Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvordan er det lige med nye farver?  (Læst 70798 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #90 Dato: 06 August , 2013, 23:01 »
Så fik jeg taget lidt billeder af mine gul blå columbia "sussex". Er faktisk Ok tilfreds med dem, og synes der har været fin fremgang fra sidste generation. Har dog ikke nok af rimelig kvalitet til at udstille dem på LU, men det må så komme evt. til næste år. Først lidt af den hane jeg har gående herhjemme
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #91 Dato: 06 August , 2013, 23:02 »
og samme hane, fra anden vinkel
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #92 Dato: 06 August , 2013, 23:06 »
og et par høner set gennem hækken
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #93 Dato: 07 August , 2013, 10:47 »
De ser da ganske fine ud, dog skal de vidst ikke blive lysere i den blå farve for så kommer du vidst til at få nogle problemer og svært at komme tilbage hvis du ikke har en mørkere blå til rådighed.

Det med at have nok og i en ordenlig kvalitet kan godt være et problem, men man skal jo starte et sted og kommer det ikke til at tage tre år at få dem anerkendt? Hvor der helst skal ske forbedring undervejs i de tre år.

Gælder mig til at se hvad fremtiden bringer.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Andnick

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #94 Dato: 07 August , 2013, 18:10 »
og et par høner set gennem hækken

hej  Kevin.

Dine høner har en dejlig kraftig blå riptegning, samt blå hale farve m.m. Grundfarver virker også ok på hønerne.

Nick.

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #95 Dato: 07 August , 2013, 22:58 »
Tak for kommentarerne. Jeg er også selv meget spændt på at se, hvad de kommende år viser. Mht. til den blå farve, så fik hanen til Sommerudstillingen i Herning, Landsskuet, at den kommentar, at han ikke måtte blive mørkere i halen. Men kan godt se, at det ikke fremgår ret tydeligt af billederne.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Andnick

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #96 Dato: 15 August , 2013, 19:13 »
Tak for kommentarerne. Jeg er også selv meget spændt på at se, hvad de kommende år viser. Mht. til den blå farve, så fik hanen til Sommerudstillingen i Herning, Landsskuet, at den kommentar, at han ikke måtte blive mørkere i halen. Men kan godt se, at det ikke fremgår ret tydeligt af billederne.

Hej Kevin.

Grøn glans i halen på dyr med blå hale, skal man også passe på, ses desvære på flere racer.

Nick.


Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #97 Dato: 14 Oktober , 2014, 16:13 »
Det tar lang tid at læse hele denne tråd igennem. Men hold op den er spændende :) Hvordan mon det går ?
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #98 Dato: 14 Oktober , 2014, 20:56 »
Det går fint.

De gule blå sussex er tilmeldt LU i år som nyopdræt. Jeg stiller mig dig noget tvivlende over for om især hanerne er af en kvalitet, der kan klare kravene. Men ellers må jeg jo bare på den igen til næste år. Er ret godt tilfreds med mine høner, selvom de er ved at være noget blakkede.

De laksefarvede dv brahmaer går også i den rigtige retning. Her er processen dog noget mere langsommelig :)

Men billeder af de 2 høner jeg har gående efter sortering (mest efter farve) kan ses her. Men er tilfreds med den fremgang der har været indtil nu,
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #99 Dato: 14 Oktober , 2014, 20:58 »
...og den anden (som er meget wyandottype :))
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #100 Dato: 14 Oktober , 2014, 23:01 »
Det med at snupse en farve fra en anden race, er ikke noget man lige gør på en formiddag.

Det tager meget tid (generationer), stort tillæg af dyr, en stor fryser, samt en portion held og overblik over hvad man skal gøre og ikke skal gøre.

Jeg tror der er mange som ikke er klar over hvor stort et arbejde det egentlig er at lave nye farver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #101 Dato: 15 Oktober , 2014, 06:10 »
Jeg tror du har meget ret i, at det er sværere end man lige forestiller sig. Og så vil jeg tilføje, at noget research og en plan for hvor man vil hen og hvad man forventer jeg undervejs heller ikke er at kimse af :)

Fx skal forventede jeg, at i første generation ville alle kyllinger blive mere eller mindre helt blå og sorte, da jeg skulle lave mine gul blå columbia sussex. Havde jeg ikke haft den forventning, havde jeg måske allerede der tænkt, at dette projekt aldrig ville lykkedes.
...og så er held slet ikke en dårlig medspiller at have på sit hold ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: hvordan er det lige med nye farver?
« Svar #102 Dato: 15 Oktober , 2014, 12:21 »
Spændende. Kommer ned og ser hvordan det går på LU :)
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand