Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange.....  (Læst 1975 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Hvor mange.....
« Dato: 07 Januar , 2012, 21:01 »
Jeg som avler og udstiller i det små, hvor mange stammer har i af samme race for at producere udstillingsmateriale?
Jeg er nemlig meget i tvivl om hvor mange stammer jeg skal gøre plad til af mine serama. LÆS: Hvor mange gårde/huse jeg skal lave plads til i min frimærke-store have.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvor mange.....
« Svar #1 Dato: 07 Januar , 2012, 21:36 »
Vi herhjemme sagtser altid på fire stammer af hver varietet for det rette tillæg samt ikke at skulle ud og hente nyt blod hele tiden. Dog hvis man gør det rigtigt kan man foresætte med kun to stammer i rigtig rigtig mange år uden indavlen vil give problemer og man vil stadig kunne få noget ud af det hvis der altså er høner nok i stammen.

Det er også forskelligt fra race til race for hvor godt befrugter de forskellige og hvor mange æg lægger de. Kan sige at mine Antwerpener skæghøns max må have tre høner helst kun to. Det skyldes at de er så befjeret bagi og derved skal der mere til for en ordenlig befrugtning. Jeg kan dog godt få dem til at tage 5-6 høner, men så er befrugtningen også nede på 50 %. Befrugtningen vil dog også stige hvis jeg plukkede eller klippede dem bagi så det nemmere med befrugtningen. Dog vil jeg ikke lave en masse ekstra arbejde hvis jeg kan slippe af sted med det og vil også helst også have en naturlig befrugtning uden at der bliver gjort noget ud af det.
Vores Sebright er generelt bare dårligere til det med befrugtningen og derfor skal de ikke have for mange høner. Hvis de får over 2-3 stykker vil de kun udvælge sig nogle af hønerne og parre sig med og de andre bliver det så stort set ikke eller aldrig for den sags skyld og dette giver ikke flere kyllinger. Så derfor kan det ikke betale sig.

Har også hørt lidt forskelligt fra andre opdrættere med antallet af stammer. Har mødt en der kører med seks stammer for så behøver han ikke at hente nyt avlsmateriale nogensinde, da han kan holde det så adskildt at det aldrig vil få en konsekvens af at blive for indavlet.
En anden kører med stammer nok til at kunne lave 250 kyllinger om året for at have noget at udvælge imellem og forbedre kvaliteten væsenligt. Da han var på sit højeste lave han 500 kyllinger og nu hvor kvaliteten er blevet rigtig god kan han nøjes med at lave 150 kyllinger om året. Dog har han også en varietet der er svær at arbejde med farvemæssigt og derfor skal der også lidt mere til.

Kender også en der har Chabos og hans går i en masse små huse. Her går de i hver sit hus og hygger sig og kan gå imellem hinanden udefor. Når det så bliver avlssæson og han skal samle æg fra sætter han små voliere på for at søge for at de rigtige blive parret med de rigtige. Når han så har tage æg fra flytter han volierene og de går imellem hinanden igen. Dette kunne måske være noget for dig.
« Senest Redigeret: 07 Januar , 2012, 21:42 Fra Frank H. Kristensen »
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen