Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: fodring af hønsebasser  (Læst 8457 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mivse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
fodring af hønsebasser
« Dato: 05 Januar , 2015, 12:58 »
Hejsa
Jeg er helt ny herinde og forholdsvis ny i hønsehold  :D
Vi har i vores baghave en lille hønsegård på ca. 30 kvm. Her i har vi 4 høns. De har et legehus med to redekasser og en siddepind. Hønsegården er støvsuget for alt hvad der engang var af grønt. Der skrabes og pilles på livet løs, og der levnes ikke en eneste grøn lille stump. Jeg fodrer med økologisk fuldfoder fra Land og fritid, men er nu blevet i tvivl om, om det er det rigtige at fodre med. Hvis nu jeg gerne vil fodre med korn, hvad skal jeg så vælge - hvilken kornsort, og hvad skal jeg så sørge for at de får ud over selve kornet?
De får en del grønt affald og spiser det også lystigt, men derudover giver jeg ikke noget andet end foderet - og så skaller selvfølgelig :)

Venlig hilsen Mia

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2015, 13:26 »
det du fodrer med er fint, hvis du vil til at fodre med korn os, vil jeg anbefale at blande lidt eks 40%hvede 40%byg 20%havre, hveden må gerne være en stor del og byg er typisk billig, og havren for variationen du kan os bruge ærter majs solsikkekerner, og vigtigst, fodrer du med korn skal du gå over til tilskudsfoder, istedet for fuldfoder. selv bruger jeg hved, byg, ærter og rapskager, tilsætter lidt vispumin vitaminer, men jeg har os en grøn hønsegård hele året

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2015, 13:58 »
Kristiank, hvor stor er din hønsegård siden den er grøn hele året?
1.6 Sølvgrå Sussex

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2015, 15:47 »
2måske 300 m2 til ialt 15-20 store brahmaer

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2015, 16:02 »
Afhængig af hønserace, så tror jeg det kræver 50-100m2 pr. høne at have grønt græs hele året. Dette er jeg så heldig at kunne have :)
Mine høns har ca 130 m2 pr. høne. Men for at kunne have græs hele året, så er det vigtigt at have en mild vinter, - og fodre godt ved siden af :)
Jeg er i øvrigt også tilhænger af at anvende et tilskudsfoder, og diverse korn og andet. Om vinteren anvender jeg lidt mere majs og solsikker så hønsene bedre kan holde varmen.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2015, 16:48 »
Hej Mia. Ja høns er ret destruktive. Men det kan også udnyttes hvis køkkenhaven en dag skal udvides eller skvalderkålen skal have seriøs modstand.

4 høns er ikke meget, og måske er det ikke en kornblanding med mange forskellige slags indhold du er ude efter. Og hvis dine høns har det godt og giver fint med æg, så er fuldfoderet og grøntaffaldet måske det rigtige for dig. Det andet giver mest mening hvis man har adgang til korn der koster under det halve af fuldfoderet (typisk direkte fra landmand).

Du kan fint nøjes med en sæk med hvede eller byg. Så længe du fodrer med ca. 90 % fuldfodder og 10 % korn er der næppe problemer. Og du vil være hønsenes julemand hver gang du kommer med en håndfuld.

Hvis andelen af korn bliver højere kan det gå ud over æglægningen. Fordi korn indeholder lidt mindre protein end fuldfodderet.

Ærter har dog et ret højt indhold af protein. Så 60 % fuldfodder, 20 % ærter og 20 % byg/hvede kunne sikkert fungere fint. Men mange skal nok køre langt for økologiske ærter. Vestjysk Andel i Vildbjerg har dem.
« Senest Redigeret: 05 Januar , 2015, 16:49 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2015, 17:14 »
Hej Mia, og velkommen til forum <I

De fleste høns synes at fuldfoder er en smule kedeligt. Her får hønsene tilskudsfoder blandet op med hvede, havre, majs, byg og foderskaller. Færre kornsorter er også helt fint.

I gården er det en rigtig god idé at strø halm, især her i vintermånederne. I halmen kan du drysse lidt vildtfugleblanding eller hvede hver morgen, så hønsene har noget at lave om dagen. Ikke for meget, de skal kunne spise op, så rotter ikke inviteres indenfor til ædegilde.

Høns er glade for de fleste madrester. Har du en rest spaghetti med kødsovs, en klat leverpostej eller resterne af en lagkage, vil de æde det med stort velbehag. Køb evt. en pose revet ost i ny og næ og giv dem, hvis du vil forkæle dem ekstra. Så er der hønsefest ;D.

Kommer dine høns på tur i haven?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jens S

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 256
    • Jens Stolt photography
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2015, 17:23 »
Man kan grave og så i sin hønsegård. Det vil hønsene gerne være med til.
Udover foder, som der er mange meninger om, er STEN og SKALLER meget vigtige.

Jeg plejede, da jeg havde mange økonomiske høns, at fodre med korn + kraftfoder, og grønt. Grønt om vinteren i form af grønkål, som jeg dyrkede med samme formål. Resten af året fik de "diverse grønne blade" incl hækklip fra bøgehækken.
Nu er mine høns ikke økonomiske mere, men overskrider deres budgetter, så derfor får de majs som tilskud, for at de bedre kan holde varmen. De får ikke grønt, og det burde de, men de har ikke lært at opføre sig ordentligt endnu, så de kan ikke gå frit i haven, men det kommer snart.


Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2015, 08:55 »
Mia skriver:
Sikke en masse spændende svar   :D tusind tak for det  /o Mine høns får egentlig en del grønt, for de får alt hvad der pilles af, når jeg laver mad - de bor lige under køkkenvinduet, så de kender lyden når det bliver åbnet  ;D
jeg tror jeg fortsætter med fuldfoderet og det grønne. Om morgenen når jeg fodrer havens fugle, får de også en youhurtspand af fuglefoderet. Det er nu ikke økologisk, men til gengæld er der både majs, korn og hampefrø i, så mon ikke det er fint? De er i hvertfald vilde med det  :laugh:

Der var en der spurgte om de kommer ud i haven. Det gør de ikke - dels fordi jeg ikke helt stoler på vores ellers meget rare Golden retriever, og dels fordi at da vi prøvede at gøre det i sommer, raserede de hele haven i løbet af en enkelt dag  :o

Vh Mia

indlæg flyttet af Helle(admin)

« Senest Redigeret: 06 Januar , 2015, 08:57 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mivse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2015, 10:26 »
Mia skriver:
Sikke en masse spændende svar   :D tusind tak for det  /o Mine høns får egentlig en del grønt, for de får alt hvad der pilles af, når jeg laver mad - de bor lige under køkkenvinduet, så de kender lyden når det bliver åbnet  ;D
jeg tror jeg fortsætter med fuldfoderet og det grønne. Om morgenen når jeg fodrer havens fugle, får de også en youhurtspand af fuglefoderet. Det er nu ikke økologisk, men til gengæld er der både majs, korn og hampefrø i, så mon ikke det er fint? De er i hvertfald vilde med det  :laugh:

Der var en der spurgte om de kommer ud i haven. Det gør de ikke - dels fordi jeg ikke helt stoler på vores ellers meget rare Golden retriever, og dels fordi at da vi prøvede at gøre det i sommer, raserede de hele haven i løbet af en enkelt dag  :o

Vh Mia

indlæg flyttet af Helle(admin)

Hehe tak for hjælpen med flytning af indlæg, ved ikke lige hvordan det dog er jeg roder rundt her inde  :angel: :laugh:

Vh Mia

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2015, 11:55 »
Hvis dine høns raserer for meget når de er på udgang, så prøv at giv dem et mindre areal. Køb en lille rulle havehegn og et bundt tentorpæle i byggemarkedet, og lav en midlertidig indhegning hvor hønsene kan komme ud og hygge sig nogle timer. Indhegningen er nem at flytte rundt på. Du får ikke raseret haven, og hønsene bliver lykkelige :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #11 Dato: 06 Januar , 2015, 12:13 »
Tror nu mere at det er ejerne som synes fuldfoder er kedeligt, og så begynder at give hønsene alt muligt andet "lækkert", så de bliver fyldt op af det og til sidste vrager pillerne. Da de ikke kan æde så meget trods alt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: fodring af hønsebasser
« Svar #12 Dato: 06 Januar , 2015, 12:25 »
Jeg har i år lavet 'stribeafgræsning' hos Australorperne. De æder meget græs og jeg blev nervøs for om der ville være nok til hele vinteren. Havehegn og tentorstålpæle om et mindre areal. Hver 2.-3. Dag flyttes hegnet så der bliver en frisk stribe græs. Orpingtonnerne er ikke så grådige og ødelægger ikke haven så de har friere forhold. Set fra den positive side bliver plænen luftet, mosset fjernet og forhåbentlig ryger en del ukrudtsplanter.