedet overleve? Vi har gav dem havregryn med vand og mosteærter, er det nok? Eller hvad skal vi gøre?

Hilsen Louise

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Blishøns
« Svar #1 Dato: 12 Juli , 2012, 13:21 »
Uden at have ret meget forstand på opdræt af den type vildt, så tror jeg bestemt de skal have noget føde der er proteinrig, da de vist i naturen lever af insekter i søen samt vandplanter.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blishøns
« Svar #2 Dato: 12 Juli , 2012, 13:51 »
Fra WikipediA:
Blishønen dykker efter føde på lavt vand og æder vandplanter, små muslinger, insekter og snegle, men den græsser også på land
Så altså, som Rudy skriver: protein er nok ret vigtigt. Evt. som hakket hårdkogt æg, hakkede rejer eller opgravede regnorm som tilskud til kyllingefoderet. Ellers kan man jo indlevere den på en vildtplejestation, der er rutinerede i den slags. Eller ringe og spørge om hjælp.
God fornøjelse med den. Håber det bedste.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Louise22

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Blishøns
« Svar #3 Dato: 12 Juli , 2012, 17:59 »
Mange tak for jeres hurtige svar!:-) Vi vil gerne beholde den, for det er da en sjov lille fyr at ha'  :) Skal vi så (hvis den overlever) lave et anlæg med noget vand den kan svømme i?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Blishøns
« Svar #4 Dato: 12 Juli , 2012, 18:03 »
Jeg tror ikke at vi er mange her, der har forstand på blishøns, så prøv at ringe til en af Dyrenes Beskyttelses vildtplejestationer. Det bedste for det lille pus ville jo nok være at blive sat tilbage til naturen. Den er jo skabt til at svømme og ikke til at gå alene rundt blandt høns. Men prøv at spørge, de er altid flinke til at give gode råd.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand