Jeg har nu haft høns i godt et år. Fik solsorte store Australorps. De fik Droplops i nakken og Chock under vingerne og i måsen. Det har jeg fortsat med med mellemrum...anslået en gang i kvartalet MAX. De går på strandsand, hentet fra stranden som strøelse i hønsehuset og volieren. Hønsegård er havejord med lidt flis og her sandbader de i deres huller. De har meget plads med buske, græs, ukrudt at bevæge sig rundt i dagen igennem. 7-9 13 har jeg aldrig set hverken det ene eller andet krable. Mit forsigtige bud at saltet i strandsandet, som jeg i øvrigt også har som underlag i deres reder, med træspåner og frisk hø, gør at utøjet ikke trivedes der. I alle sprækker ved sidde pindene hælder jeg også sand i med mellemrun så det altid er tørt og så trives utøj måske ikke. Ihvertfald ser jeg ikke utøj hos nogen af mine dyr. Jeg har blendet en del hvidløg og hældt dem på en flaske god olivenolie og når de får madrester eller blødfoder hælder jeg lige en skvæt hvidløgsolie i. Jeg skovler hønselort op hver morgen og de har altid rent vand i rene truge. Så måske er det opskriften eller måske er det begynderheld ;-) men jeg er enormt glad for at jeg endnu har undgået det på mine fritgående hønser, som nu også tæller 4 stk gule orpington og 1 blå australorps af fineste slags, blot 4 uger gamle ;-) Nøj de er søde.
Hvor er det godt at denne tråd er startet, for kan vi undgå giftig gift er det jo super. Lige om lidt skal mine ligge i lavendler når jeg får klippet skidtet ;-)) Selv liggger vi med polyester dyner ;-))