Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dådyr  (Læst 12937 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Dådyr
« Dato: 06 Maj , 2011, 23:34 »
Hejsa,

Jeg ville høre om der var andre der havde dådyr gående i indhegning? - Jeg overvejer om jeg skulle til at få noget nyt blod ind i flokken. - Eller eventuelt sælge levende i stedet for slagtede dyr?

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Dådyr
« Svar #1 Dato: 11 April , 2012, 18:36 »
Jeg ville egentligt høre om der var kommet nogle nye på hvor ovenstående havde interesse :)

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Dådyr
« Svar #2 Dato: 11 April , 2012, 22:06 »
Når vi får solgt vores hus, og købt noget større med noget jord til, er det planen at vi vil have dådyr i indhegning. Både mhp slagtning og for hyggens skyld :D

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline Lillemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dådyr
« Svar #3 Dato: 23 April , 2012, 13:52 »
Vi har fået 2 hinde for en uge siden - de er faldet vældig godt til - mht nyt blod i stammen, så må vi nok stå over et enkelt år eller 2 -vores hinde er efter sigende ikælvede, og forventes føde ca. st. Hans.
Vores hjort kommer først når han har fejet basten, men så skulle han komme til glæde og fornøjelse, både for os og for hindene ;D
I mellemtiden må de nøjes med selskab af et par påfugle + at jeg søer 3-4 hønniker med lys og lygte.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dådyr
« Svar #4 Dato: 23 April , 2012, 17:55 »
Velkommen på forum, Eva :D
Det lyder rigtig dejligt med jeres dyr /o
Jeg er leveringsdygtig i halvstore dværgmaran kyllinger, de vil med stor sandsynlighed starte på æglægning til august. Det er supergode æglæggere (50 g), rolige og tillidsfulde høns, der går bag et 60 cm højt hegn.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lillemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dådyr
« Svar #5 Dato: 23 April , 2012, 18:11 »
Tak for svar Marianne - men jeg kan se at du bor i Jylland, så umiddelbart bliver det lidt lang transport, o nej vi har ikke planer om at komme til Jylland indenfor rimeli tid:-(
Men hvis du hør om andre som bor i region Sjælland eller hovedstaden, så er jeg meget interesseret.
Lyder som en spændende race, men jeg har ikke så meget forstand på høns, andet end at dværhøns vistnok skulle være ode til at flyve op, hvis de føler si truet - passer det?
På genhør
Eva

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dådyr
« Svar #6 Dato: 23 April , 2012, 18:21 »
Jeg tror ikke man kan sige om dværghøns generelt, at de flyver op, det er nok snarere "lette" (= dem der ikke vejer så meget), der flyver op uanset om de er stor race eller dværg.
Min mand skal faktisk til møde i Spodsbjerg på tirsdag, så hvis du kunne hente dem der om morgenen, kan de leveres i Spodsbjerg på havnen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lillemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dådyr
« Svar #7 Dato: 24 April , 2012, 10:51 »
Jeg kommer lige tilbage til dig mht. dette. Men min mand mener at vi skal vente til vi har etableret de påfugle vi går og venter på:-), men lad os se om jeg ikke kan overtale ham;-)
I øvrigt har vi jo slet ikke talt om pris, kan du komme tilbage med en priside?
De bedste hilsener
Eva

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dådyr
« Svar #8 Dato: 24 April , 2012, 22:57 »
Så er mødet flyttet fra Spodsbjerg til Rønne, så der kan ikke leveres noget i Spodsbjerg /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dådyr
« Svar #9 Dato: 24 April , 2012, 23:24 »
Velkommen på Forum Eva.

Hvis du søger høns vil jeg anbefale dig at oprette en tråd (nyt emne) under efterlyses. Det giver normalt flere tilbagemeldinger/forslag. Der er indtil flere på Lolland der er aktive her på Forum, så måske nogle af dem kan hjælpe.

Mvh
Erik Andersen

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Dådyr
« Svar #10 Dato: 25 April , 2012, 05:20 »
Mhp høns - hvad ville du have?

Kunne måske være leveringsdygtig med brune danske landhøns i stor senere på året.

Bor ved Søllested på lolland, så du kunne evt komme forbi og se forældredyrene først
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lillemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dådyr
« Svar #11 Dato: 25 April , 2012, 06:21 »
Tak for jeres svar ang. høns -er nybegynder pta. at jeg er vokset op på landet:-)
men min mad siger at ham der leverer vildænder til vores jagt også har høns-så jeg drejer forbi der og hører.

Offline Alex Andresen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Dådyr
« Svar #12 Dato: 25 April , 2012, 20:40 »
Nu er det jo en dådyrs-relateret tråd, så jeg benytter lejligheden til at spørge lidt ind til dådyret. Hvis der er nogen der kan fortælle mig lidt om hvad de kræver. Det indebærer b.l.a. plads, foder, højde på hegn... Hvis der er nogen der ved noget om disse smukke hjorte, ville det da være glædeligt..  :)
Ejer af 1,1,3 gæs af den brogede landrace, dreudover 1,3 sussex og 1,2 moskus i brun- og sortbroget. (Ænderne der lige nu ligger og ruger på 16 og 13 æg + 1 gåseæg)

Offline Lillemor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Sv: Dådyr
« Svar #13 Dato: 26 April , 2012, 05:49 »
Vores indhegning er ca.500 kvm, med mulighed for at udbygge med en ekstra indhegning hvor hindene kan være ved kælvning hvis vi synes at de virker utrygge,eller bruge som vekselmark hvis græsset bliver alt for tyndslidt i indhegningen. Hegnet er 2,5m højt trådnet på egebjælker.
De har et lætag de kan gå ind under og hvor automaten med foder står.
Vi har mange skjulesteder til dem og har desuden lavet et stengærde, som de er meget glade for at springe over.
Dyrene er meget nøjsomme, og kan i princippet spise det meste, men vi har valgt at de har tilgang til rigeligt hø, får korn og kraftfoder fra automat, drikkevand fra automat, sliksten og så får de en gulerod eller et æble som "treat". Men så længe det er rigeligt frisk græs så foretrækker de dette. Vi har købt 2, forhåbentlig, ikælvede hinde, hjorten får vi først når han ikke har bast. Da vi kun skal have dyrene til husbehov og hygge så passer denne størrelse hold os fint.

Offline Alex Andresen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Dådyr
« Svar #14 Dato: 30 April , 2012, 16:55 »
Okay. Hvor mange meter hegn går der til en indhegning på 500 kvm? :)
Ejer af 1,1,3 gæs af den brogede landrace, dreudover 1,3 sussex og 1,2 moskus i brun- og sortbroget. (Ænderne der lige nu ligger og ruger på 16 og 13 æg + 1 gåseæg)