Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bukken stanger  (Læst 8677 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Bukken stanger
« Dato: 26 ſeptember , 2010, 12:08 »
Hejsa
nu har vi fået anskaffet os to geder - Prop og Berta på 2 år. Prop er en kastereret buk og Berta en 'hunged'
De er inde ved hønsene men står bundet.
Det har de været opvokset med, men til foråret bygger vi en ordentlig indhegning så de kan gå frit!
Prop er ikke helt tryg ved vores hund - Cocker spaniel. Dette på trods af han har været vant til anden hund, børn og heste i sit tidligere hjem.

Problemet er at Prop stanger - uden der er tegn på optakt... Lige pludselig gør han det bare og de sidste to gange er det min 2-årige der er blevet stanget...  >:(

Hvad kan jeg gøre for at få Prop til at stoppe med at stange? Kan jeg opdrage på ham?
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Mette E

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 100
Sv: Bukken stanger
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2010, 13:20 »
Jeg vil mene at når først de har fået de tendenser med at stange, så er der ikke andet at gøre end slagt og anskaf en ny, evt. et kid der skal flaskes op.
Det er super vigtigt at man ikke klør væddere/bukke i panden, da det ildner dem op til at stange. Og når de først har lært ja så.............

Held og lykke
Med venlig hilsen
Mette E

Høns, får, Dexter kvæg

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Bukken stanger
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2010, 16:56 »
Hej Randi

Vores Mads, stangede også mine børn, og mig selv. Vi læste os til flg. metode, som hjalp på problemet:

Forbered først børnene på at du vil skælde ham rigtig meget ud, hvis han stanger igen, og at de ikke skal blive bange, når du gør det. Når han så stanger, tar' du fat i begge horn, og tvinger hans hovede ned til den ene side ved jorden. Så "sparker" du benene væk under ham, så han kommer ned og ligge på jorden på siden. Imens alt dette sker, SKÆÆÆÆLDER du ham højlydt ud, så han ikke er i tvivl om at du mener det.

Det kan godt være at han efter et stykke tid vil forsøge sig nogle gange igen, men det virker, og til sidst vil han stoppe med det, og acceptere at mennesker er over ham. Det er i øvrigt mest virksomt, hvis det er en med en dyb mandestemme, som gør det :)

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Bukken stanger
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:15 »
@ Christina
jeres Mads - han er ikke så stor vel? Er det en af dværgene fra Peter?

Vores Prop han er ikke en dværgged og så er han 2 år - og formentlig i 'hans bedste alder'  :-\

Jeg tror ikke jeg har kræfter nok til at nedlægge Prop på den måde  :D

Andre gode råd  ???  ???
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Bukken stanger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:37 »
Jeg syntes under ingen omstændigheder at en fold med væddere eller bukke er et sted børn bør færdes. Jeg har selv gårdens avlsvæddere gående sammen i en fold når de ikke er sat i avl. Denne fold med 4-5 avlsvæddere, bør selv voksne være påpaslige med at færdes i. Det samme gør sig gældende hvis der kun er tale om een vædder eller buk.
De kan udmærket i de første år virke fredelige og rare, for så pludselig uden varsel at gå til angreb en dag. Det er naturens orden. Det er da en sølle vædder eller buk hvis den ikke gider forsvare retten til sin folk mod kunkurrenter. Og det er lige hvad de med tiden begynder at opfatte deres ejer som. Disse udfald/angreb kan forekomme såvel når vædder/buk går ved hundyr som når de går for sig selv.

GKV

  • Gæst
Sv: Bukken stanger
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:42 »
@ Randi, det er ikke så svært og tungt som det lyder og hvis du skulle få held med det, vil det hjælpe. En anden ting er at bukken ofte, lige før angreb, slikker sig om munden og så skal man være på vagt. Har han først fået turen et par gange og du er opmærksom kan du til sidst klare den med et NEJ.

Desværre vil det jo nok kun være dig respekten så gælder, de er og bliver nogle bisser og bukke der ikke skal bruges i avl skal spises, men det er min mening om den sag.

Rudy skrev imens og jeg er fuldstændig enig med ham, det er ikke for tøsedrenge.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bukken stanger
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:57 »
Når den er kastereret så er det vel ikke pga af damer og hormoner at den stanger, men mere en meget dårlig uvane, dem som havde dem før har sikkert syntes at det var sjovt at lege stangeleg med den.
Det skal man ikke gøre,  men knald den en på låget og sig NEJ når den forsøger sig .

Desuden har jeg hørt at væddere er mere upålidelige end bukke. Jeg har selv to Boer bukke som er lige nu er to testeteron bomber, men de kan sagtens omgås, for de er afrettet fra små af.

Men med alle rigtige handyr (bukke, væddere, tyre og hingste) skal man være mere påpasselig og de SKAL have respekt, desuden mener jeg ikke at små børn skal omgås bukke, væddere, tyre og hingste.

« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2010, 12:04 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bukken stanger
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2010, 10:10 »
Uha nej, har fået bøjet mit ene ben bøjet bagud af en 'flink' vædder, som lige valgte at lægge sine 120 kg bag et angreb, heldigvis kun fra 1 meters afstand. Kunne ikke støtte på benet i flere dage efter.

Børn er forment adgang til folden, når der er vædder, uanset hvor kælen den er over hegnet.
Mvh Marianne

Offline Randi Krak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 041
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Bukken stanger
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2010, 08:21 »
Ungerne har heller ikke adgang mere til Prop og Berta  /o

Hvis man skal slagte sådan en ged - hvor gammel skal den helst være ??
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Bukken stanger
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:23 »
Kastrater og geder kan slagtes nårsomhelst. Smager dejligt ;D ;D ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Bukken stanger
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2010, 09:45 »
Vi slagter vores kastrater, når de er mellem 1 og 1½ år, men man kan sagtens slagte dem tidligere og også senere!!
Hvis de er under et år er kødet mere fint og jo ældre de bliver, jo mørkere og mere kraftigt bliver kødet!!
Og det smager bare helt vidunderligt!!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tue Diemer

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 121
    • Vores hjemmeside
Sv: Bukken stanger
« Svar #11 Dato: 13 November , 2010, 20:19 »
En buk er først fuldvoksen når han er 3 år, og vil ofte få yderligere muskelmasse herefter, så hvis han "kun" er 2 år er han ikke i sin bedste alder endnu  :)

Geder har et modbydeligt hakkeinstinkt, og stanger alle som er lavere placeret i herakiet når de får lejligheden.  Så du skal sørge for at de forstår at du er "overged" når du er hos dem.  Jeg ville gøre som Christina skriver.  Jeg er aldrig selv blevet stanget af egne geder, men vi havde en ged der skubbede/stangede vores dengang omkring 3-årige søn.  Jeg greb straks fat i hende, væltede hende om på ryggen og gav en meget højrystet skideballe. Men hun gjorde det igen en anden gang, og så røg hun altså med næste sending til slagteriet.

Der er meget forskel på hvor aggressive de forskellige racer er, hvor især dværggeder og landrace har ry for at være stride, mens f.eks. boere sjældent er aggressive (ved denne race har omgængelighed, pga. størrelsen, også været et udvælgelseskriterie i udviklingen af racen).

Umiddelbart tror jeg det kan være svært at få en ged der stanger til at holde op, men de fleste gedeavlere jeg kender slagter sådanne dyr da det er en skidt idé at avle på, så jeg har heller ikke hørt om nogen som har gjort en større indsats for at få en stangende ged på ret køl.   

Jeg ville selv spise dyret.

  MVH:
        Tue
        www.spisged.dk
Masser af Boergeder suppleret med lidt blandede høns.

www.spisged.dk