Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Marantur til Tyskland 2012  (Læst 111698 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #30 Dato: 30 Maj , 2012, 19:16 »
Vente tiden på de 21 dage var lang, for de fire Maran globe trottere, hvor der forinden også havde været, en hektisk aktivitet med at tjekke rugmaskiner, efter indvestering i helt nye, og dyrebare rugemaskiner, hos de fire implicerede parter.

Hos Lene i Rungsted, blev rugemaskinen nu ændret, og tilført en fuldt digitaliseret  thermostat, da potmeteret hele tiden gav ustabile udsving, hvilket viste sig som en god investering, inden de dyrebare Maran æg, blev lagt til rugning i maskinen .

Da Lene nu havde propen af flasken, så syntes hun lige så godt, at hun kunne få bygget sig en " Kyllinge moder " i bedste tekniske udgave, hvilket blev løst efter IKEA princippet,med fælles konstruktion, og hjemtagning af komponenter fra Tyskland af, samt fælles udskæring, og forarbejdning af vandfaste plader m.m.

På klippe Øen hos Karina , blev der også konstrueret, og bygget så alt var velforberedt til såvel rugning, samt til modtagelse af de små kyllinger.

Hos Tanja og Mikkel var alt også tjekket, og kørt i stilling til operation " Fælles Maran import tur 2012 "

NB: Flere billeder følger med historie senere.

J.C.

 



 



« Senest Redigeret: 30 Maj , 2012, 21:29 Fra Jørn Clevin »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #31 Dato: 30 Maj , 2012, 20:02 »
Ja, som billedet viser så har jeg været så heldig at få et dollargrin af en kyllingemoder.
Ydermere har jeg fået bevilliget et hjørne i vores garage til vidunderet. Sidst er manden hørt mumle om at der vel også kunne laves en hylde til rugemaskinen. *p
Man skulle næsten tro at han selv havde set Tanjas fine forhold og ikke kun lagt øre til min oplevelse af hendes super flotte omgivelser. Pression ?? Måske en smule *f

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #32 Dato: 30 Maj , 2012, 20:34 »
Sejt med alle de ture for at skaffe nyt blod til DK  /o godt gået  ;)
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #33 Dato: 30 Maj , 2012, 20:45 »
det lyder meget hyggeligt og dejligt med billederne... bevismateriale ;D
høns, ænder, hunde, katte...

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #34 Dato: 30 Maj , 2012, 20:49 »
Ja, som billedet viser så har jeg været så heldig at få et dollargrin af en kyllingemoder.
Så kommer der vel en nærmere beskrivelse a Projektet med billeder og det hele :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #35 Dato: 30 Maj , 2012, 20:49 »
Hos Maran opdrætteren Norbert Weinberg, var alt bare i orden med hønse køkken, samt kyllinge mor, og ruge rum m.m.a.

Da Norbert er stærk strøms instalatør, var hele hans avls anlæg selvfølgeligt fuldt udstyret, med det bedste som findes, indenfor tekniske styringer osv. til brug indenfor fjerkræ avl.

Billedet : Her syner Tanja og Karina kyllinge moderen m.m.

NB: Det var bare helt utroligt, hvor meget vi som nye Maran opdrættere, høstede af fælles erfaringer, under besøget hos Norbert Weinberg.

J.C.

 
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2012, 21:12 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #36 Dato: 30 Maj , 2012, 21:28 »
Til interesserede findes Maranklub DK's hjemmeside her:
www.maranklub.dk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #37 Dato: 30 Maj , 2012, 22:03 »
Sikken en utrolig flot Mercedes du har fået dig Lene  /o Tillykke med den. Fungerer det med det net der i bunden? Lægger klatterne sig ikke som et lag ovenpå?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #38 Dato: 30 Maj , 2012, 22:26 »
Læser med interesse med. Jeg har 3 Maran kyllinger fra Tanja Pedersen (efter min mildest talt mislykkede første rugning i min nye RCom 50 pro).
Æggene var ganske mørke i farven, så den del synes på plads. Nu håber jeg så at de 3 viser sig at være 1.2. Er der nogen sikker kønsvisning efter ca 14 dage, eller er det for tidligt?

Dorte K - din placering på kortet, i din profil, afviger lidt mere end de fleste, men håber du nyder vejret på Cypern. ;)
Du skulle selv være i stand til at rette det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #39 Dato: 30 Maj , 2012, 23:27 »
Sikken en utrolig flot Mercedes du har fået dig Lene  /o Tillykke med den. Fungerer det med det net der i bunden? Lægger klatterne sig ikke som et lag ovenpå?

Det fungerer meget fint med at klatterne falder ned igennem soldevævet som det net hedder.
I skufferne har jeg lagt bølgepap så det er super nemt lige at tage ud og tømme.
Rammerne er blevet lidt snaskede, men det var ikke værre end at de lige fik en tur med højtryksrenseren i søndags.

jeg kan fortælle jer, at denne kyllingemoder blev nærmest et must da vi skulle ha de kyllinger her fra Tyskland.
Jeg besluttede nemlig at de kyllinger skulle vaccineres imod Mareks.
Jeg ville ikke ligge og køre 1200 km. efter dyr der så kunne risikere at dø pga. af en virus man kan vaccinere sig fri for.  ???
Derfor skulle de jo gå i et miljø hvor de ikke vacc. høns i min hønsegård har været.
Det var min beslutning ligesom at jeg har valgt at fodre dem med tysk foder med cocciodiostat i. Også det fik vi med hjem indkøbt specielt til os af de søde avlere i Tyskland. /o
Den opmærksomme beskuer lagde måske mærke til sækken med kyllingefoder foran kyllingemoderen.

Offline Dorte K

  • Moderator
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Marantur til Tyskland 2012
« Svar #40 Dato: 30 Maj , 2012, 23:33 »
@ Pilegaard. Ja tak, jeg har helt styr på min placering. Kan fornemme at du går meget op i det? Betragt det som MIN form for humor. Mvh Dorte
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #41 Dato: 30 Maj , 2012, 23:40 »
Jørn kom dagen efter at æggene var klækket. Nu skulle jeg lære at stikke de små kyllinger  <R
Godt nok er jeg via mit fag oplært i at håndtere kanyler men ikke at stikke i så små individer.
Men der var ingen kære Jørn  8) Jeg skulle selv kunne det og det har han jo ret i. Har man taget beslutningen må man også selv udføre det "beskidte arbejde"
« Senest Redigeret: 30 Maj , 2012, 23:44 Fra Lene, Rungsted »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #42 Dato: 30 Maj , 2012, 23:41 »
@ Dorte

Det er så helt OK.

Jeg troede det måske var en af de mange fejlplaceringer som var opstået ifm overgangen til det nye Forum. Har lige oprettet en tråd med opfordring til at rette evt fejl. Men den gælder så ikke dig.  ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #43 Dato: 31 Maj , 2012, 00:03 »
Jørn kom dagen efter at æggene var klækket. Nu skulle jeg lære at stikke de små kyllinger  <R
Godt nok er jeg via mit fag oplært i at håndtere kanyler men ikke at stikke i så små individer.
Men der var ingen kære Jørn  8) Jeg skulle selv kunne det og det har han jo ret i. Har man taget beslutningen må man også selv udføre det "beskidte arbejde"

Uha Lene. Du ser ikke helt komfortabel ud ved situationen. Men jeg forstår dig i grunden rimeligt godt. Jeg ville sgu også have det lidt svært med at sidde og stikke kanyler i så små væsener.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Marantur til Tyskland 2012
« Svar #44 Dato: 31 Maj , 2012, 00:06 »
Men jeg ville ha det endnu værre med at se dem tilte rundt af lammelse, velvidende at jeg kunne ha gjort noget.
Nej man kan vist sige at jeg prøvede at finde en grimasse der kunne passe. :-\