Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige  (Læst 12490 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #15 Dato: 09 August , 2010, 22:45 »
Får og geder må man gerne slagte hjemme, du skal "bare" have en boltpistol, meen det er vist dyrere at få DAKA til at hente affaldet end hvad det koster at få slagtet på slagteri.

Men så har man selvfølgelig også transporten til slagteriet og som med alt andet her i DK,så er der en masse regler om det også.

'Min' slagter afhenter grisene på min matrikel søndag. De bliver så slagtet og renset mandag. Fredag eller lørdag møder vi op på slagteriet for at være med ved udskæringen. Vores opgave er at lade ham vide hvad der skal skæres af de forskellige dele og så putte det i dertil egnede plasticposer efterhånden som han skærer det ud. Han laver også fars for os af de dele som ikke egner sig til andet. Knogler, hoved, tæer etc kan vi få med hvis vi vil og ellers sørger han for bortskaffelse.
Pris kr 500 pr gris på ca 100 kg slagtet vægt.

Det finder jeg overkommeligt.
« Senest Redigeret: 09 August , 2010, 22:47 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #16 Dato: 09 August , 2010, 23:23 »
@ Pilegaarden.

Prøv evt. næste gang du får slagtet, at undlade at få hakket dit hakkekød, dybfrysning udtørre kødet... Få hakkekødet i småkød eller hele stykker og hak det selv umiddelbart før anvendelse, du vil opleve at der er både mere smag og saft i kødet, og kan nogenlunde selv bedømme/regulere fedtprocenten...
Er kødet hakket kan man vacumpakke kødet inden det fryses, så udtørre kødet ikke så meget og posen iser ikke til indvendigt, husholdnings-vakuum-pakkere koster ikke en herregård.

Vakuum-pakker :

http://grillbutikken.dk/product.php?id_product=20




Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: åbent spørgsmål til Bjørn og andre mad/grill-kyndige
« Svar #17 Dato: 12 ſeptember , 2010, 17:10 »
Så en lille update til interesserede. Vi slagtede så et hængebugsvin på ca. 10 måneder for fjorten dage siden, en so som ikke var blevet ret stor. Jeg endte med at flå den, ikke fordi fedtlaget var specielt voldsomt men fordi det var lettere. Den blev pakket godt ind i stof og hejst op under taget på laden, for at tørre godt inden den kom i fryseren. Torsdag aften tog jeg den op og hængte den, i mangel af plads i køleskabet, til optøning i det køligste rum jeg kunne finde, så lavede jeg en stor portion marinade som kom sammen med grisen fredag og lørdag stoppede jeg den med æbler og syede maveskindet sammen. Jeg var lidt bekymret for om den ville blive for tør nu da skindet var flået af, så pakkede den først ind i rabarberblade og derefter staniol, så kom den på grillen ved lav varme midt på dagen og efter ca. fem timer med lav varme pakkede jeg den ud, hævede temperaturen lidt og gav den ca. et par timer eller tre mere, til den var helt gylden udenpå og temperaturen inde i baglåret var omkring 76-77 grader.
Og ja det smagte virkelig godt, kødet var perfekt mørt og meget saftigt, en anelse sødligt men skyldes måske at der var en del honning i marinaden, men virkelig lækkert og helt sikkert en god måned at lave hængebugsvin på og ikke sidste gang.

Rasmus