Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder  (Læst 3194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bent Rasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 1
Moskusænder
« Dato: 10 Januar , 2020, 12:30 »
Hej.
Vi har fornøjelsen af at have fået 3 moskusænder. De har en dejlig lille sø med en ø i midten.
2 hunner og en han.
De er begyndt at gå og køre hoved op og ned. Og vi har set at de er begyndt at parre sig. Er det ikke tidligt de gør det.
Hvor lang tid går der fra de har parret sig til der kommer æg.

Mvh. Bent

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Moskusænder
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2020, 14:55 »
Tillykke med din ænder. Så snart de begynder at parre sig er der æg på vej og de begynder at ruge når de synes at der er æg nok i reden. De kan gøre det året rund hvis du ikke tager deres æg fra dem.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline 8035k0v

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Moskusænder
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2020, 14:12 »
Hej Bent.

Moskusænder er gode æglæggere. Jeg har erfaret, at have reder med mellem 15-26 æg før de lægger sig. Hvis du har ællinger, skal du tænker over, hvilket miljø og vejrtype de skal vokse op i. De er jo nogle sarte små sjæle. Så hvis du få dem i vintermåneden eller det tidligere forår, så skal du nok påregne, at de skal have ekstra varme og beskyttelse mod vejr og vind.

Jeg har haft 2 ænder til at ruge siden juledagen - og der er pt. kommet 5 ællinger i den ene rede i går. De kommer til at gå inde med en varmelampe til de har en fjerdragt, de kan skåne dem for vejr og vind. Men det har også været med i mine beregninger hele tiden.

Men når der kommer æg, så kommer der 1 om dagen - og de går ikke af vejen for selv at lave en rede i et buskads eller en hul træstamme/rod. Så længe de føler sig trygge og beskyttede. Så det kan være, at du skal lede lidt - også selvom du måske har redekasser.

God fornøjelse med æggejagten.