Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Kinesisk malurt virker mod Coccidiose parasitter!  (Læst 3123 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Kinesisk malurt virker mod Coccidiose parasitter!
« Dato: 08 Maj , 2019, 15:31 »
Så er alle hønsene i fuldt vigør igen, så jeg tillader mig at konkludere at kinesisk malurt rent faktisk virker mod parasitangreb!

Den korte udgave er, at min 3 'gamle' høns blev syge ca 1½ uge efter jeg måtte aflive 'grøn' som havde bughinde/æggeleder betændelse. Årsagen - vurderet på velvillig bistand (her og ved dyrlæge besøg), tyndt klumpet og vandig afføring, og senere tynd grøn afføring, samt oppustet udseende og apati - blev vurderet som coccidiose som følge af unormal parasit spredning fra den syge 'Grøn'.

'Blå' blev først ramt, dernæst 'Rød', og sidst 'Gul'. Alle blev samtidig behandlet med kinesisk malurt - 'Gul' via blanding med melorme, og 'Blå' og 'Rød' givet oralt med sprøjte.
Der var reelt synlig effekt dagen efter for alle - men vigtigst er at de blev raske i omvendt rækkefølge. Dvs. efter 2 dage var 'Gul' helt frisk, dagen efter 'Rød' og 2 dage senere 'Blå'.

Det vil sige at sygdommen for alle er stoppet samtidig (= da de fik kinesisk malurt), og forskellen herefter har været hvor hårdt de var angrebet og dermed den tid de skulle have til at restituere.

2 nytilkomne hønniker viste umiddelbart ingen symptomer ud over lidt sløvhed, men fik behandling sammen med 'Gul' forebyggende.

Behandlingen er baseret på denne artikel: https://aktuelnaturvidenskab.dk/fileadmin/Aktuel_Naturvidenskab/nr-1/AN1-2014malurt.pdf

Doseringen i artiklen hedder max 200mg pr. kilo foder.

Kapsler kan købes i helsekostbutikker eller ved Matas: https://www.matas.dk/kinesisk-malurt-ekstrakt-180-kap med pulver.
De sygeste fik 1 kapsel opslemmet i 3ml vand indgivet oralt med sprøjte - 2 gange med 2 dages mellemrum. De øvrige som nævnt via opblanding i tørrede melorm i 3 omgange, 1 gang dagligt.


Havde sygdommen haft en anden årsag - og det IKKE var behandlingen der hjalp - ville et forløb hvor de selv kom over det, forventeligt have vist et forløb med ens mønster for de 3 høns - dvs. tiltagende svaghed over 2-3 dage og så tilsvarende 3 dage til gradvis restituering. De det IKKE var dette mønster der kunne ses - men samtidig forbedring og forskellig tid til at blive helt frisk, er der i min erfaring ingen tvivl om behandlingens effekt.

BEMÆRK: virkningen er mod parasitter, og altså ikke som generel erstatning for antibiotika (Baytox). Antibiotika har en meget bredere effekt og kan altså stadig være nødvendig!

Håber dette kan hjælpe andre i samme situation! Jeg tillader mig at foreslå at vejledningen gøres 'permanent'.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Kinesisk malurt virker mod Coccidiose parasitter!
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2019, 22:09 »
Spændende at det havde så god en effekt. Jeg skal også forsøge nu.

Hvordan får du det opslemmede kinesisk malurt vand i hønen?
Jeg har selv lige skulle give et par stykker med sprøjte men det var noget nær umuligt  ::)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline fja

  • Bruger
  • Indlæg: 28
    • Kratvej 28 C
Sv: Kinesisk malurt virker mod Coccidiose parasitter!
« Svar #2 Dato: 13 Maj , 2019, 09:00 »
Fik godt råd her på forum - virkede fint for mig!

Pas på med at sprøjte noget i næbbet på gokkerne. Luftrøret munder ud lige bag "undernæbbet", og det er ikke sikkert, at hønen kan kontrollere åbning/lukning af luftrøret ved tvangsfodring! Der er risiko for, at maden kommer ned i luftrøret!

Hvis du mener det er nødvendigt med denne metode, så skal du montere et stykke blød slange på sprøjten. Længden kan være f. eks. 5 cm, så du er sikker på, at du er kommet forbi luftrøret.
Jeg har prøvet metoden, sad med dværgdotten i skødet, holdt hende med venstre albue/arm, og kunne så åbne næbbet med venstre hånds tommel- og pegefinger, og stikke slangen ned i spiserøret med højre hånd.

Man risikerer ikke, at slangen går i luftrøret, som kommer underfra, vinkelret på spiserøret.
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=46189.msg370708#msg370708

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kinesisk malurt virker mod Coccidiose parasitter!
« Svar #3 Dato: 13 Maj , 2019, 21:04 »
Jeg skal lige skynde mig at tilføje, at man pga tungen, alligevel kan "komme til" at føre slangen ned i luftrøret !
Jeg havde givet min syge Dværgdot lidt ormemiddel (pulveriserede urter) opslemmet i olie, hvilket gik godt nok. Efterfølgende ville jeg give den resterne fra sprøjten, men med vand. Det gik desværre forkert, men hønens nys m.m. fik åbenbart det hele ud. Sprøjten var på max. 2 ml.
Hun blev hurtigt ok, og det er en uge siden.