Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Diarre hos nye kyllinger.  (Læst 25456 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #75 Dato: 08 Januar , 2012, 13:25 »
Det kan godt være temp. har svinget for meget. De har trods alt stået i drivhuset og jeg har ikke  termostat
på varmen.

Det lader til at den allersidste måske klare sig......
« Senest Redigeret: 08 Januar , 2012, 13:32 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #76 Dato: 08 Januar , 2012, 14:03 »
Jeg er ikke ekspert, men jeg er faktisk slet ikke sikker på, at de har coccidiose. Det lyder usandsynligt, at de skulle få en parasit (som de jo skal samle op), parasitten skal formere sig og forårsage så meget sygdom, at kyllingerne dør af det når de er 4 dage gamle <A Som Jean selv skriver, så har de været i en helt ren papkasse... Muligvis tager jeg fejl og kyllinger kan klække med parasitten i sig eller smitten kan foregå anderledes end det jeg ved...

Men hvis man har rigtig rigtig kraftig diarré, så kan det altså godt ende med at blive blodigt uden der er tale om parasitter - det gælder både mennesker og dyr.

Og lige præcis ovenstående overvejelser, er det dyrlægen er uddannet til.
Problemet med empiri (slutninger, der drages på grundlag af erfaring) er, at man sjældent finder ud af man tager fejl. Hvis man giver medicin til et dyr, der ikke har coocidiose (eller er forkølet eller...) så sker der et af to ting:
1) dyret dør og så kan man argumentere for at man kom for sent igang med behandlingen eller
2) dyret bliver rask og så var det coccidiose den fejlede føler man sig overbevist om (eller også var det ikke, men det gik over af sig selv)

Det samme gælder for antibiotikum. Problemet er bare at hver behandling udgør en risiko for resistensudvikling. Jeg har tidligere haft min daglige gang på et mikrobiologisk laboratorium. Det er skræmmende hvor mange helt almindelige mennesker, der har bakterier i kroppen, der er resistente overfor almindelige typer antibiotikum.
Så det kan godt være at mange af reglerne er irriterende og tilsyneladende er lavet bag et skrivebord, men personligt ville jeg meget nødigt være foruden (for jeg har nemlig også set hvilke bakterielle underligheder man kan samle op i lande hvor antibiotikum kan købes i håndkøb. Og tro mig, der skal vi ikke hen!)

Jer som har sendt billeder af syge høns via mail til Bjarne, har i fået den hjælp i skulle?

Jeg vil foreslå det ikke udpensles på forum, uden jeg ved om man får hjælp uden konsultation hos Bjarne, men hvis det udbasuneres på nettet, så holder da i al fald op ;)

« Senest Redigeret: 08 Januar , 2012, 14:10 Fra Tanja S.B. »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #77 Dato: 08 Januar , 2012, 15:20 »
Jeg har nu taget det sidste lille pus ind i huset og er ved at justere temp. Imens sidder jeg og varmer den i BH'en, foran fjersynet ;D Den sidste ser ikke ud til at have haft diarre.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #78 Dato: 08 Januar , 2012, 15:40 »
Man kan så diskutere om det er en god idé med en enlig kylling, der heller ikke har en skruk-mor?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #79 Dato: 08 Januar , 2012, 15:43 »
Jeg har ingen skruk i øjeblikket men forhåbentligt er den ikke enlig så længe, rugemaskinen kører for fuld drøn. /o  Lige nu sover den i buret under lampen, så der er ro lige nu.


Update: Den har lige lavet en fin og fast "prut", så den skal nok klare sig. Nu håber jeg så bare på det er en høne og ikke en hane. ::)
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2012, 14:08 Fra Jean Hansen (Lavbo) »
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #80 Dato: 08 Januar , 2012, 19:50 »
den lille har da nok den bedste rugemor, hvad siger de hos købmanden til pip pip fra bh'n ;D ;D

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #81 Dato: 08 Januar , 2012, 19:52 »
Tror lige jeg venter lidt med at tage Lille-Fisen med til købmanden, til den er lidt større ;D det er mere min mand, han ryster på hovedet af mig :D
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

pylle pylle

  • Gæst
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #82 Dato: 08 Januar , 2012, 19:54 »
Det er desværre for tidligt at sige Jean.. men nogle dyr udvikler resistens over for bakterien.. så måske.. Håber det bedste..

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #83 Dato: 08 Januar , 2012, 19:55 »
Indtil nu har alle prutter været faste og ser pænere og pænere ud. Den søger selv efter mad og vand, så jeg håber.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Patricia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 426
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Diarre hos nye kyllinger.
« Svar #84 Dato: 08 Januar , 2012, 22:45 »
Det kan jo være lige meget om det er en hane, skulle den ikke bare i gryden :D
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk